Thundercat 1000.

K

krickus

Hej,

Köpte min thundercat i februari och har kört ca 100 mil.

Nu är säsongen slut för min del och har rivit motorn för tlc och renovering, kanske lite trim också.

Har läst mycket här om problemen med dessa motorer och konstaterat att det är vettigt att göra något åt smörjningen på balansaxel lagren, tex med en fett nippel. Det jag eftersöker är mer ingående hur detta bör göras, gärna om någon kunnig kan illustrera detta via sprängskisser etC.

Vilda changsningar mm undanbedes, vill endast ha tips från folk med erfarenhet av dessa grymma maskiner.

Tanken från början var att byta kolvar, matta, div. lager mm. Nu har tankarna som vanligt skenat iväg:rock: så tanken är som följer:

* Ny 44 mm matta och förlänga boggien till 345.
* Förutom byta ALLA lager å p-boxar i motorn montera smidda wiseco kolvar.
* V-force reeds.
* Krysskil för ändrad tändning
* Nya pipor av lämpligt slag, kom gärna med tips, har kollat på jaws som verkar bra till denna maskin.

Kanske kommer en projekt tråd om denna skoter inom kort, vem vet:confused:

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
fint, hade en thunder 1000 i familjen ett tag förra vintern och satan, den har MOTOR! Kommer det en projekttråd om denna kommer jag följa den :beer:
Älskar tripplar och en tc 1000 är heavy metal :rock:

K

krickus

fint, hade en thunder 1000 i familjen ett tag förra vintern och satan, den har MOTOR! Kommer det en projekttråd om denna kommer jag följa den :beer:
Älskar tripplar och en tc 1000 är heavy metal :rock:
Jodå, det kommer en projekt tråd inom kort.

Den skall även drevas ner ett par kug får att få lite mer punch, givetvis kommer variatorerna få sig en omgång dem med:beer:

K

krickus

Förläng inte boggieskenorna, dom fanns ju med 345 boggi å dom flesta 345 boggis lär nog gå att montera. Tänkte för hållbarheten :)
Du menar att jag skall hitta en komlett boggie till en thundercat mountain?:hmmmm2:

B

Biosteel

Du menar att jag skall hitta en komlett boggie till en thundercat mountain?:hmmmm2:
pm:a mrgreen på forumet. finns nog ingen mer kunnig på thundercat och han ha då verkligen byggt om sin:beer:

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Hurre du Boost III.. hur i all världens väg gjorde ni för att kunna ta bort balansaxeln???
Har en kompis som fick problem med sin balansaxeln och forskade i massor om att jusst ta bort den men alla sa att det inte går utan att skräddarsy en ny vevaxel som är i självbalans.....

Och hur ska man kunna fylla balansaxelns hus och få behålla oljan där? Det är väl kuggdrivning mellan dem axlarna = öppet så oljan far in i cylindrarna....

Sen alla äldre eller trimmade skotrar jag har haft så har jag kopplat bort oljepumpen och blandat i tanken = säkrast och man vet vad den får!

B

Biosteel

Hurre du Boost III.. hur i all världens väg gjorde ni för att kunna ta bort balansaxeln???
Har en kompis som fick problem med sin balansaxeln och forskade i massor om att jusst ta bort den men alla sa att det inte går utan att skräddarsy en ny vevaxel som är i självbalans.....

Och hur ska man kunna fylla balansaxelns hus och få behålla oljan där? Det är väl kuggdrivning mellan dem axlarna = öppet så oljan far in i cylindrarna....

Sen alla äldre eller trimmade skotrar jag har haft så har jag kopplat bort oljepumpen och blandat i tanken = säkrast och man vet vad den får!
i det stora hela handlar det ju om att motorerna går ganska fett original från fabrik och att man ska behålla den inställningen på oljan ist för att sänka den som många gör så kan man bibehålla den normala driftsäkerheten :ciao:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
11.042
929
113
Kramfors

De blir inga mer vibbar på 900a motorn och en aning mer vibb på 1000cc runt 3000varv.

Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
11.042
929
113
Kramfors

Bästa modden för att smörja balansaxeln är att borra 1,5mm hål rätt ut från vevhusen in till balanshuset då sprutar de in oljeblandad soppa dit.