Arctic cat M8, M8 HCR

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
sånt hör man ofta , enligt min erfarenhet dyker det alltid upp maskiner om man viftar med $ , men en HCR kan de säkert bli problem med
 

Erik G

Välkänd medlem
5 okt 2008
259
3
18
Storuman
M8 och Crossfire 8 är slut hos KGK, Skulle vara om de finns nån stående hos nån handlare för annars äre blocket som gäller
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
det är ju inte så konstigt då dom inte tog några "pre orders" i år, utan bara "tog ett par"... jävla kgk.

Btw, har en M8 ståendes (tyvär inte en 10a, men effekten räcker). Pma vid intresse.
 

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
det är ju inte så konstigt då dom inte tog några "pre orders" i år, utan bara "tog ett par"... jävla kgk.

Btw, har en M8 ståendes (tyvär inte en 10a, men effekten räcker). Pma vid intresse.
Nog tog KGK "pre orders" men, handlarna trodde nog att det skulle bli svårt denna säsong. Det trodde man i USA oxå. Sen kom vintern överallt och konjunkturen blev inte så dålig ändå.

Nej, det finns inga M8 maskiner någonstans. Inte ens i USA och jag har erbjudit dollars må ni tro. Skall iaf boka direkt när man får för nästa säsong bara man får se hur de ser nya maskinerna ser ut.
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
det är synd att dom är slut, vad tror ni händer med priset nästa år??
Hoppas dom lägger mer energi på att ta fram m och crossfire och väldigt få F-modeller som finns i drivor till salu
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
det är synd att dom är slut, vad tror ni händer med priset nästa år??
Hoppas dom lägger mer energi på att ta fram m och crossfire och väldigt få F-modeller som finns i drivor till salu
Det blir mest troligt lagen om tillgång och efterfrågan, dvs priserna höjs.
 

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
Då det lutar åt att köpa en M8 2010 till nästa vinter så skulle jag vilja höra lite om denna maskin, service meddelanden eller andra viktiga åtgärder som gjorts på dom. Andra tips och idéer och synpunkter är också välkomna. Har sökt på forumet men inte hittat något så man kan sammanfatta maskinen så man kan ju förutsätta att det inte är några problem, eller har jag missat?
 

xabdx

Välkänd medlem
12 dec 2009
154
0
6
Kanonskoter, rapp motor, lättkörd, tar sig fram bra.

Fjädern i primärvariatorn går av på alla -10or, materialfel, i övrigt inga "vanliga fel".

Jag har en -10 som gått 160 mil till salu.. :)
 

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
Läste nånstans om nå bränsleproblem, bluddrar när den stått på tomgång tror jag det var. Uppdaterad bränslebox?
 

xabdx

Välkänd medlem
12 dec 2009
154
0
6
Ingen uppdatering av bränsleboxen, tydligen kan oljepumpen haka upp sig lite ibland så man måste blippa på gasen för att den ska hoppa tillbaks.. bagatell..
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Ingen uppdatering av bränsleboxen, tydligen kan oljepumpen haka upp sig lite ibland så man måste blippa på gasen för att den ska hoppa tillbaks.. bagatell..
Jag kanske är helt udda, men lägger jag 130k på en maskin så förväntar jag mig fanimig att den funkar klockrent efter den näst vanligaste manövern efter att ge gas, nämligen att låta den gå på tomgång. Helt otroligt vad vi tål egentligen från våra kära skotertillverkare. Köper man en bil för 130k som skulle bete sig på samma sätt som en sprillans ny maskin vore de flesta heltokiga, men bara för att det råkar handla om den hobby vi älskar så har vi överseende med de värsta tokerierna. Tänkvärt vill jag lova.

//Rob
 

xabdx

Välkänd medlem
12 dec 2009
154
0
6
Nu tillverkar jag inga skotrar själv och har inget intresse i att försvara någon tillverkare, kan hålla med om det du säger, alla märken har lite olika problem som man inte väntar sig på en pryl för 130k. (ski-doo med remproblem, polaris med allmänna motorproblem, nytro med krokiga chassien, osv. I det sammanhanget är en "sticky oilpump" en bagatell eftersom det knappt märks öht.)

Men, nu är det nog så att marknaden för snöskotrar är för liten för att få upp samma kvalitet på grejorna som på en bil, det är ju trots allt valfritt att köpa en skoter, om man tycker att de håller för dålig kvalitet så kan man ju alltid bygga en själv eller helt enkelt vara utan.
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Nu tillverkar jag inga skotrar själv och har inget intresse i att försvara någon tillverkare, kan hålla med om det du säger, alla märken har lite olika problem som man inte väntar sig på en pryl för 130k. (ski-doo med remproblem, polaris med allmänna motorproblem, nytro med krokiga chassien, osv. I det sammanhanget är en "sticky oilpump" en bagatell eftersom det knappt märks öht.)

Men, nu är det nog så att marknaden för snöskotrar är för liten för att få upp samma kvalitet på grejorna som på en bil, det är ju trots allt valfritt att köpa en skoter, om man tycker att de håller för dålig kvalitet så kan man ju alltid bygga en själv eller helt enkelt vara utan.
Att storleken och priset på skotrar har någon som helst påverkan på priset är ganska osannolikt. Se bara på Toyota. Har de lyckats att gå från mer eller mindre noll försäljning till att vara världens största och TVEKLÖST mest lönsamma biltillverkare utan att ta ut högre priser än konkurrenterna så kan detta appliceras på andra branscher. Det handlar om inställning och att ständigt jobba med förbättringar. Personligen tycker jag att kvaliteten på skotrar hade sin peak i mitten på nittiotalet om man ser till mängden strul med en sprillans ny maskin. Visst, de var inte roligast de skotrarna, men å andra sidan så slapp man byta rem var 30:e mil eller att det är helt ok att man måste byta ut cykelpumpar till dämpare på en skoter för +150k.

Bagatell för oljepump vette sjutton om jag köper, men jag förstår vad du menar så vi kör med det.

Mvh Rob
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
Jag kanske är helt udda, men lägger jag 130k på en maskin så förväntar jag mig fanimig att den funkar klockrent efter den näst vanligaste manövern efter att ge gas, nämligen att låta den gå på tomgång. Helt otroligt vad vi tål egentligen från våra kära skotertillverkare. Köper man en bil för 130k som skulle bete sig på samma sätt som en sprillans ny maskin vore de flesta heltokiga, men bara för att det råkar handla om den hobby vi älskar så har vi överseende med de värsta tokerierna. Tänkvärt vill jag lova.

//Rob
läs på lite om ski-doo så är du nog inte så kräsen sen...