Senaste material av Boost III

  1. Boost III

    Värde på en Renegade 800 x -08

    18-23000kr den här årstiden och ev 23-27000 till hösten. Av någ underlig anl är de dyra för sin årsmodell då trots att mo0torerna suger skunk. Man får en bättre och nyare maskin för samma peng om du kollar på Arcitc cat xf800 som är mest lik Renegade.En xf800 årg 12 kan du hitta för 25-35k nu...
  2. Boost III

    Vilken pipa till 850

    Jag blev förvånad då jag köpte ett slp helsystem till min pro rmk 800 15. Jag satt först dit bara pipan för jag vill inte ha högre ljud vare sig för mig eller andra, endast pipan gav såklart inge högre ljud. Men jag provade slutburken och döm av min förvåning då jag upplevde den gå tystare på...
  3. Boost III

    Renovering rotax800 serie 3 tips mottages

    C3 är de glapp du känner axiellt och de är normalt för ett c3 och c4 lager de ska glappa så även nya. Sätter man i vanliga lager utan axiellt glapp så skär de ganska omg! Kollade du om veven kasatade mycket på vevtappen pto sida? Om inte så kolla det för de är stor risk att den kastar...
  4. Boost III

    Summit 850 -18

    Om du har tur har cylindern klarat sig så du bara behöver byta kolvar. De finns billiga kolvar för runt 1000-1200kr st. Om nikasilen är väck så kostar de minst 1600kr enligt blocket annons + frakter. Jag är osäker på om de går nikasila enbart ett cylinderlopp i en cylinderbank som sitter ihop...
  5. Boost III

    Summit 850 -18

    Oj de va illa då måste du riva av cylindern tyvärr. Dubbelkolla att du dragit fast mätarens gänga fullt ut i den cylinder som va låg. Om gängan går trögt så dra åt med tång. Finns garanti kvar på maskinen?
  6. Boost III

    Renovering rotax800 serie 3 tips mottages

    De va smart att riva den helt för då kan du tvätta ur fettat ur lagren och snurra dem torra.De får såklart inte ha missljud eller skorra på någ vis. Pto sidans lager slits ju hårdast så kolla hur mycket nya kostar och fundera på byte även om de låter bra. Om motorn gått över 1000 mil skulle jag...
  7. Boost III

    Renovering rotax800 serie 3 tips mottages

    Om du inte varit lös med oljepumpen s slangar från block så behöver du inte hälla i extra olja i bränsletanken. Men om man renoverat med nya cylindrar eller kolvar sopar man i 2% extra olja i bränslet och kör så i minst 2 tankar. Men kolla att oljepumpens arm som styrs av gaswiren går tillbaka...
  8. Boost III

    Renovering rotax800 serie 3 tips mottages

    Bry dig inte om att borra in oljekanaler för de är inte problemet med veven. Den flexar för mycket pga för klena vevtappar och de i sin tur tar sönder ramlagren och packboxen på pto sidan så fettet åker ur. Remsprängning är livsfarligt för veven den blir lätt krokig då. Börja med att kolla hur...
  9. Boost III

    Freeride dör vid ca 115km/h

    Ok om den inte missar från låg fart om du ger järnet så är de inte uppvarvskyddet som slår till. De brukar bara slå till när mattan spinner lös på ovanligt halt underlag. Om du inte kan smyga upp i fart är de mer motorfel. En snabb Googling på usa forum så läser man om stupningar missningar sok...
  10. Boost III

    Freeride dör vid ca 115km/h

    De låter som de äldre -2016 800 e-tec då vikterna va för lätt då kunde de missa redan vid 7000 varv i vissa fören. Man fick endera klicka om till mer driv på primärens klickfunktion, eller mer riktigt byta till tyngre vikter. Fenomenet vart att motorn varvade upp för fort så ecu boxen trodde...
  11. Boost III

    Summit 850 -18

    Ok. Jo jag funderade på hur sotiga stiften såg ut och då funderar man hur sotig är då spridarna!? Vilken olja kör du på för kör man annan olja än brp xp oljan kan spridarna sätta igen. Men bägge spridarna kan inte sättas igen samtidigt. Fenomenet om en sätts igen blir liknade din...
  12. Boost III

    Summit 850 -18

    Gick de inte gänga lös den grova gängan från mätaren för de brukar gå på de flesta mätare. När man gängat lös den grova blir de rätt gäng för dessa stift.
  13. Boost III

    Summit 850 -18

    Du bör indikera in stiften + - 15 grader från spridaren. Köper du org brp stift blir de rätt när du drar åt rätt moment. Köpte du stift som inte är från brp måste du rita på stiften och dra åt så de kommer hyfsat rätt. Kolvbytesintervall vet jag inte för just 850 motorn men de är nog lika som...
  14. Boost III

    Summit 850 -18

    Ok annan maskin. Ja håll full gas och skruva ur stift även på den cylinder du inte mäter. De är enbart för att den ska gå lättare att dra. Dra så hårt du kan och tills mätaren inte ökar i tryck.
  15. Boost III

    Summit 850 -18

    Har den gått perfekt innan den la av så felet komp plötsligt? Gick den het över 100c när den la av? Verkar kylningen funka med andra ord efter de bytt pump? Hur många mil har du kört efter att firman bytt vattenpump? Kompprov blir intressant att höra, håll full gas och ta även lös ett stift på...