4-taktare med plats för två?

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Har nästan sålt min srx nu (jävla drag efter den :biggrin1:) och med hjälp av lite mer pengar så att fler i familjen kan nyttja skotern ska det bli en fyrtakts-touring. Undrar vilken? Är Yamahafantast och vill helst ha en sådan. :nerd:

Kraven är:

- 4-takt...
- plats för två
- max 50-55 tusen
- driftsäker, billig i underhåll och snåååål, trött på att tanka :push:

Kollat på rs venture och venture lite, men finns det fler alternativ? Rekommendationer? :blink1:
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Arctic Cat T660 turbo -02-05 kanske ända till 06 ?

Går ruskigt billigt.
Kostar knappt nått att äga.
Åker två mycket bra.
Åker två på skotern och fullastad kälke utan problem.
Har alltid ork.
Bara går å går å går.
 
Last edited:

Fritiof Konkas

Välkänd medlem
21 dec 2009
884
0
16
33
Åre
Yamaha Venture rs? Ligger på 120hk tror jag. :)
Eller måste du ha en renodlad touring? Då skulle jag kunna rekomendera en Yamaha Vector rs, den funkar riktigt bra att sitta två på.

Om jag var ute efter en touringmaskin skulle jag har köpt en Ski-Doo Rev 600/800 med dubbeldyna! Går billigt med hjälp av insprutningen (sdi).

mvh
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Arctic Cat T660 turbo -02-05 kanske ända till 06 ?

Går ruskigt billigt.
Kostar knappt nått att äga.
Åker två mycket bra.
Åker två på skotern och fullastad kälke utan problem.
Har alltid ork.
Bara går å går å går.
Jag personligen tycker att den ser gammal ut i chassiet, är den så omodern eller luras jag?

Yamaha Venture rs? Ligger på 120hk tror jag. :)
Eller måste du ha en renodlad touring? Då skulle jag kunna rekomendera en Yamaha Vector rs, den funkar riktigt bra att sitta två på.

Om jag var ute efter en touringmaskin skulle jag har köpt en Ski-Doo Rev 600/800 med dubbeldyna! Går billigt med hjälp av insprutningen (sdi).

mvh
Renodlad fyrtaktare som man klarar av att åka två på längre turer. Ski-Doo:n är väl tvåtaktare, så den går bort, den ser intressant ut men jag hittar ingen med dubbeldyna? :confused:

Jag tänkte på, om man jämför Venture Lite typ -07 och -08, med en RS Venture -06, hur stor är skillnaden förutom 40 hk mer? Lite:n ser modernare ut, hur är körställningen osv?

Tack för svaren!
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Visst, T660in har väll inte den modernaste körställningen men man kör ändå som en kung på den. Det är då den enda skoter jag har hört som har värme i dynan. Den går otroligt mjukt och tyst.
 

Fritiof Konkas

Välkänd medlem
21 dec 2009
884
0
16
33
Åre
Jag personligen tycker att den ser gammal ut i chassiet, är den så omodern eller luras jag?


Renodlad fyrtaktare som man klarar av att åka två på längre turer. Ski-Doo:n är väl tvåtaktare, så den går bort, den ser intressant ut men jag hittar ingen med dubbeldyna? :confused:

Jag tänkte på, om man jämför Venture Lite typ -07 och -08, med en RS Venture -06, hur stor är skillnaden förutom 40 hk mer? Lite:n ser modernare ut, hur är körställningen osv?

Tack för svaren!
Skulle nog tro att Liten är mer lättmanövrerad än Venturen, dock så ser den inte lika snygg ut:eek:h: Så tror jag att man får bättre körställning och komfort eftersom att den inte verkar vara lika sportigt byggd som Venturen! D.v.s dem har lagt ner mer tid, rent logiskt, på komfort i Liten än Venturen. Mitt val från dem där vore ändå Venture Rs, vill ha lite drag i prylarna!
Men jag tycker att du borde pröva båda och recensera dem själv, det är nog bäst. För det är inte säkert att vi tänker likadant:)

Mvh
 

Blacklotus

Banned
19 dec 2009
172
0
6
Norge
vill du ha drag i prylarna så köp en rx1 apex mountain turbo 320hp +++ och kasta på dubbeldyna. riktigt fin familjeräzer som tar dig och familjen dit du vill :)
 
4

426H

Lite:n har modern körställning, mycket bättre än på RS venture. Men det kanske är enda fördelen?
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Skulle nog tro att Liten är mer lättmanövrerad än Venturen, dock så ser den inte lika snygg ut:eek:h: Så tror jag att man får bättre körställning och komfort eftersom att den inte verkar vara lika sportigt byggd som Venturen! D.v.s dem har lagt ner mer tid, rent logiskt, på komfort i Liten än Venturen. Mitt val från dem där vore ändå Venture Rs, vill ha lite drag i prylarna!
Men jag tycker att du borde pröva båda och recensera dem själv, det är nog bäst. För det är inte säkert att vi tänker likadant:)

Mvh
Jupp, vill också ha drag i't. Men lite:n känns modernare... Hur går 80-hästarn i Lite:n? Toppfart, acc?
vill du ha drag i prylarna så köp en rx1 apex mountain turbo 320hp +++ och kasta på dubbeldyna. riktigt fin familjeräzer som tar dig och familjen dit du vill :)
Inte riktigt så dragigt! :eek:
Lite:n har modern körställning, mycket bättre än på RS venture. Men det kanske är enda fördelen?
Lite:n har väl längre matta också, sen tycker jag att den ser bättre ut, framför allt modernare. Men motorn i RS känns bättre. En RS-motor i ett lite-chassie, det vore något. :heh:
 

SweZor

Välkänd medlem
23 nov 2009
148
0
16
Vemdalen
Jobbar som liftskötare i Vemdalen/Björnrike och kör Lite/Multi Purpose i jobbet, så jag kanske kan bidra med något.

Acc och toppfart är helt ok för en sådan skoter, du kommer antagligen att sakna klippet i SRXen, men som familjetouring är den fullt tillräcklig. Den är grymt lättmanövrerad i pisten (och antagligen likaså på led) däremot så upplever jag den som väldigt tippig, lyfter innerskidan för minsta lilla, och flera av mina kolleger har lyckats välta den med passagerare, även på helt platt underlag. Går mycket bekvämt dock, körställningen är riktigt bra. Verkar relativt pålitlig, det som krånglat för oss är handtagen bak som vill glida framåt, är ju bara nån sorts tygmaterial som sitter påträtt på stålröret, med värmeelement under som går sönder. Backen brukar också krångla en hel del. Verkar vara någon elektriskt styrd mekanisk back (man trycker på en knapp som sedan växlar automatiskt) som ibland inte vill växla. ibland måste man starta om och trycka på växelknappen flera gånger för att få fason på den igen efter en misslyckad växling.

Skotern känns lätt när man kör, men så fort underlaget blir löst eller ojämt så blir dess fytaktsbakgrund påmind, den är grymt tung att dra loss när man kört fast, och lössnö är inte att tänka på.

Kan nämna att vi har tre av dessa i jobbet, förra året var det en Lite -08 samt två MP -09. Nu är den äldre ersatt med en MP -10. Föredrar dessa maskiner över våra två RS-Vikingar ändå, pga av att dom känns smidigare och lättare.

Skulle nog själv valt en RS-Venture i ditt läge, bra drag i den motorn faktiskt, tycker inte heller att den är lika tippig som Lite:n är.
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Jobbar som liftskötare i Vemdalen/Björnrike och kör Lite/Multi Purpose i jobbet, så jag kanske kan bidra med något.

Acc och toppfart är helt ok för en sådan skoter, du kommer antagligen att sakna klippet i SRXen, men som familjetouring är den fullt tillräcklig. Den är grymt lättmanövrerad i pisten (och antagligen likaså på led) däremot så upplever jag den som väldigt tippig, lyfter innerskidan för minsta lilla, och flera av mina kolleger har lyckats välta den med passagerare, även på helt platt underlag. Går mycket bekvämt dock, körställningen är riktigt bra. Verkar relativt pålitlig, det som krånglat för oss är handtagen bak som vill glida framåt, är ju bara nån sorts tygmaterial som sitter påträtt på stålröret, med värmeelement under som går sönder. Backen brukar också krångla en hel del. Verkar vara någon elektriskt styrd mekanisk back (man trycker på en knapp som sedan växlar automatiskt) som ibland inte vill växla. ibland måste man starta om och trycka på växelknappen flera gånger för att få fason på den igen efter en misslyckad växling.

Skotern känns lätt när man kör, men så fort underlaget blir löst eller ojämt så blir dess fytaktsbakgrund påmind, den är grymt tung att dra loss när man kört fast, och lössnö är inte att tänka på.

Kan nämna att vi har tre av dessa i jobbet, förra året var det en Lite -08 samt två MP -09. Nu är den äldre ersatt med en MP -10. Föredrar dessa maskiner över våra två RS-Vikingar ändå, pga av att dom känns smidigare och lättare.

Skulle nog själv valt en RS-Venture i ditt läge, bra drag i den motorn faktiskt, tycker inte heller att den är lika tippig som Lite:n är.
Låter som att RS Venture är ett bättre alternativ då! Vill ju ha en skoter som inte krånglar, det där med backen lät inte så roligt. :Cry: