Ski-Doo 2011

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Det var inte mycket nytt här... 800 e-tec visste vi ju redan att den skulle komma...
Tänk att dom inte släpper en 1200 summit... Konstigt...

BMR

Välkänd medlem
8 nov 2007
268
0
16
Och ni som säger att ski-doo inte kommer med nått nytt, kolla in den här summit freeriden, ett helt nytt chassi för en moutain maskin. King of the hill 2011? :D

RMK700Woopie

Välkänd medlem
1 jan 2000
732
0
16
39
Kiruna, Käymäjärvi
summit freeriden verkar bli copycatten på polaris assault.. ;-P fast när man tittar närmare så är det väl mest bara en vit lackerad summit med förstärkningar i fotstegen, något bättre dämpare och en ny motor.

D

Draken

Tjena.
Nej 11:an får jag vänta på några månader till. =)
Snackade med Johan Grandin idag på Tractor City å dem skulle få hem en nu snart så man får prova 800e-tec.
Dock är ju Uffe nere på mässan nu å får väl pris rätt snart.
Ska du handla min renegade då innan påsken? :p

Mässa nu igen? Han var ju nyss iväg och körde -11orna på Åf-mötet.....han har det bra han. :)

Så du ska sälja? Jag behöver en skoter nu,har lite halvpanik eftersom det bär av till fjälls alldeles snart. :cry:

Last edited:
E

ejwbegysv

Freeriden verkar tyvärr ha samma bredd på framvagnen som Hill Climben.... 109cm.... trist utveckling.. Det är helt polaris Assaults fel :)

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
framvagnen har med att de ska kunna dominera i stock klasserna i hillclimb, polaris och AC har samma tänk, det krävs en stabil släde där.

så men ja, synd eller inte kan jag tyvärr bara spekulera i. .
ejwbegysv: du övervägde inte att sätta in en summitframvagn när du ändå var igång med a-armsbyte?

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
619
11
18
summit freeride blir spännande... förstärkt chassi vilket behövs ! 222kg torr helt rätt.

annan sak.. om det blir ny primär.. sett bilder på en..
Där finns ett område att förstärka, remproblemen.

fin skoter!

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.566
434
83
Malå/Adak
Måste i ärlighetens namn erkänna att Freeridesummiten är betydligt extremare än Assaulten. Assaulten är en vanlig RMK med lite annan fjädring medans Freeriden knappt delar en skruv med vanliga summiten.

Ganska sugen på en Freeride, men gruvar mej för prislappen........

E

ejwbegysv

framvagnen har med att de ska kunna dominera i stock klasserna i hillclimb, polaris och AC har samma tänk, det krävs en stabil släde där.

så men ja, synd eller inte kan jag tyvärr bara spekulera i. .
ejwbegysv: du övervägde inte att sätta in en summitframvagn när du ändå var igång med a-armsbyte?
Jo tanken har funnits där men ska jag vara helt ärlig så ska jag byta skoter efter sommaren så det känns inte värt pengarna för 2 månaders åkning.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Måste i ärlighetens namn erkänna att Freeridesummiten är betydligt extremare än Assaulten. Assaulten är en vanlig RMK med lite annan fjädring medans Freeriden knappt delar en skruv med vanliga summiten.

Ganska sugen på en Freeride, men gruvar mej för prislappen........
Vad är det då som skiljer så mycket?
Känns som att freeriden bara är som årets X-rs hc... Bred framvagn värre dämpare, förstärkt boggi...
Eller är det mycket annat väsentligt som skiljer?

R

RevMan

Samma dämpare bak i boggien som X-rs-10.
Ny centerdämpare (RS) och RS framdämpare.
RSchassie 154" långt, alltså breda och hårda fotsteg och lite starkare s-modul.
Omarbetad boggie med flyttade fjädrar och flyttad bakre vagga.
Matta utan hål.
Nya luftintag för 800e-tecmotorn.
Nya skidor.
Samt, fatbarstyre med knapparna nere på kåpan.
Tror att krängningshämmaren har blivit mjukare igen.

Den ersätter ju X-Rs en till nästa år villket betyder att den är gjord för att tävla i hillclimb med.
Har beställt en redan:p

Den här sesongen var det inte speciellt dyrt att byta till smalare framvagn, om man kollade på delarna från Renegade Back country.

Om man ska sätta dit nästa års summitframvagn så tror jag att dämparna kanske blir lite för långa.

Last edited:

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.566
434
83
Malå/Adak
Priset är inte spikat till 100% än men handlaren jag snackade med trodde den skulle hamna på ganska prick 150 papp.

Freeriden är lika släkt med den vanliga summiten som en vanlig kort MXZ är med RSen

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
Priset är inte spikat till 100% än men handlaren jag snackade med trodde den skulle hamna på ganska prick 150 papp.

Freeriden är lika släkt med den vanliga summiten som en vanlig kort MXZ är med RSen

tycker specarna säger annat än det du säger.
freeriden verkar vara med släkt med en kort mxz än med vanliga summiten.
vad jag förstått är det en förlängd mxz xrs 800.

årets xrs är väll mer en dekaltrimmad summit med bra dämpare.

E

ejwbegysv

årets xrs är väll mer en dekaltrimmad summit med bra dämpare.
Skillnaderna är lite större än så men visst här är några..
  1. Bredare framvagn
  2. Bättre dämpare
  3. Enda summitmodellen med 154" matta
  4. 5cm framflyttad styrstång
  5. Förstärkta boggieskenor

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.566
434
83
Malå/Adak
Freeride jämfört med vanliga summiten
-Helt annat chassie, dvs RS:ens
-Helt annan boggie
-helt annan framvagn
-helt andra dämpare

Inte många viktigheter som är samma.......