Komp 600 sdi?

mitsumicke

Aktiv medlem
16 jan 2010
72
0
6
Kilafors
Tjena!
Jag har bara en liten fundering ang kompet i min rev 600 sdi..
Vad ska det ligga på ungefär? Eller är det huvudsaken det är lika i båda?Jag var ut och kolla nyss och det var 7,9bar i båda cyllarna, är det för lite? Har en polare som åker iq600rr och han hade 9,1 i båda så jag blev bara lite fundersam... :/
Vore kul om någon kunde svara på det :)

summit58396

Välkänd medlem
13 jan 2010
166
1
6
piteå
har en ski-doo summit 583 hade 9,1 komp i bägge cylindrarna och det är bra men liger det på 7 då är det dags att byta kolvar det får minst liga på 8 för att de ska va bra komp

mitsumicke

Aktiv medlem
16 jan 2010
72
0
6
Kilafors
har en ski-doo summit 583 hade 9,1 komp i bägge cylindrarna och det är bra men liger det på 7 då är det dags att byta kolvar det får minst liga på 8 för att de ska va bra komp
Okej, men jag har ju 7,9 så det va ju nära iaf :) men det blir väl att byta kolvar snart då.. men visst ska man kolla kompet när motorn är varm?

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
42
Boden
mätt med en mätare som är kalibrerad för inte allt för längesen?
Kan skilja mellan olika mätare också...testade en vi hade på jobbet mot den jag har i garaget (industri kvalitet vs. hobby kvalitet) skiljde över ett kg mellan mätarna på samma motor.

mitsumicke

Aktiv medlem
16 jan 2010
72
0
6
Kilafors
mätt med en mätare som är kalibrerad för inte allt för längesen?
Kan skilja mellan olika mätare också...testade en vi hade på jobbet mot den jag har i garaget (industri kvalitet vs. hobby kvalitet) skiljde över ett kg mellan mätarna på samma motor.
Jo ja förstår det.. min är från biltema så man ska väl inte ha allt förstora förhoppningar på den kanske! men jag var ut och mätte nu igen med kall motor och då va det 8,5 ca i båda.. men måste försöka få tag på en riktig mätare så man får veta riktigt..

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Kom ihåg du måste hålla full gas också...

Sedan kan du testa en sak... när motorn är varm, kolla kompet som vanligt en gång.. sedan nästa gång, då häller du in en Te-sked med 2t olja i den cylinder du ska testa...får du samma eller högre värde?

Samma värde = Kolvringarna bra
HÖGRE värde = Kolvringarna dåliga, byt dom ist för kolvarna

Oljan tätar nämligen ringarna

Men jag tycker att 7.9kg är åt helskotta för lågt.. MINST 9 tycker JAG

/F

mitsumicke

Aktiv medlem
16 jan 2010
72
0
6
Kilafors
Kom ihåg du måste hålla full gas också...

Sedan kan du testa en sak... när motorn är varm, kolla kompet som vanligt en gång.. sedan nästa gång, då häller du in en Te-sked med 2t olja i den cylinder du ska testa...får du samma eller högre värde?

Samma värde = Kolvringarna bra
HÖGRE värde = Kolvringarna dåliga, byt dom ist för kolvarna

Oljan tätar nämligen ringarna

Men jag tycker att 7.9kg är åt helskotta för lågt.. MINST 9 tycker JAG

/F
Fullgas har ja!
Men det där med oljan ska jag prova får se om det blir någon skillnad :) Men jag skulle haft tag på en riktig mätare också..

Jääpääh

Välkänd medlem
18 sept 2009
644
3
16
Malungsfors
Mätte min rev 440, hade 11,3 och med en likadan mätare från biltema hade jag 8, så kolla först så inte mätaren visar fel innan du river motorn. :)

bost

Välkänd medlem
1 jan 2000
392
0
16
Sävar
Om det är en -04 du har så har kolvringarna med säkerhet förlorat delar av molybden- fyllningen. Detta var ett genomgående fel på denna årsmodell. Det kom nya chromade kolvringar 2005 som håller upp till 1000 mil utan problem. Har inte maskinen gått för långt finns ingen orsak att byta kolvarna.

mitsumicke

Aktiv medlem
16 jan 2010
72
0
6
Kilafors
Mätte min rev 440, hade 11,3 och med en likadan mätare från biltema hade jag 8, så kolla först så inte mätaren visar fel innan du river motorn. :)
OJ! det va skillnad det! :) måste försöka ragga upp en annan mätare och titta! Känns ju lite onödigt att riva i onödan kanske :p

mitsumicke

Aktiv medlem
16 jan 2010
72
0
6
Kilafors
Om det är en -04 du har så har kolvringarna med säkerhet förlorat delar av molybden- fyllningen. Detta var ett genomgående fel på denna årsmodell. Det kom nya chromade kolvringar 2005 som håller upp till 1000 mil utan problem. Har inte maskinen gått för långt finns ingen orsak att byta kolvarna.
Det är en 04a och jag har hört förr också att kolvringarna inte är nå bra på dom. Men min har gått ca 800mil så det måste väl nästan vara någontig gjort åt den någongång i tiden tycker ja.. Men ska prova med en annan mäter och se vad den visar ser det inte bra ut är det väl bara att riva och renovera då :)