Ännu en skuren rotax serie III...

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Aha okej, så pass enkelt att få tag på.
Ska jag lämna toppen på svarvning så att den blir jämn? Eller vad är lättast?

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Sådär ser toppen ut. Väldigt dålig bild dock, tog med mobilen. Orkade inte ta med systemkameran ut i garaget.

Vill ni ha en bättre bild så fixar jag en! Då tar jag ut riktiga kameran och knäpper.

Last edited:

Jonas Jonsson

Välkänd medlem
28 okt 2012
416
1
16
29
Bräcke
Bilden duger :)
Mitt kolvringsstift for ut ur kolven och hackade sönder toppen mer än vad det är på din, jag tog lite sandpapper och slipade ner det lite så det inte ska fastna sot lika lätt. Så det går ju att använda den :)

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.614
10
38
34
Lugnvik
Ingen fara att åka på, slipa bort allt som ser "löst" ut så inte det har chans att lossna :)

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Wiseco kan du hitta hos dom flesta svenska eftermarknadshandlarna på webben. Ex.vis 24mx.se

För min egen del, har en 600 ej HO, fanns dom ej i lager så jag letade i USA. Hittade hos mfgsupply.com Wiseco "balance kit" som innehåller 2 kolvar, ringar, kolvbultar med låsringar SAMT alla packningar som behövs. Och detta till ett pris av ca $ 250! -Tillkommer förståss frakt + ev tull & moms, men blir ändå mycket billigare än att "handla svenskt". :)

Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.614
10
38
34
Lugnvik
Snopro kolvar duger länge till oss som bara friåker, har för mig att boostIII t om föredrog gjutna kolvar framför smidda då smidda var mjukare och nötts fortare än tex snopro. Sen är smidda kolvar mycket känsligare vid kallstart, så jag skulle inte lägga ut massa pengar i onödan på smidda om jag inte körde trimmat eller tävlade.

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Aha. Ja då blev det här lite svårare då :)

Men gör det nåt om man åker på två olika kolvar? Eller borde man byta båda två?

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.614
10
38
34
Lugnvik
Ja olika sorter vill man inte åka på, men är du 100% på vad som sitter i och att den andra kolven inte gått mycket kan du byta ut den andra till en likadan. Snålt att bara byta en men visst sitter de original kolvar i som bara gått 100mil känns de onödigt att byta båda sålänge man är säker på vad som sitter i då. Men köpet du snopro så köp två då dom är så pass billig.

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Vet tyvärr inte det. Förra ägaren har tydligen renoverat den vintern innan jag köpte den (2010) så jag har ingen aning om hur lång dom har gått eller något.
Andra kolven ser dock fin ut. Kanske går att luska fram vad det är för kolv om inte annat. Men mest troligt byter jag nog båda två som du säger. Tycker att det känns lika.
Är inte heller mycket pengar som det handlar om, 800 kr mer ungefär.

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.614
10
38
34
Lugnvik
Precis, då har du ju sedan koll på hur mycket dom gått också. Så inte en gått 400 mil och den andra 200 mil.

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Exakt. Blir att beställa två stycken.
Ska börja riva blocket idag och se hur det är med veven.
Jag funderar på att skicka in den på "service" samtidigt. När man engång har motorn i delar.
Men är det för lång väntetid skiter jag i det.
Vars ska man skicka den i så fall?

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Tror nästan jag vet vad som är felet här nu...
Packboxen på magsidan verkade vara rätt slut då det var lite fett vid stratorn + att det rann ut som olja efter att jag hade tagit bort stratorn.

Sen hade inte yttre lagret på ptosidan någon packbox på insidan av lagret. Inte heller inne lagret.
Det gick även att ta bort utan problem, det yttre alltså.

Magsidans lager var även det utan fett.

Jag har på bilderna torkat av veven, men jag har inte rört lagerbanorna. Dom såg ut som på bilderna.

Dåliga bilder, oskarpa osv, men kände absolut inte för att hämta systemkameran med mina händer.

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.614
10
38
34
Lugnvik
Ser ut som ett vev haveri inte var långt bort så tur i oturen ändå. Synvilla eller är inre lagerbanan lite blåfärgad ?

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Kan inte ha varit långt ifrån nej...
Hmm.. jag ser då inget i alla fall.
Igår när jag var förbi ÅF så sa en verkstadskille att om veven är dålig så ska jag komma in med den så skickar han iväg den till Boden.
Vem är det som fixar sånt i Boden?
Ska åka dit en sväng idag och prata med honom och fråga vad det kostar. För det känns som att det är lika att skicka iväg den på service och kontroll så inte hela skiten rasar sen.