äter remmar, lös motor mxz sdi 600 2005

biello

Medlem
9 sept 2010
10
0
1
Hej igen!
Jag har lite problem med min mxz sdi 600 -05, den käkade en hel del remmar i vintras, 4 remmar under påsken! Slängde på en gates rem och den höll resten av säsongen! Men orsaken till detta verkar vara att motorn har en tendens av att sitta löst trots att jag skruvat åt allt som går. Har hört om att det på 440 av samma årsmodell finns något slags stag som ska göra motorn stabilare. Undrar om någon vet nått om detta och om det även finns på nyare 600 än -05. Är det besvärligt att montera ett på min om man får tag i något, och vad kallas detta stag?

Har hört om att trixa med sekundärvariatorn så den kan röra sig lite i sidled, nån som vet hur detta skall göras?

Nån som har andra förslag på åtgärder angående vibrerande/lös motor?

Tack på förhand!

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
48
Piteå
Motorn skruvas fast i motorkuddar gjorda av gummi. Går dessa sönder så blir motorn lös oavsett hur hårt du drar fast den.

Kolla så inte du har felet där.

löses genom att byta den trasiga

biello

Medlem
9 sept 2010
10
0
1
Motorkuddarna byttes ganska nyligt så det är inte problemet. Tror mer på de där staget från 440. Men hur man får tag i detta..? Någon som vet hur man kan trixa till sekundären så den kan röra sig?

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Motorkuddarna byttes ganska nyligt så det är inte problemet. Tror mer på de där staget från 440. Men hur man får tag i detta..? Någon som vet hur man kan trixa till sekundären så den kan röra sig?
Verkar konstigt om sekundären rör sig eftersom den sitter på en fast axel... primären rör sig om motorn rör sig däremot

biello

Medlem
9 sept 2010
10
0
1
Verkar konstigt om sekundären rör sig eftersom den sitter på en fast axel... primären rör sig om motorn rör sig däremot
Jo primären rör sig när motorn rör sig, eftersom sekundären sitter fast sliter remmen snett och går därför av.. Därför tänkte jag om någon visste nått sätt att göra så sekundären kan glida några millimeter in och ut för att på så sätt tillåta att motorn vibrerar/flyttar sig utan att slita sönder remmen. Då motorkuddar är ok och motorn sitter åtskruvad/spänd max och problemet kvarstår..

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Om motorn rör sig så mycket som du säger så är det nått som inte är fastskruvat!

Något måste vara fel, tro mig, sådär mycket ska den inte röra sig. Har du kollat så motorn sitter fast i motorplattan?

Nog kanske det avhjälper att sätta nått stag som du pratar om.. men då gömmer du väl bara problemet.. Om det inte har varit sådär från början, så är det ju något som är fel! Bara ut med motorn (tar 30 min) och kolla igenom vad som är fel :)

/F

akka

Välkänd medlem
4 jan 2006
372
1
16
50
Matfors
Håller med tidigare inlägg, motorn skall ju inte röra sig. Du kan väl göra så att sekundären blir "flytande" på axeln men om motorn i sig rör sig så finns ju ett annat problem bakom. Har en 600 själv och har inga problem med att den äter remmar och min motor rör sig inte.

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
37
Sollefteå
Dum fråga kanske, men kollat linjeringen? Tänkte om motorn kan sitta lite snett eller så efter bytet av motorkuddarna... De skulle kunna förklara varför den äter remmar även om motorn inte sitter löst...

R

RevMan

440 motorkuddarna är hårdare än orginal. Tror även det sitter ett extra stöd under motorplattan på 440.
kolla sprängskisser på http://epc.brp.com

Finns bussningar till sekundären så den blir flytande i sidled, vet dock inte vem som säljer.