På Snöskoter Treriksröset-Ystad

M

Maaattiii

Bra gjort av dom! Skönt att se betydligt äldre människor göra något halvgalet! :cheesy:

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Skulle vara kul att veta hur mycket pengar resan så här långt inbrigat till folket i Haiti.
Det är nog omöjligt att få veta också. För många som följer detta på avstånd, får ju ytterliggare en "Knuff i ryggen" till att stödja Haiti.
Och kanske skickar in sitt bidrag till Radiohjälpen eller någon annan hjälporganisation istället, då man bor så till att dom inte passerat hemtrakterna (Inlandet eller fjälltrakterna).

TZ1Turbo

Välkänd medlem
23 sept 2009
128
0
6
Skellefteå
Vilka häftiga gubbar! De får min kommande 100-mila tur att bli rena rama "korvgrillarturen". Även bra planerat vädermässigt då de verkar prickat in helgens snöoväder som ser ut att säkra snötillgången de sista milen. :thumb:

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Kul idé men det har ju ingenting med Haiti att göra alls.
behöver väl inte ha nåt me Haiti att göra bara för att man driver in pengar till haiti?
Jävligt fränt projekt detta, och jag blir imponerad på deras uthållighet. För trots allt är det inte direkt som att ta bussen till ica.

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
behöver väl inte ha nåt me Haiti att göra bara för att man driver in pengar till haiti?
Jävligt fränt projekt detta, och jag blir imponerad på deras uthållighet. För trots allt är det inte direkt som att ta bussen till ica.
Jag menar att det inte finns någon koppling till insamling av pengar till Haiti. De stannar inte ens i tätorterna på kvällarna. Jag har inget emot att de kör sträckan, det är bara coolt, men det ska väl till någon form av aktiva handlingar för att det ska kallas "insamling" eller "till förmån för"?

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Jag menar att det inte finns någon koppling till insamling av pengar till Haiti. De stannar inte ens i tätorterna på kvällarna. Jag har inget emot att de kör sträckan, det är bara coolt, men det ska väl till någon form av aktiva handlingar för att det ska kallas "insamling" eller "till förmån för"?
De har ju tydligen fått in lite pengar dels av nån här på forumet, sen så bidrar säkert sponsorer med pengar direkt till haiti också, samt att de uppmanar folk att sätta in pengar via deras blogg, där det finns länkat till offren i haiti. Nog tycker jag det är tillräckligt.

masmannen

Medlem
13 jun 2005
44
0
1
49
Täby
Människorna på Haiti har troligen extremt lite koll på snöskoter, men det är ju inte det som är poängen över huvud taget. Det är ju ett jättebra upplägg att göra något udda och på så sätt skapa uppmärksamhet för att specifikt ändamål.

Jag följer detta flera gånger per dag och är imponerad av hur de tar sig fram. En av de häftigaste turer man kan tänka sig. De vet helt klart vad de håller på med. Man klarar inte ett sånt här projekt om man inte är bra tränad, duktig att planera och en van förare.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Har du missat hemsidan deras ?
http://treriksroset-ystad.blogspot.com/
Här finns ju bland annat länk till Radiohjälpen, så även om dom inte står vaje kväll utanför någon konsumbutik med insamlingsbössan, så kommer det ju ändå in pengar till Haiti.

Sedan så tror jag att denna grej hade fått en betydligt större genomslagskraft även i södra Sverige, om vintervädret bara varit lite mindre av "Snökaos", "Köldschock", "Tågkaos" osv.
För med dessa kvällstidningsrubriker och TV-inslag, så hamnar denna resa i lite skymundan än vad det kunde ha varit med lite vanlig normal nyhetstorka. För då hade det garanterat varit både TV-inslag och tidningsreportage runt denna skoterresa. Vilket givetvis ökat på insamlingstakten.
Men detta rår ju inte dessa "Skoterfantomer" på, hur mycket dom än försöker.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Jag menar att det inte finns någon koppling till insamling av pengar till Haiti.
Tror nog att det där visar sig vid färdens slut, det är ju heller ingen större vits att stanna och skramla med bössan i Noppikoski mfl befolkningsglesa ställen.
Nu är de i mera befolkat område, verkar ha haft en sejour i västra delen av Jönköping under någon timme i eftermiddags och nu på väg till Mullsjö för natten.

På vägen ned till Ystad, ca 35 mil fågelvägen så passerar de ett antal platser där det finns mer folk än i t ex då Noppikoski så kan de bara slå sig in och få utrymme bland snökaos och annat så finns bara möjligheter

Googlar man Treriksröset-Ystad Haiti så får man ett antal svar också så nog finns det gehör i alla dess former.

Sen finns ju det andra problemet, det kollektiva minnet är kort numera, när katastrofen är avdiskad efter de första dagarna från massmedias första sidor och ögontilldragande rubriker så glöms det fort, hur många kommer ihåg den sk "hjälpgalan i TV t ex och vilka som var programledare, vilka artister det var och vilka summor som kom in, inte jag i alla fall men det går säkert att googla.

Blir ju lite grand samma sak många gånger på forumet, en topic med "snöskoterkörning förbjuds från och med 2014 drunknar snabbt bland allt annat typ vilka goggles som är hetast eller vilka läckra skor, handskar osv man måste ha, trist men så är det.

Nu har de resten kvar, hursomhelst en bedrift då jag inte tror det är många som skulle ha tålamodet, viljan eller orken att sitta i dryga två veckor bakom styret och köra, ofta från arla morgon till kvällen, natten.

All heder åt dessa Iron Men

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Har du missat hemsidan deras ?
http://treriksroset-ystad.blogspot.com/
Här finns ju bland annat länk till Radiohjälpen, så även om dom inte står vaje kväll utanför någon konsumbutik med insamlingsbössan, så kommer det ju ändå in pengar till Haiti.

Sedan så tror jag att denna grej hade fått en betydligt större genomslagskraft även i södra Sverige, om vintervädret bara varit lite mindre av "Snökaos", "Köldschock", "Tågkaos" osv.
För med dessa kvällstidningsrubriker och TV-inslag, så hamnar denna resa i lite skymundan än vad det kunde ha varit med lite vanlig normal nyhetstorka. För då hade det garanterat varit både TV-inslag och tidningsreportage runt denna skoterresa. Vilket givetvis ökat på insamlingstakten.
Men detta rår ju inte dessa "Skoterfantomer" på, hur mycket dom än försöker.
Nej, jag har inte missat bloggen.

Någon som vill gissa hur mycket som kommit in via Radiohjälpen och deras "På skoter för Haiti"? Jag har nämligen svaret.

Återigen, kul idé och coolt att köra så långt men som det lät innan skulle det samlas in pengar längs vägen. Alla jag pratat med längs vägen (och det är några) har sett och hört noll och intet av dem. Inga tidningar har skrivit, inga grejer har ordnats i respektive stad där de stannat osv. Men visst, det kommer säkert in mer än 0 kr. Frågan är om det inte hade varit bättre för haitierna om sponsorerna hade skänkt soppapengarna istället.

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Kul grej :becky:!

Trollet23 du har ju delvis rätt i det du vill komma fram till men jag ser det så här, det är bättre kunna skänka en hundring än inga pengar alls hur man än vrider det.

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Kul grej :becky:!

Trollet23 du har ju delvis rätt i det du vill komma fram till men jag ser det så här, det är bättre kunna skänka en hundring än inga pengar alls hur man än vrider det.
Helt sant! Och kanske ännu bättre att skänka bensinpengarna än att köra :)

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Nej, jag har inte missat bloggen.

Någon som vill gissa hur mycket som kommit in via Radiohjälpen och deras "På skoter för Haiti"? Jag har nämligen svaret.

Återigen, kul idé och coolt att köra så långt men som det lät innan skulle det samlas in pengar längs vägen. Alla jag pratat med längs vägen (och det är några) har sett och hört noll och intet av dem. Inga tidningar har skrivit, inga grejer har ordnats i respektive stad där de stannat osv. Men visst, det kommer säkert in mer än 0 kr. Frågan är om det inte hade varit bättre för haitierna om sponsorerna hade skänkt soppapengarna istället.
Du har svaret på hur mycket som har kommit in till Radiohjälpen, "På skoter för Haiti".
Men vad du inte har svaret på är hur mycket som har kommit in till Radiohjälpen, tack vare att man blivit "pushad" av denna skoterfärd, men där man inte skrivit just "På skoter för Haiti".
och dessutom till alla andra hjälporganisationer.
Om det dock är mer eller mindre, än vad bensinkostnaderna är, kan ingen svara på, bara spekulera.
Men helt klart så är jag helt övertygad om att denna "Skoterfärd" hade fått en betydligt större genomslagskraft i rikspress och TV, om det inte hade krockat med "Väderchock", Snökaos osv.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Yes, det verkar ha blivit en "sillamacka " för dem.

Tydligen hade de övat att bada och bärga en av maskinerna igår så natten och morgonen har gått åt till livsuppehållande åtgärder på denna men vad gör man inte för att se en maskin "in the nude".
Fick tydligen god hjälp runt Flyinge, där finns ju de som är vana med hästar.... och även några norrlänningar tror jag