Svagheter XP, lite bra att veta.

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Tänkte dela med mig av lite negativa erfarenheter och tips gällande XP chassiet, kanske hjälper någon som tänker köpa/gå igenom sin egen maskin.

Staget bakom ljuddämparen, fästöglan i framkant ger med sig. Säger sig självt om man tittar på konstruktionen, riktigt klent byggt! Som synes är det svetsat, men skall även förstärkas med 2 st M6 bult i 12.9 stål samt aluplatta på "baksidan". Fanns ingen bult i bakkant mot kedjehuset heller..





Staget som går över tanken, var en buckla på ett av rören. Kapade, svarvade ett rör (21,9mm) och svetsade ihop. Få se när det andra ger med sig... Infästningen på tunneln var även väck, båda sidor var spruckna. Blir nya i rostfritt






Här är det även vanligt att dom spricker, nithålet längst upp till höger. De underliga nitarna bör även bytas till bultar, sätter 12.9 bultar i min maskin. Sätter även dit nya vinkeljärn i kanterna för att staga upp det ännu bättre.





Höger fotholk hade börjat gett med sig, provade att lägga dit lite bitar får se hur det håller..




Det vanliga som gäller de flesta nyare ski-doo boggies? Har sett flera med spricka här mitt över förstärkningen. Men tror dock inte det spricker mycket längre, men kan vara bra att hålla koll på...




Momentstaget som sitter std på RS'en hade även bakre bulten gått av på, kan vara värt att kolla.




Hade även en trottel som var lite av? Undrar hur f*n det kan ha gått till som, på bilden har jag provat laga den med JB weld, inte helt klart men verkar hyffsat hållbart. Men har beställt en ny så får den här vara reserv..




Fyll gärna på med mera info, guld att veta sån här skit! :)
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Är det inte för djävulskt skrämmande att en skoter för 120-140.000 spänn inte håller att köras med???!!!

Nu vet jag ju ifos inte HUR du kör men med alla dessa egna lagningar så skulle jag överväga ett märkesbyte - trots att mitt hjärta klappar för SkiDoo/Lynx.

Är det lilka illa för andra märken?
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Bra initiativ! :ciao:

Så går det när man lättar skotern för mycket. BRP får åtgärda på kommande modeller.

Håller med Steffe, betalar man så mycket så hoppas man på att det ska hålla.
 

Rodge

Välkänd medlem
27 jun 2007
324
1
16
Boliden
sen kanske man bör berätta hur man kör när skotern ser ut såhär, för en xp ser inte ut sådär av vanlig skoterkörning.

Man kan inte köpa en skoter och hoppa 50meter och tro att den ska hålla, då är det till att förstärka upp själv innan.
 

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Så där såg mina trottlar ut på Pro 800:an oxå.. när du får den nya så lägg jb weld inne i trottelhuset så den inte ligger och slår så mycket, det är därför de nöts sönder så där.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Bra initiativ, men jag hoppas dom förbättrat problemen nu..hämtar nämligen en ny '09 tnt imorgon. . .
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Kannontråd!!
bra initiativ, kan tyvärr inte hjälpa sj särskilt då jag inte har en egen referensmaskin.

steffemelloydn
din kommentar gör mig lite, ska vi säga upprörd? inte arg eller lessen eller sur eller så, men jag känner bara att de e så få trådar, vettiga trådar, på detta forum som belyser varje märkes egenheter att gå sönder.
Jag vet att de alla har sina bekymmer men eftersom jag inte äger en polaris arctic eller yamaha eller har mekat i dem allt för mkt så forskar jag inte i deras felaktigheter heller, skidoo (rotax) är man ju ganska familjär med men jag hoppas att denna tråden hjälper andra XP ägare och även att de kommer liknande trådar inom de andra märkena så att även de oupplysta "min skoter/märke är bäst för den har inte en rotax serie III" får kött på benen..

Så kom igen nu ni med egna erfarenheter och bilder, posta och beskriv hur felen kan bli avhjälpta! sorry för trådkapningen ;-)
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
steffemelloydn: Mjo, hade jag vetat alla dessa fel på skotern innan jag köpte den hade jag nog övervägt att lägga ut några lappar till på en annan rs/lynx rs/iq eller köpa en ny så man får köra sönder själv :) Men har man gjort så pass mkt själv så vet man exakt hur allt är samt att det förhoppningsvis är lite kraftigare än från början, så det är en väldigt bra anledning att ha kvar den! Måste ju få prova den en säsong åtminstone :)

Jag ser det som så här, att vad man än köper så är det jävulskap och visst är racemaskinerna mera utsatt än "vanliga". Så vad jag än köpt hade jag plockat ner skiten i molekyler o byggt om :)

exc: Har gjort precis som du säger, kletat på inne i trottelhuset! Är vansinnigt mkt glapp i dom std!

Wilber: Ser ju lysande ut... Mera förstärkningar åt folket! :)

Har saknat såna här trådar när man tittar efter beggat själv, så nån måste ju prova och ta smällen!



Åter till ämnet så tror jag även att bussningarna till skidorna än riktigt uselt tillverkade, på en sida var dom helt borta och andra sidan hade dom delvis gått av på. Nu är denna skoter körd med lite mera inspiration än en del andra, men tror ändå inte att dom nöts bort helt på 150 mil eller att någon plockar bort dom... Nu har jag dock fräst i nya bussningar och gjort lite nya grejor så det blir förhoppningsvis som nytt! Återkommer med bilder och förmodligen mera fel, hohooo!
 
E

ejwbegysv

Åter till ämnet så tror jag även att bussningarna till skidorna än riktigt uselt tillverkade, på en sida var dom helt borta och andra sidan hade dom delvis gått av på.
Hade samma problem med min Summit, dock 300mil..
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Jag köpte en Doo RS-08 i våras som Jocke Stranberg hade bultat runt med första säsongen sen hade någon annan bultare kört säsong -09
Blev en hel del jobb. Men nu är den iaf. ihop igen. Jag lade upp lite bilder eftersom på min Pixbox. Här är en länk till albumet: http://www.pixbox.se/alb_show_id1059741_page0.html

Se där, fick man lite mera att kolla. Måste kanske lyfta ur motorn då om man liks håller på, det med motorstödet såg tråkigt ut att upptäcka sen.. Utstickande med rött, det gillar vi!
Mina fotstegsförstärkare har sprickor på exakt samma ställen som dina, verkar bra skit det hära! :) Anade att jag inte var ensam med alla fel..
 

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Se där, fick man lite mera att kolla. Måste kanske lyfta ur motorn då om man liks håller på, det med motorstödet såg tråkigt ut att upptäcka sen.. Utstickande med rött, det gillar vi!
Mina fotstegsförstärkare har sprickor på exakt samma ställen som dina, verkar bra skit det hära! :) Anade att jag inte var ensam med alla fel..
Ja det kan vara värt o kolla, men på min glappade hela fronten/membern /nunnan el vad man nu kallar det.. väldigt mycket kanske 10-15 mm pga lösa nitar o stora hål, så jag tror att det helt enkelt är det som har gjort att motorstödet har tryckts ihop.

Nä jag tror det kan vara mer el. mindre standard på en maskin som gått cross.. Men är man meksugen så kan man få låss en rätt billig maskin till sist.
 
Last edited:

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Det är sant, front membern på min verkar ju hel än, så stödet kanske har klarat sig. Aja det visar sig!

ejwbegysv: X-RS'en eller nån XP? Väldigt dumt att det inte sitter fettnipplar på spindlarna, som det gjorde på REV'en. Det är väl pga trodde en smörjfri lösning med teflonbeläggning (?) skulle hålla..

Men något extra motorstöd måste man ju kunna knåpa ihop också, med tanke på hur mycket motorn verkar flexa vid gaspådrag? Om det flexar så mycket som på filmen utan belastning lär det flexa betydligt mera med fast mark under mattan och full spätta! Tänker att antingen en push arm eller torque arm går att knöla dit, eller kanske både och?
 

Roffa

Välkänd medlem
1 jan 2000
128
0
16
Luleå Sverige
Åter till ämnet så tror jag även att bussningarna till skidorna än riktigt uselt tillverkade, på en sida var dom helt borta och andra sidan hade dom delvis gått av på. Nu är denna skoter körd med lite mera inspiration än en del andra, men tror ändå inte att dom nöts bort helt på 150 mil eller att någon plockar bort dom... Nu har jag dock fräst i nya bussningar och gjort lite nya grejor så det blir förhoppningsvis som nytt! Återkommer med bilder och förmodligen mera fel, hohooo!
Hade samma problem med min Summit, dock 300mil..
Såg bussningarna i skidorna var dåliga på min summit xp också, är det något som man får nya på garantin?
 
4

426H

Är det inte för djävulskt skrämmande att en skoter för 120-140.000 spänn inte håller att köras med???!!!

Nu vet jag ju ifos inte HUR du kör men med alla dessa egna lagningar så skulle jag överväga ett märkesbyte - trots att mitt hjärta klappar för SkiDoo/Lynx.

Är det lilka illa för andra märken?
Du behöver nog inte vara särskilt orolig. Köper man en maskin som gått 2 säsonger skotercross, så får man nog vara beredd på att laga och lappa oavsett märke. Men visst finns det svaga punkter på en xp.. Chassiets hållbarhet är dock inget jag oroar mig för.
 

Grovestream

Aktiv medlem
12 feb 2009
90
0
6
Piteå
ejwbegysv: X-RS'en eller nån XP? Väldigt dumt att det inte sitter fettnipplar på spindlarna, som det gjorde på REV'en. Det är väl pga trodde en smörjfri lösning med teflonbeläggning (?) skulle hålla..
Såg bussningarna i skidorna var dåliga på min summit xp också, är det något som man får nya på garantin?
steffemelloydn:

Åter till ämnet så tror jag även att bussningarna till skidorna än riktigt uselt tillverkade, på en sida var dom helt borta och andra sidan hade dom delvis gått av på. Nu är denna skoter körd med lite mera inspiration än en del andra, men tror ändå inte att dom nöts bort helt på 150 mil eller att någon plockar bort dom... Nu har jag dock fräst i nya bussningar och gjort lite nya grejor så det blir förhoppningsvis som nytt! Återkommer med bilder och förmodligen mera fel, hohooo!
Hade samma problem med min Summit, dock 300mil..
Har läst på dootalk att en del borrar och sätter dit egna smörjnipplar och det tar ju inte alls speciellt lång tid att göra det.
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Har läst på dootalk att en del borrar och sätter dit egna smörjnipplar och det tar ju inte alls speciellt lång tid att göra det.
Ja det är ju just sånna saker jag retar upp mig på. Tillverkarna verkar inte ha tid att utvärdera nya produkter tillräckligt länge för att inse att det kanske behövs en smörjnippel här och där.

Jag förstår att saker går sönder vid användning men när man ser förstärknings-kit som kommer ut på marknaden - bara månader efter att en ny modell har lanserats så måste det väl vara något fel. Likaså med de skydd som finns att köpa till kedjehuset som hänger ner genom buken på "vilken-modell-det-nu-var". Ogenomtänkta lösningar.
 
4

426H

när man ser förstärknings-kit som kommer ut på marknaden - bara månader efter att en ny modell har lanserats så måste det väl vara något fel.
Skotrar tillverkas ju i förhållandevis låga serier samtidigt som utvecklingen varit enorm om man tittar 5-10 år tillbaka i tiden. Skulle helt enkelt bli för dyrt om man skulle prova ut alla barnsjukdomar på nya modeller i förväg. Att få bort de sista 5-10 procenten fel drar mer utvecklingskostnader än de första 90-95%, och skulle dessutom förlänga produktionsstart på en ny modell med minst ett år till. Därför blir det ägarna på två första årsmodellerna av en ny modell som får vara betatestare. Köper man en maskin 3:e året brukar dom vara bra.
Sen kan det ju tyckas märkligt att man är tvungen att köpa till förstärkningar, bukskydd mm. Men det är nog så att en stor del av de som köper nya skotrar inte har användning för dessa prylar. Själv skulle jag iofs vara tacksam om jag slapp montera alla dessa prylar varje gång jag köper en ny maskin.