Rassel i variator under 2000rpm.

Low_profile

Aktiv medlem
30 nov 2010
76
0
6
Ume
1. Ta lös variatorbulten.
2. Ta lös ytterdelen av variatorn (hela den vänstra "remskivan") Kan sitta litegrann, knacka försiktigt med en plast
klubba i så fall..
3. Lägg upp denna "ytterdel" på en arbetsbänk eller liknande så du har bra koll på grejerna.
4. Om du inspekterar och tittar, så ser du att denna "ytterdel" går att dra isär/dela i två..
5. Titta och inspektera lite till, så kommer du att se att dessa två delar är fästa i varandra på tre ställen..
på varje "ställe" sitter 2 glidklackar, alltså totalt sex st..
6. Det sitter en o-ring bakom varje glidklack, samt en fjäder bakom tre av dom, alltså en fjäder per fästpunkt..
7. Dra isär skiten och var försiktig så inte nån klack, fjäder eller o-ring försvinner..
8. inspektera vad som ser dåligt ut, inklusive fästpunkterna (det är glidklacksspåren jag talade om tidigare)

Bara att börja skruva =) och ta det lugnt, du sabbar inte nåt.. man måste våga skruva för att lära=)

InvR

Aktiv medlem
15 dec 2010
72
0
6
Söderhamn
TRA I-III variatorerna är ju annars kända för att rassla & leva om en aning när dem är kalla och maskinen står på tomgång,
det har alla mina maskiner gjort och det har inte varit något fel på nån av dem när jag öppnat och kikat i samband med preppning osv.

Nu SKULLE det ju kunna vara något annat, men som sagt..
Inte alls ovanligt att dem rasslar lite, snarare vanligare att dem gör det!
Så jag skulle gissa att du kan känna dig lugn :)

l0nnman

Välkänd medlem
28 nov 2010
274
0
16
Hudiksvall, Sweden
TRA I-III variatorerna är ju annars kända för att rassla & leva om en aning när dem är kalla och maskinen står på tomgång,
det har alla mina maskiner gjort och det har inte varit något fel på nån av dem när jag öppnat och kikat i samband med preppning osv.

Nu SKULLE det ju kunna vara något annat, men som sagt..
Inte alls ovanligt att dem rasslar lite, snarare vanligare att dem gör det!
Så jag skulle gissa att du kan känna dig lugn :)
att dem rasslar lite har jag förstått att dom gör, men har du kollat på filmen, är iof lite miss"hörande" den också, men ska dra skotern till verkstad så får dom lyssna kanske.? :)

l0nnman

Välkänd medlem
28 nov 2010
274
0
16
Hudiksvall, Sweden
1. Ta lös variatorbulten.
2. Ta lös ytterdelen av variatorn (hela den vänstra "remskivan") Kan sitta litegrann, knacka försiktigt med en plast
klubba i så fall..
3. Lägg upp denna "ytterdel" på en arbetsbänk eller liknande så du har bra koll på grejerna.
4. Om du inspekterar och tittar, så ser du att denna "ytterdel" går att dra isär/dela i två..
5. Titta och inspektera lite till, så kommer du att se att dessa två delar är fästa i varandra på tre ställen..
på varje "ställe" sitter 2 glidklackar, alltså totalt sex st..
6. Det sitter en o-ring bakom varje glidklack, samt en fjäder bakom tre av dom, alltså en fjäder per fästpunkt..
7. Dra isär skiten och var försiktig så inte nån klack, fjäder eller o-ring försvinner..
8. inspektera vad som ser dåligt ut, inklusive fästpunkterna (det är glidklacksspåren jag talade om tidigare)

Bara att börja skruva =) och ta det lugnt, du sabbar inte nåt.. man måste våga skruva för att lära=)

tack för en bra guide.. du säger att denna ytterdel går att dela på, de är fäst med med glidklackarna, den är inte ihopskruvad eller så då? går det bara arr "dra" isär den? om man ska ta isär och riva den så är det väl lönt att köpa nya klackar och oringar, såg klackarna kostade typ 20:- st, fjädrar och oringar är väl inte så dyra heller?
tack igen för skitbra beskrivning :)

Low_profile

Aktiv medlem
30 nov 2010
76
0
6
Ume
Nädå, den är inte ihopskruvad, bara att dra isär.. klackar, fjädrar och o-ringar kan du köpa, aldrig fel med nya prylar.. och har du tur så är det bara dessa som är felet

l0nnman

Välkänd medlem
28 nov 2010
274
0
16
Hudiksvall, Sweden
Nädå, den är inte ihopskruvad, bara att dra isär.. klackar, fjädrar och o-ringar kan du köpa, aldrig fel med nya prylar.. och har du tur så är det bara dessa som är felet
okej får kika på det då, men avdragare läre man ha eller är det om man skall bort med allting, skivorna och det?
om det inte är det som är dåligt, vad är det vanligast att det är då?
Mvh

InvR

Aktiv medlem
15 dec 2010
72
0
6
Söderhamn
att dem rasslar lite har jag förstått att dom gör, men har du kollat på filmen, är iof lite miss"hörande" den också, men ska dra skotern till verkstad så får dom lyssna kanske.? :)
Kollade på filmerna nu, min låter nästan identiskt när den står på tomgång och är kall.
Dock har ju jag haft isär mina variatorer nyligen så jag vet att inget är tokigt!
Så plocka isär försiktigt och kolla lite, bättre att vara 100% säker :)

Lycka till!

l0nnman

Välkänd medlem
28 nov 2010
274
0
16
Hudiksvall, Sweden
Kollade på filmerna nu, min låter nästan identiskt när den står på tomgång och är kall.
Dock har ju jag haft isär mina variatorer nyligen så jag vet att inget är tokigt!
Så plocka isär försiktigt och kolla lite, bättre att vara 100% säker :)

Lycka till!

okej ja men tänkte åka en tur i helgen och sen riva isär och kolla i veckan, är ju inte så dyrt med klackarna och det så kan väl byta när man ändå är isär med det :)

kahuna

Aktiv medlem
7 mar 2007
78
0
6
Skellefteå
Kan facebook vara nere!?
Nåväl, utan att ha tittat på dina filmer så kan jag berätta om två olika grejer jag har råkat ut för som har gett rasslande primär som var svårt att hitta.

Först det som redan nämnts. Alltså att jag hade dåliga splines på primären vilket gav ett metalliskt ljud sålänge inte primären "låg an". Det är en 670 från -93 så det är en äldre TRA, vet inte om din är annorlunda byggd. Men det tystnar tillfälligt om man drar åt bulten. Det hade du redan kollat läste jag.

Den andra gången det lät likadant som också tog ett tag att hitta var att några gängor till "istället-för-startkrans-ringen" som sitter på innerskivan på primären hade blivit dåliga. Alltså kunde den "ringen" röra sig lite och skapa metalliskt oljud.

Har förresten råkat ut för dåliga splines på primären två gånger, den andra gången kändes bulten att sitta men det rasslade ändå. Tog isär hela skotern i molekyler innan jag löste det eftersom jag ju hade bytt till en fräschare variator och tänkte att det inte kunde vara det då! :eek:hwell:

Landström

Välkänd medlem
4 jul 2009
840
2
18
felet är lätt att åtgärda. bakom dom 6st glidklackarna som finns i primären sitter det fjäder samt en oring.
dessa oringar brukar gå av, vilket medför att glidklackarna ligger och rasslar (glappar).
det du gör för att åtgärda felet är att byta ut o-ringarna som sitter bakom varje glidklack.
kostar ca 100kr för alla 6 hos din ÅF.
ifall glidklackarna ser nötta ut kan du passa på att byta dessa samtidigt, annars sätt bara nya o-ringar.
passa på att rengöra allt inuti med bensin eller liknande, så det blir rent och fint.
sätt dock inget fett eller annat kletigt. vartiatorn ska hållas torr och ren för att fungera korrekt.
det är till 99% säkerhet det felet på din variator.

l0nnman

Välkänd medlem
28 nov 2010
274
0
16
Hudiksvall, Sweden
felet är lätt att åtgärda. bakom dom 6st glidklackarna som finns i primären sitter det fjäder samt en oring.
dessa oringar brukar gå av, vilket medför att glidklackarna ligger och rasslar (glappar).
det du gör för att åtgärda felet är att byta ut o-ringarna som sitter bakom varje glidklack.
kostar ca 100kr för alla 6 hos din ÅF.
ifall glidklackarna ser nötta ut kan du passa på att byta dessa samtidigt, annars sätt bara nya o-ringar.
passa på att rengöra allt inuti med bensin eller liknande, så det blir rent och fint.
sätt dock inget fett eller annat kletigt. vartiatorn ska hållas torr och ren för att fungera korrekt.
det är till 99% säkerhet det felet på din variator.

ja det vore skönt om det bara var så., men när man skulle bort med variatorn, eller delen där glidklackarna sitter iaf, behövdes avdragare då, eller lossnar den när man drar lös bulten?
mvh

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Det räcker med att lossa bulten, sen går yttre delaen att ta av.
Ofta är det inte ens glidklarcarna som är slut utan oringarna.

Landström

Välkänd medlem
4 jul 2009
840
2
18
ja det vore skönt om det bara var så., men när man skulle bort med variatorn, eller delen där glidklackarna sitter iaf, behövdes avdragare då, eller lossnar den när man drar lös bulten?
mvh
det räcker med att lossa bulten så kan du dra ut den för hand.
se bara till att vara försiktig när du drar upp "korset" för bakom varje glidklack sitter det en fjäder.
se till att det inte sprättar iväg.
du kan dra upp korset en bit och sedan dra den snett för att ta lös en glidklack och fjäder åt gången .

l0nnman

Välkänd medlem
28 nov 2010
274
0
16
Hudiksvall, Sweden
det räcker med att lossa bulten så kan du dra ut den för hand.
se bara till att vara försiktig när du drar upp "korset" för bakom varje glidklack sitter det en fjäder.
se till att det inte sprättar iväg.
du kan dra upp korset en bit och sedan dra den snett för att ta lös en glidklack och fjäder åt gången .

okej ja men tack så mycket för hjälpen, skall dra den till garaget och riva isär till veckan :)

l0nnman

Välkänd medlem
28 nov 2010
274
0
16
Hudiksvall, Sweden
Hejsan.
Var ut en sväng idag med skotern, vi skulle åka ett gäng och grilla korv, vi körde över en tjärn så det gick fullt ös där, sen när jag stannade så stanna motorn också, variatorn var "låst". så kikade på variatorn och konstatera att det inte var riktigt som det skulle :D. så jag fick dra hem skotern och rev bort variatorn och kollade och såg ut såhär som på länkarna.
glidklackarna tycker jag ser väldigt dåliga ut, sen var en fjäder av, plus att en arm small av :D
blir nog att köpa alla bussningar och klackar å skit nytt :p

http://www.ladda-upp.com/bilder/45090/saknas-n-C3-A5tt
http://www.ladda-upp.com/bilder/45091/lite-skadat
http://www.ladda-upp.com/bilder/45092/det-som-var-kvar

Low_profile

Aktiv medlem
30 nov 2010
76
0
6
Ume
Så kan det gå.. Hur var spåren där glidklackarna glider? Samt kolla
så ytterskivan inte fått nån smäll och blivit oval..

l0nnman

Välkänd medlem
28 nov 2010
274
0
16
Hudiksvall, Sweden
Så kan det gå.. Hur var spåren där glidklackarna glider? Samt kolla
så ytterskivan inte fått nån smäll och blivit oval..

ja spåren verkade väl vara okej, såg inte jack eller något, skall åka med hela variatorn till en ski-doo verkstad imorn så kan dom kolla på dem. sen blir det väl köpa en renoveringssats, såg duells hade sådan för typ 1000:-. men vart får man tar på en "arm" då? hittar jag ingenstans..
mvh

Landström

Välkänd medlem
4 jul 2009
840
2
18
ja spåren verkade väl vara okej, såg inte jack eller något, skall åka med hela variatorn till en ski-doo verkstad imorn så kan dom kolla på dem. sen blir det väl köpa en renoveringssats, såg duells hade sådan för typ 1000:-. men vart får man tar på en "arm" då? hittar jag ingenstans..
mvh
armen finns att köpa hos din ÅF, dom finns inte pirat, är bara orginal som gäller.
annars kan du beställa från Rinab. dom har också "viktarmar".
hur gick det med variator skrammlet ? provade du byta oringar?

l0nnman

Välkänd medlem
28 nov 2010
274
0
16
Hudiksvall, Sweden
armen finns att köpa hos din ÅF, dom finns inte pirat, är bara orginal som gäller.
annars kan du beställa från Rinab. dom har också "viktarmar".
hur gick det med variator skrammlet ? provade du byta oringar?

okej får köpa en sats såna då.., ja jag hade ju tänkt byta de nu i veckan med den hann ju bli lite mer ras.., men blir renovering nu då :)