Ännu en krånglande SRX

pberglund

Aktiv medlem
1 jan 2000
74
0
6
Piteå Ungern
Kan någon ge mig tips på vart man ska felsöka med följande symptom

*Startar bara med choke

*Går allmänt lurvigt låter som den går på 1 cylinder,har försökt lyssna genom att dra bort tändhattarna för att se vilken/vilka den går på men det blir ingen skillnad vilken jag än tar bort.

*avgassmällar när man försöker köra (den orkar inte iväg)

*Fram lyset bara glöder

Lampan för felkoder är sedan länge urkopplad av tidigare ägare så där har man ingen hjälp heller.

Man blir ju galen för mindre!!


kan tillägga att jag gjort komptest och det låg på 10 på alla burkarna
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
din stator är troligtvis körd med tanke på lysena och poffarna (min yamma va exakt som du beskriver o de va statorhaveri).. har du testat med att byta tändstift, göra ren förgasarna o allt såntdär små pill ??
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
jo du kan ohm mäta kablarna som går ifrån statorn men värdena får någon annan hjälpa dig me för de kan jag inte =)
 

SRX-OLSEN

Välkänd medlem
5 dec 2009
164
0
6
Östersund
jag har exakt samma fel på min srx700 -00
men jag har mätt upp statorn och det var inte den på min iaf.
jag skulle tro att det är volt regulatorn, ska testa en annan imorron så får vi se:hmmmm:
Men om det är nån som har nån annan bra ide så är jag oxå intresserad:bawling:
 

fax110

Välkänd medlem
12 dec 2008
189
1
6
Vännäs/Robertsfors
är regulatorn dålig borde väl det yttra sig på en massa trasiga lampor
och inte taskig gång?
rätta mig om jag har fel
jo som sagt voltregulatorn har inget att göra med tändningen vad jag vet den gör ju bara så att den inte kan ladda mer än 12v till alla lampor oftast när voltregulatorn går så tvär dör bara alla lysen
 

MrAc

Medlem
7 dec 2008
34
0
1
Norrbotten
På min gamla phazer -88 så går den bra när man släcker lyset, med lyse påslaget misständer den och går allmänt dåligt och det blir ännu värre om man slår på handtagsvärmarna och tänder bromslyset när man bromsar, det kan väl vara voltregulatorn som är paj? Eller är det generatorn som inte orkar ge nog med kräm?
 

kawabond

Välkänd medlem
31 mar 2008
155
4
18
Gävleborg
Kolla era kabelhärvor som går under motorn!
Väldigt vanligt att det blir kortis där pga. nötning.

Testa att dra ur det vita relät till lyset,då ska motorn funka men inte lyset.
 

pberglund

Aktiv medlem
1 jan 2000
74
0
6
Piteå Ungern
åhå framgång!!

Drog isär det vita kontaktstycket som går till lyset (sitter framför variatorskyddet) o då smattrade den igång direkt.
Antar att någon kabel ligger och jordar eller nåt,nu gäller det bara at hitta
vilken.

Tack för hjälpen
 

kawabond

Välkänd medlem
31 mar 2008
155
4
18
Gävleborg
Kul! Kolla härvan precis där den svänger ner under motorn. Där var det hål på min,kommer inte ihåg om jag behövde bort med gasarna för att komma åt? Lycka till!
 

pberglund

Aktiv medlem
1 jan 2000
74
0
6
Piteå Ungern
Fixat! Drog isär alla kontakter och rengjorde dom samt vulktapade kabelhärvan som går under motorn. Hittade inget direkt ställe det var hål på, men men.....sålänge det funkar,dessutom gratis.
Bara en rejält sur sambo som inte uppskattar all tid som läggs ner på min ögonsten:becky: