Senaste material av rotaxkungen

  1. rotaxkungen

    Sänka maskinen?

    Ska till och sänka ner maskinen så den blir platt som en överkörd ekorre,för kommande dragracingtävlingar i sommar. Ska montera ett par framvagnsdämpare från en Formula S-95 och då blir den extremt låg i framvagnen. Men jag har testat det förut och då blev bakre änden på boggien att hänga i...
  2. rotaxkungen

    Hur få handtagen att sitta?

    Nu när vintern är till ända har crosshojen plockats fram och nu ska det göras lite vanlig allmän lagning. Har köpt ett par nya handtag " Pro Taper "men innan jag monterar dessa så vill jag ha lite bra tips på hur jag enkelt bara kan skjuta på dom,men dom ska även sitta stenhårt. Finns det nått...
  3. rotaxkungen

    Dala-Cupen 2009

    Nu när det finns så många som tycker att ens egen skoter drar det mesta:p...så då måste man ju bevisa detta genom att anmäla sig till nordens största dragracingtävling på gräs. 3 dagars racing i Dala-Järna. Bara klicka på länkarna för info och anmälan. Info: http://djssk.se Inbjudan och...
  4. rotaxkungen

    GTX 550f Spårkänslig

    Du gör rätt.Använd en typ gummistropp som du sätter mellen skidsnokarna så glappet försvinner. Sen mäter du centrum till centrum både fram och bak...men du ska ha dom 10 mm bredare fram. Det är specen jag har gått efter och maskinen går finfint.
  5. rotaxkungen

    GTX 550f Spårkänslig

    Maskinen ska stå totalt 1 cm toe-out...Absolut inte toe in,då får du den ruskigt spårkänslig. D.v.s: 5mm Toe-Out för varje skida.
  6. rotaxkungen

    Sämsta skotern du haft?

    Finns några riktigt otäcka maskiner. 1: Ski-Doo Blizzard 5500-79. Trasslande tändning/Startade nästan aldrig.Boggie krångel.Vevaxeln gick i 2 delar,+ en massa annat tjorv. Trots att maskinen är såld för över 10 år sedan hatar jag den som pesten fortfarande. 2. Arctic Cat Jag-87. Vikter som...
  7. rotaxkungen

    SOY 2008

    Ja vad säger man,ett klart bevis på att dyrast inte alltid är bäst.Blev mäkta förvånad av Polaris 600-rr näst sista plats. Men det är ju bara att gratulera Ski-Doo som i år IGEN,knep både 1a och 2a platsen. Kul att den billiga TNTen fick vinna. Vad tyckte ni om testet?
  8. rotaxkungen

    ULTIMATA REV tråden

    Helt otroligt igentligen att ingen kom på förens 2002-03 hur man skulle framföra en snöskoter. Tyckte inte alls om Reven när den kom,köpte mig en 500 SS-05a i slutet på 2004 och blev totalt nykär. Köpte en till Rev till i år "MXZ 600 HO-07a"sålde undan sambons sitta på pakethålleren Polaris,sen...
  9. rotaxkungen

    ski-doos nya 4T maskin

    En kul finess är ju att skotern har nästan som gamla Saab V4orna,med ett typ frihjul som inte gör att att det blir samma äckliga motorbroms som t.e.x Yamaha har. Är emot 4Takt i snöskotrar,men kan Ski-Doo nu få fram en maskin som känns lika smidig som 2Taktarn så blir det nog att skaffa en.
  10. rotaxkungen

    Böteskostnad?

    Har personligen inte råd att helförsäkra skotern" 21921 kr/år"därför bytte jag till halvförsäkring och kör med insidan av njuren. Personligen tycker jag att försäkringsbolagen skulle sänka Helförsäkringspremien till några futtiga tusenlappar,men sen höja självrisken för vagnsskada till...
  11. rotaxkungen

    Vad kan man förvänta sig?

    Klart att firman kan göra ett misstag"det är ju trots allt bara människor". Är tämligen övertygad om att det inte finns minsta skador på kedja eller drev,dom flesta som kör dragracing och backe kör med torra kedjehus för att underlätta omdrevning. Dom sprutar på lite "typ 556 " efter...
  12. rotaxkungen

    Ski-Doo 2009

    Men det är ju igentligen bara 800-motorn har kända fel och brister på serie III motorn. Både den lång och kortslagiga 600an 440in har ju väldigt fin kvalitet och driftsäkerhet. Om dom sköts rätt"som alla andra motorer"
  13. rotaxkungen

    drevning xrs 600 ?

    Precis som Henrik skrev: 22 på lilla och 43 på det stora. Finns uppgifter på allt om du kikar på: www.skidooparts.com
  14. rotaxkungen

    Mxz 800 -05 med konstigt motorljud?

    Att maskinen hänger kvar på tomgång beror på Reedventilerna,mina 2 600 Rotaxar hade precis samma fenomen,men byt till V-Force eller Boysen så är problemet borta...ok kanske inget problem men ganska irriterande. Grejen är den att bladen tappar spänsten efter ett X antal mil,och då tätar inte...
  15. rotaxkungen

    HOW-TO: Några "KOM IHÅG" vid monteringen av kolvar

    Bara ett litet tillägg: Tänk också på att vissa Rotax-motorer har korglösa nållager till kolvbulten,så se upp när ni släppt clipset och ska pressa ur kolvbulten,så ni inte får nålar i hela vevhuset. Men det brukar stå på vattenkåpan: Attention Cageless Piston Bearing,om lappen finns kvar så klart.