trasig slidskiva summit 583 -96

kire98

Medlem
7 jan 2008
22
0
1
Hedesunda
Hej.
Rev isär min summit 583 -96 idag och såg då att slidskivad var skadad och hade fastnat i ena "kanalen". Plåten hade alltså vikt ut sig lite och fastnat där och nu till frågan. Hur kan detta hända egentligen?:hmmmm2:

Kan lägga ut lite bilder sen.
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
kan ju ha varit så att när det har kommit skräp eller metall bitar har kommit emellan så kan det hända så..
kom med bilder så kan vi hjälpa dig.
 

Återfallet

Välkänd medlem
6 sept 2008
828
1
16
62
kiruna
Då har troligen oxå mässing drevet på slidaxeln gått... i värsta fall är även axeln krokig men dom klarar sig ofta tackvare att drevet är av mässing... helst borde du ta och klyva motorn så att du får bort allt spån som finns där nu! :hello:
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.614
10
38
34
Lugnvik
En liten bra att veta är ju att om man nu ska koppla bort separata oljesmörjningen som många gör på gamla maskiner måste man på dom med slidmatning fortfarande ha olja i burken som smörjer slidaxeln, går en separat slang ner mellan cylindrarna.
 

Återfallet

Välkänd medlem
6 sept 2008
828
1
16
62
kiruna
En liten bra att veta är ju att om man nu ska koppla bort separata oljesmörjningen som många gör på gamla maskiner måste man på dom med slidmatning fortfarande ha olja i burken som smörjer slidaxeln, går en separat slang ner mellan cylindrarna.
Det räcker med två slangar på dom två rören som går in uppe resp nere på motorn, dra sen upp slangarna vid styrstången fyll på olja så att du ser nivån i den övre, då räcker det! så gjorde man på ski-doo´s isracing-maskiner förr! :hello:
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Det räcker med två slangar på dom två rören som går in uppe resp nere på motorn, dra sen upp slangarna vid styrstången fyll på olja så att du ser nivån i den övre, då räcker det! så gjorde man på ski-doo´s isracing-maskiner förr! :hello:
Tycker inte alls att det är någon bra ide att dra slangarna upp till styret inte..
det finns att köpa små behållare som du kopplar in..

BRP Original # Nr : 420 956 240



det är en bättre lösning i sånafall!

men killen ville ju bara veta vad som pajat slidskivan och inte hjälp med oljesmörjningen... vi vet ju inte vad som har hänt innan han visat bilder åt oss...
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Du måste nog ta isär motorn och kolla om det finns nåt svar på din fråga.

Mekat nyligen? Tappat ner nåt i förgasare/luftburken? Nåt som lossnat i förgasare/luftburken? En slidskiva viker inte ihop sig själv, nåt har kommit imellan och skadat den. För mig hade en kolvring gått, en bit hade gnagt sig ner mellan kolven och cylinderväggen, hoppat ut i insuget och *pang*...

Drevet är gjort i mässing för att det SKA gå sönder lätt om slidskivan hugger fast. Hellre det drevet trasigt än det på vevaxeln...
 

kire98

Medlem
7 jan 2008
22
0
1
Hedesunda
ok. Men har inte rört varken förgasare eller luftburk eller nåt på insugssidan och den ser fin ut i cylindrarna. Men en kolvring skulle de ju iofs kunna vara. jaja får väl riva isär och se vad som har hänt då.

Om man sätter dit en separat oljebehållare så är det bara att plugga slangarna från den vanliga oljebållaren? Sen låta den som blandar oljan i bensin vara som vanligt eller?
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
ok. Men har inte rört varken förgasare eller luftburk eller nåt på insugssidan och den ser fin ut i cylindrarna. Men en kolvring skulle de ju iofs kunna vara. jaja får väl riva isär och se vad som har hänt då.

Om man sätter dit en separat oljebehållare så är det bara att plugga slangarna från den vanliga oljebållaren? Sen låta den som blandar oljan i bensin vara som vanligt eller?
du tar bort oljebehållaren och pumpen och pluggar igen alla hål förutom två. där du skall ha den lilla behållaren.

dvs den uppe på slidhuset och den nere vis slidhuset. och därifrån skall det komma varsin slang till behållaren. (oljan i behållaren smörjer axeln till vattenpumpen och slidmatningen)
fixar en bild åt dig senare om du vill ha det

och sen blandar du oljan i bensinen 2-3%

men först och främst ska du kolla vad som har orsakat felet!
 

kire98

Medlem
7 jan 2008
22
0
1
Hedesunda
du tar bort oljebehållaren och pumpen och pluggar igen alla hål förutom två. där du skall ha den lilla behållaren.

dvs den uppe på slidhuset och den nere vis slidhuset. och därifrån skall det komma varsin slang till behållaren. (oljan i behållaren smörjer axeln till vattenpumpen och slidmatningen)
fixar en bild åt dig senare om du vill ha det

och sen blandar du oljan i bensinen 2-3%

men först och främst ska du kolla vad som har orsakat felet!
Oljepumpen som sitter vid slidmatningen? Tar man bort plastdrevet på insidan också? Vad gör man med oljeslangen/uttaget nere vid soppapumpen, bara å plugga eller? Har du en bild utan alltför mycket besvär så får du gärna slänga upp den också.