Jobbar som liftskötare i Vemdalen/Björnrike och kör Lite/Multi Purpose i jobbet, så jag kanske kan bidra med något.
Acc och toppfart är helt ok för en sådan skoter, du kommer antagligen att sakna klippet i SRXen, men som familjetouring är den fullt tillräcklig. Den är grymt lättmanövrerad i pisten (och antagligen likaså på led) däremot så upplever jag den som väldigt tippig, lyfter innerskidan för minsta lilla, och flera av mina kolleger har lyckats välta den med passagerare, även på helt platt underlag. Går mycket bekvämt dock, körställningen är riktigt bra. Verkar relativt pålitlig, det som krånglat för oss är handtagen bak som vill glida framåt, är ju bara nån sorts tygmaterial som sitter påträtt på stålröret, med värmeelement under som går sönder. Backen brukar också krångla en hel del. Verkar vara någon elektriskt styrd mekanisk back (man trycker på en knapp som sedan växlar automatiskt) som ibland inte vill växla. ibland måste man starta om och trycka på växelknappen flera gånger för att få fason på den igen efter en misslyckad växling.
Skotern känns lätt när man kör, men så fort underlaget blir löst eller ojämt så blir dess fytaktsbakgrund påmind, den är grymt tung att dra loss när man kört fast, och lössnö är inte att tänka på.
Kan nämna att vi har tre av dessa i jobbet, förra året var det en Lite -08 samt två MP -09. Nu är den äldre ersatt med en MP -10. Föredrar dessa maskiner över våra två RS-Vikingar ändå, pga av att dom känns smidigare och lättare.
Skulle nog själv valt en RS-Venture i ditt läge, bra drag i den motorn faktiskt, tycker inte heller att den är lika tippig som Lite:n är.