Ännu en skuren rotax serie III...

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Jahapps, då kom turen till en rasad rotax 800 till mig då.
Var ute i söndags och körde, och plötsligt gick den bara på en burk.
Märkte inte att den började tappa kraft innan eller något.

Trodde först bara att den hade släckt ett stift, och hade inte några nya med mig. Så fick hämta hem den med släp. Köpte 4st nya för 500 spänn dagen efter.
Slängde i nya och drog igång den, nix fortfarande bara en cylinder.

Kollar kompet på mag sidan och noll.

Fick ur motorn idag och det ser ju inte alls bra ut.

Toppen ser inte heller den så fin ut.
Ser även ut som att den har spikat? Kan det vara för att den small som fan när jag körde den efter att den börjat gå på en cylinder? Var tvungen att köra den till närmaste parkering så man kunde hämta den.

Så nu undrar jag varför detta har hänt? Gått för snålt på den cylindern? Vevlagerras?

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Ja ken på ovansidan kolven härrör med stor sannolikhet från bitar av kolvringen. Orsak? Gått åt skogen för varm på den cylindern. (För snålt). Insugsgummit sprucket?

Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Det kan mycket väl stämma att det är kolvringen som varit och dansat där uppe.
Gissar också på att den gått alldeles för snålt. Gummit är helt och fint.

Frågan är om det är värt att fixa det?
Man får väl räkna lite grovt med att det kostar 10 lök att fixa den.

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Varför börja den helt plötsligt gå snålt på ena cylindern?? Vad är det som gör så det felet kommer??

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Inte säkert att det har börjat helt plötsligt. Gammal bensin lämnar avlagringar i förgasare som kan göra att den går för snålt på vissa gaspådrag.
Powertek hade ju den egenheten att den låg väldigt nära gränsen om man körde i typ 70 på isen men väldigt lite gaspådrag. Har man lite smått igensatta förgasare så kliver man över gränsen, det kan ju ha spikat lite smått ett bra tag.

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Varför kolla om ringstiftet är kvar?

Stod ju väldigt länge på tomgång eftersom jag inte ville slå av den då magnapullen strulade (kåpan hade lossnat). Kan det ha påverkat något?

Kan den ha varit för snålt bestyckad på lågfarten då jag varit tvungen att choka varje gång jag stannar? Annars ligger den på riktigt höga varv och går ner till normalt efter ett tag.

Panther -85

Aktiv medlem
29 maj 2011
51
2
6
Inte säkert att det har börjat helt plötsligt. Gammal bensin lämnar avlagringar i förgasare som kan göra att den går för snålt på vissa gaspådrag.
Powertek hade ju den egenheten att den låg väldigt nära gränsen om man körde i typ 70 på isen men väldigt lite gaspådrag. Har man lite smått igensatta förgasare så kliver man över gränsen, det kan ju ha spikat lite smått ett bra tag.
Hur märker man om motorn går för snålt egentligen? Har hört uttrycket "spikar" ofta men aldrig riktigt förstått hur man märker om motorn gör det. Vill ju inte råka ut för samma sak som Xion, kolven såg riktigt stygg ut!

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Det märker man egentligen inte. Om man är lite rutinerad och lite uppmärksam så finns det en del tecken. Men annars är det kolla stift,spolbild på kolvar eller allra bäst en avgastempmätare.

Panther -85

Aktiv medlem
29 maj 2011
51
2
6
Okej, inget uppenbart som märks under körningen alltså? Synd, då blev det svårare att upptäcka fel utan lite mer gedigen motorkunskap.

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Hur långt har den gått? Min lynx 800 blev exakt lika vid 518 mil bytte stift dagen innan så jag vet att den inte gick snålt. Tror dom går sönder av utmatning. Hadde skotern ute på försäljning för 40000 vid tillfället och hadde inte blivit av med den på hela vintern. La ut en ny anons rasad å fick 30000 dagen efter så jag var nöjd ändå :)

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Det märker man egentligen inte. Om man är lite rutinerad och lite uppmärksam så finns det en del tecken. Men annars är det kolla stift,spolbild på kolvar eller allra bäst en avgastempmätare.
Stiften har jag tittat och dom har haft bra färg hela tiden. Inte tittat i år dock, men förra året var dom bruna och fina.

Tycker det ser ut som vissa märken på kolven kan vara av klovringsstoppet!

Hände på min 600 förförra helgen och jag märkte inte häller nått, trodde bara att den hade släckt ett stift...
Tycker samma sak. Får kika idag om jag ser något.

Hur långt har den gått? Min lynx 800 blev exakt lika vid 518 mil bytte stift dagen innan så jag vet att den inte gick snålt. Tror dom går sönder av utmatning. Hadde skotern ute på försäljning för 40000 vid tillfället och hadde inte blivit av med den på hela vintern. La ut en ny anons rasad å fick 30000 dagen efter så jag var nöjd ändå :)
Den har gått en bit över 1000 mil, kanske 1090 nu. Enligt förra ägaren var motorn totalrenoverad säsongen innan jag köpte ded, och jag köpte den i oktober 2011.

Frågan jag ställer mig själv nu är om det är värt att renovera den? Kommer väl kosta runt 10 lök att få den körduglig igen.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.942
902
113
Kramfors
Cylindern ser ev ut att vara ok. Ser endast ut som aluminiumrester och inga djupa revor. Tvätta bort aluminiumet med saltsyra, men det kan hända du får slipa/tälja bort det värsta med kniv och sandpapper.

Om cylindern har djupa repor och nikasilsläpp under kompfasen gör det inget bara man slipar bort vassa kanter. Och man kan köra ganska ripiga cylidrar även i kompfasen utan bekymmer. Motorn går ganska bra med även 1bar lägre komptryck i ena cylindern.

Kontrollera att förgasarna är rena i munstycken och packboxar ut från vebaxel är ok. I med en ny kolv och kör.

Spikning hör man bäst i djup snö vid olika belastningar när det går som tyngst. Det knastrar helt enkelt.

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Lider med dig. Ring och kolla med nikasilproffsen ifall de behövs ny nikasil. Nikasila om ta han 1880kr för per cylinder. Toppen går nog att rädda med. Min skulle gå att fixa utan problem och de va djupa märken i den. Skicka iväg veven på balansering och kolla upp lagrena så de är gjort :) mitt landar runt 13k med totalrenovering (behövde inte lagra om veven)

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Boost, du är en guru helt enkelt!

Frågan är ju om det är värt det? Sen blir det ju inte mycket mer körande i år om jag ska fixa. Då cylindern ska iväg om det nu behövs. Samma med veven, det tar ju minst en vecka.
Sen ska toppen fixas också. Borde kanske räcka med att svarva den lite? Kan skjuta upp en bild imorgon hur den ser ut.

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Om jag nu ska skicka veven på kontroll, vars ska jag då skicka den?
Fixar ÅF sånt?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.942
902
113
Kramfors
Veven behöver inte kollas upp om inte motorn tog tvärstopp från 8000v. Veven brukar klara otroliga skärningar utan att vridas. Rengör den noga i lagerbanor och vevstakarnas nedre rullager,,in med disel eller lacknafta och blås ur 100ggr.

Man kan göra en enkel koll av veven genom att lägga i den i övre motorblock och hålla den upp och ner. Snurra sedan veven i blocket med hängande stakar och håll en penna eller indikatorklocka mot utg vevtapp. Fläxar inte den synbart har garanterat inte veven rört sig.

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Ah okej. Nej det tog inte stopp alls. Men om det har kommit ner en massa skit i vevhuset?
Ska skruva upp blocket och kolla imorgon.
Vars kan jag få tag på saltsyra? Vem säljer sånt?

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.614
10
38
34
Lugnvik
Närmaste färgaffär, 65:- för en liter tror ja de var så inte alls farligt.

Längst upp på ski-doo avdelningen här på forumet finns en klistrad tråd som heter "Viktigt: Instruktion rep. cylinder efter varmskurit!" Bra tråd när det kommer till rengöring av cylinder med saltsyra.