Vilka krav kan man ställa på skoterhandlare?

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
2
38
Selet
Vad tycker ni man kan ställa för krav egentligen när man köper av en skoterhandlare, många verkar skriva mycket i annonserna som de inte har belägg för.

Om handlaren säger att den är servad, ska det då vara bytt tändstift, kedjehusolja, rengjord variator mm, ska det rent vara stämpel i serviceboken kanske eller räcker det med en vanlig bondservice där man bara byter kedjehusoljan och drar på kedjespänningen?

Hur tolkar ni begreppet nyskick när en handlare använder det, är det ok med repor i huven, täcklock som saknas och sprickor i plasten till exempel?

Tycker ni en säljare kan säga att en är genomgången och i nyskick om lagren i boggien glappar och det är mindre än 50% kvar på slides och styrstål?

Och är argumentet "men du fick ju ett sånt bra pris" överhuvudtaget en giltig ursäkt?

Om skotern saknar servicebok och instruktionsbok, bör då handlaren informera om det?

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Servad för mig är, tändstift, oljor, variatorer osv annars ska man inte säga att den är servad tycker jag iaf, annars tycker jag man kan kalla det att man har gjort en "genom" gång.

Nyskick verkar inte riktigt vara för mig var det är för andra, skulle köpa en maskin förra året och fick veta att denna maskin var i toppskick, åker över 25mil enkel väg bara för att upptäcka att högersida på maskin är sprucken i stort sett överallt tackar för den onödiga resan...

Nja, den kan ju vara genomgången, så till sett att han hittat "fel" men kanske inte åtgärdat, bara folk inte skulle ljuga så mycket utan vara ärliga. Verkar som att alla tror att om dem säger att det finns en repa eller liten skavank ska ingen öpa, men tycker det snarare är tvärt om, säg hellre till mig att vänster kåpa sprucken, okay då vet jag går att köpa ny inga problem.

Saknar servicebok tycker jag inte om, och "men du fick ju ett sådant bra pris", skulle en handlare säga det till mig skulle jag bli förbannad...

xp600

Välkänd medlem
28 feb 2010
434
1
16
Öjebyn
Svaren på dina frågor är nästan självklara att en butik skall informera kunden om vilka fel som finns och ev. skador. Sedan detta med täckplugg och sånt det har dom ju hemma i lager oftast och då kan dom slänga på det också. Vid ev. skador/ slitage pruta eller få gratis dom saker som är dåliga?

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
2
38
Selet
Det är en bekant som drabbats, säljaren var jättetrevlig innan betalningen men när det var betalt och skotern var levererad var han helt ointresserad. Han hävdar att han sålt skotern till sitt inköpspris och tänker inte lägga en krona till på den för då går han back på affären och i så fall vill han ha tillbaka skotern.

Men jag ska nog inte skriva så mycket mer om det, för det kommer bli en rättslig tvist av det.

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
En rättslig tvist för en repa på huven och saknat täcklock? Låter som en brant uppförsbacke för din käre vän.

Berätta mer, vad för modell och ålder på skotern, vad mer specifikt är det för fel på den? Var priset förmånligt?

Som köpare har man ju viss undersökningsplikt också - vilket din vän antagligen förstår om han tänker efter.

Icke desto mindre så kan det ju vara en riktig pajas till handlare (jag försvarar honom inte, som det kanske kan tolkas).

C

CROA

Visserligen fel utav säljare, men om din bekant hittat fel på maskinen som gör att han inte är nöjd med den och att säljaren gärna tar tillbak maskinen så är väl problemt löst redan där?
Bara att leta efter en ny ÅF som säljer samma maskin efter det.
Är priset högre så är säkerligen skicket också bättre, gammla ÅF har säkert belägg till varför maskinen var så billig. I detta fall att skicket inte var helt 100.
Även om han inte sa det rakt ut (vilket var fel av honom) så ska man ju aldrig räkna med att fynda hos handlare, det handlar ju inte om välgörenhet.

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
2
38
Selet
Säljaren tar gärna tillbaka maskinen men betalar inga frakter (ca 4000:).

Priset var helt ok för att vara en säljare, men för samma pengar får man en årgång nyare privat. Men eftersom den stackars köparen köpte sin första skoter så blev det från en handlare för att slippa strul och för att få en som var servad och i körklart skick.

C

CROA

Säljaren tar gärna tillbaka maskinen men mot en avgift på ca 4000:- för omkostnader.
Det låter däremot konstigt, beroende på vad det är för omkostnader vi pratar om.
Lastning och pappersarbete eller utbyte av delar och arbete pga köpare.

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Vad är det som är "fel" på maskinen egentligen?
Menar , det är ju inte en ny maskin han köpt :)

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
2
38
Selet
Den var i det skick man kan förvänta sig när man köper en oservad skoter av privatperson, dvs man får börja med att lägga ut några tusenlappar på att serva och byta slitdelar. Det är egentligen rätt små fel och det skulle inte kosta honom många kronor att åtgärda. Så kostar ungefär samma pengar att skicka tillbaka den som att fixa till den.

Han säger att den är servad men det är bara oljan som är bytt (det erkände han). Han skrev i annonsen att den var "genomgången" och i "nyskick" men inga slitdelar var bytta och variatorn var svart av gummirester. Huven var repig och lyftbågen var av. Lagren var välanvända men funkar (var det min skoter så hade jag nog bytt lagren i boggien, för hjulen glappade ca 5mm längst ut.)

När vi konfronterade honom så ursäktade han sig med att så noga hade han ju inte gått igenom den. Bilden på skotern i annonsen var ej den skoter som han sålde.

Så hade han bara skickat en ny lyftbåge, tändstift, variatorrem, slitdelar i variatorn (glidklackar mm), lite plastpluggar, en instruktionsbok och sett till att få ett nytt servicehäfte uppstämplat så hade det inte varit något att bråka om och då hade vi kunnat gjort den service han missat.

Men som han nu uppför sig så törs vi inte serva själv för om det sedan uppkommer mer fel så har han bra argument för att inte ersätta något, ni har ju skruvat själva..

Last edited:

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
varför lastade han ens maskinen å åkte hem mä den då? :S

enda felet jag ser att han har gjort är att felanvänt ordet "nyskick" och gjort dålig service

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
36
Fåker

enda felet jag ser att han har gjort är att felanvänt ordet "nyskick" och gjort dålig service
Jag skulle gissa att den kom med lastbil när han beskriver det på det där sättet. Köpa grisen i säcken lite kan man säga.

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
2
38
Selet
Japp, den kom på lastbil men på beskrivningen i annonsen och enligt de uppgifter säljaren gav så var den i toppskick.

Att den inte är i nyskick det förstår ju alla för den är ju inte ny, men att sätta ut en bild på en i bättre skick i annonsen och sedan inte serva den ordentligt samt byta ut rent trasiga delar då blir man ju bara less.

Funderingen just nu är att lämna in den för service och göra en anmälan till ARN och försöka få ersättning för service + delar, instruktionsbok, servicebok och lyftbåge. Det är fortfarande billigare än att skicka tillbaka den.

Det finns vägledande beslut från ARN angående bilar som säger att om bilen inte är fackmässigt servad och säljaren påstår att den är servad så ska säljaren betala servicen. Eftersom skotern är ett fordon med serviceintervall och servicebok så bör rimligen detta vägledande beslut även gälla för skotrar.

Last edited:

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
2
38
Selet

Japp, och då är det väl inte mer än rätt att han ser till så den blir ordentligt servad och ersätter trasiga delar.

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
50
Uppsala
Tycker det är lite tragiskt att medborgarna i det här landet inte får lära sig att det finns anställda på kommunerna i hela landet som får lön varje månad för att hjälpa kommuninnevånarna med ev. tvister med näringsidkare!
Ring konsumentombudet i din kommun!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Han eller hon vet vad som gäller, och kan hjälpa dig att driva ärendet!
Konsumenträtten är ganska hårt reglerad och det finns inte mycket utrymme för fria tolkningar!