Svagheter XP, lite bra att veta.

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.296
87
48
Övik
Har läst på dootalk att en del borrar och sätter dit egna smörjnipplar och det tar ju inte alls speciellt lång tid att göra det.

Klart å betart! Nya bussningar och smörjnipplar i spindlarna nu. Har legat på latsidan ett tag nu pga mycket annat, men bilder och lite mer skit att veta kommer snart :)

kochkramer

Aktiv medlem
2 nov 2006
86
0
6
Sorsele
Alla problem som nu listats här gäller de även 2010 års modeller?
Funderar på att köpa en Summit 600 e-tec och min åf sa att han inte säljer skotern till kunder som inte tar extra skydden (plast?) som sitter vid kedjehuset och variatorn.

SoNNisCH

Välkänd medlem
12 dec 2007
432
0
16
Finland
Alla problem som nu listats här gäller de även 2010 års modeller?
Funderar på att köpa en Summit 600 e-tec och min åf sa att han inte säljer skotern till kunder som inte tar extra skydden (plast?) som sitter vid kedjehuset och variatorn.
Frisk Åf

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
39
kiruna
mycket fel i 08erna om dom gått på bana.
kan dock säga att dom flesta som kör en rs som inte kör bana kommer dom hålla utan problem.
sen är MYCKET åtgärdat till 09orna samt att 010 har ännu mer som är fixat.

Wilber

Välkänd medlem
13 sept 2005
287
0
16
Örnsköldsvik
Efterdra bultarna till grenröret på XP 600 SDI. På min var t.o.m en bult helt lös å låg under motorn, 130mil.

Märkte även när jag bytte matta, att axeln till qrs-variatorn gick tungt att snurra, när kedjan var borta. Avståndet mellen kedjehus och sekundärtornet var för litet. Shimsade ut det 1mm å då snurrade axeln lätt igen. Märkte det tydligt då man lossade muttern till övre drevet, ju mer man lossa ju lättare gick axeln.

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.296
87
48
Övik
Nu mina damer (!) äre dags för en uppdatering, la helt den här tråden på is ett tag (snart ett år), men nu blir det lite mera bilder!

Spindlarna blev så hära, massingbussningar och stålaxlar

Nya infästningar till tankstaget i rostfritt :)

Förstärkningar i framvagnen, ett "L" ska dock läggas till i ena a-armsinfästningen! Nitarna bytta mot 12.9 bultar

Här är ena fästörat på ljuddämparsidan som jag svetsade ifjol, verkar dock ha spruckit upp igen!

Och andra sidan verkar inte hålla spec bra heller..

Det högra främre motorfästet har även det spruckit, kan ha hjälpt till remslitaget :)

Nitarna till främre tunnelkylaren är visst ett allmänt fel på XP'n, såhär såg min ut. Har satt dit försänkta M8 bultar istället, bild på det kommer sen!

Undre fotstegsförstärkningar kladdat på med mera svets :) Alla var sprucken

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.296
87
48
Övik
Svarvade en plugg till hålet där tankmätaren ska vara, köpte original gummitätning

Mera uppdateringar kommer, S-modulen har även börjat spricka och har beställt hem förstärkningar till den..

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Nu mina damer (!) äre dags för en uppdatering, la helt den här tråden på is ett tag (snart ett år), men nu blir det lite mera bilder!

Spindlarna blev så hära, massingbussningar och stålaxlar

Nya infästningar till tankstaget i rostfritt :)

Förstärkningar i framvagnen, ett "L" ska dock läggas till i ena a-armsinfästningen! Nitarna bytta mot 12.9 bultar

Här är ena fästörat på ljuddämparsidan som jag svetsade ifjol, verkar dock ha spruckit upp igen!

Och andra sidan verkar inte hålla spec bra heller..

Det högra främre motorfästet har även det spruckit, kan ha hjälpt till remslitaget :)

Nitarna till främre tunnelkylaren är visst ett allmänt fel på XP'n, såhär såg min ut. Har satt dit försänkta M8 bultar istället, bild på det kommer sen!

Undre fotstegsförstärkningar kladdat på med mera svets :) Alla var sprucken

Precis vad problemet är... Mässingsbussningar med hylsa i aluminium som de är original funkar inge vidare... Fick svarva både nya mässingsbussningar och hylsor i stål
till både TNT -09, rev x-rs -07 och rev 600ho -03 som jag haft, att dom inte lärt sig att aluminium inte fungerar för ändamålet på 7år, vet dock inte om det är alu på -10 och -11orna...

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Fästena till byxstaget som går över staget är from '09 bytt till andra.
Osäker på vad skillnaden är, men det var en bulletin på min Rave '09. Inte längre nitade, iaf.

R

RevMan

Angående bussningarna i styrbenen så håller dom flera hundra mil om man borrar in fettnipplar i styrbenen så man kan smörja dom med jämna mellanrum. extra viktigt på modellerna med justerbar spårvidd.

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Angående bussningarna i styrbenen så håller dom flera hundra mil om man borrar in fettnipplar i styrbenen så man kan smörja dom med jämna mellanrum. extra viktigt på modellerna med justerbar spårvidd.
Jag har tillverkat en hylsa i rostfritt till varje styrben istället för alu(original) vilket funkar kanon ihop med mässingsbussningarna utan smörjning.
Försämrar man inte hållfastigheten i styrbenen om man borrar och gängar i nippel, tänkte mest på dom med justerbar spårvidd när styrbenet är smalare.

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.296
87
48
Övik
Kommer själv att fräsa av mina så att jag får justerbar spårvidd, tror inte det försämrar hållbarheten nämnvärt. Annars lär det visa sig :)

R

RevMan

Har borrat i nippel i massor av styrben utan bekymmer. Kan inte tänka mig att säkerheten riskeras av det lilla hålet, finns så mycket annat som ger med sig innan styrbenet.

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
allright. de funkar även som jag skrev tidigare, som sagt mässing är hårt å alu mjukt så aluhylsan äts ju upp av bussningarna så även om man smörjer är de nog ingen nackdel med rostfria hylsor.

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
50
Umeå - Yttersjö
Hmm , jag har ett 08as RS-chassi med en 08as sdimotor i. inte en grej verkar va sprucket på mitt chassi , behöver jag oroa mig om hållbarheten?

damit! pitabroed vad gör du med skotern , fallskärmshopp?

För en vanlig dödlig så borde RS-chassit hålla för lite ledbus o lössnö?