polaris iq 440 packningsfråga

snopro600

Välkänd medlem
6 nov 2006
221
0
16
SWE
Tjena, nu är det så här att min skoter skar i påskas och cylinderfotspackningarna klarade sig tyvärr inte och jag försökte desperat få tag i nya packningar, men eftersom det var påsk så var alla åf stängda så jag for köpte packningsmatrial och gjorde egna, dock mycket för höga än orginalet så det blev inte riktigt rätt motstånd.

Den dog då jag for ut i djupsnön osv. skoter har stått under sommarn och nu börjar jag knepa på det igen. men hur vet jag vilken tjocklek på packningen jag ska ha? ringde till bilbolaget, närmaste återförsäljare och hörde om dom hade hemma.

Dom hade 0,15 hemma , men tydligen så finns det 4 storlekar ett välja mellan.
den minsta var 0,6 den andra var 0,10 tror jag det var och den näst största var 0,15 också fanns det 0,20.

jag bad dom lägga undan 0,15 , men frågan lyder:
funkar denna att köra med? kort och gott är det rätt packning? Motorn är från en polaris iq 440 -06.

mycket tacksam för svar för nu ligger det ny snö ute !

MVH

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
44
Kiruna
Jag stod inför samma fråga på min fd. IQ 440 2006... Tjockleken har ju ett en betydelse för vilken squish det blir. Packningen som jag valde var 0.10 och skotern fungerade bra..

Ronny H

Medlem
19 jul 2008
34
0
1
Kiruna
Tjena, nu är det så här att min skoter skar i påskas och cylinderfotspackningarna klarade sig tyvärr inte och jag försökte desperat få tag i nya packningar, men eftersom det var påsk så var alla åf stängda så jag for köpte packningsmatrial och gjorde egna, dock mycket för höga än orginalet så det blev inte riktigt rätt motstånd.

Den dog då jag for ut i djupsnön osv. skoter har stått under sommarn och nu börjar jag knepa på det igen. men hur vet jag vilken tjocklek på packningen jag ska ha? ringde till bilbolaget, närmaste återförsäljare och hörde om dom hade hemma.

Dom hade 0,15 hemma , men tydligen så finns det 4 storlekar ett välja mellan.
den minsta var 0,6 den andra var 0,10 tror jag det var och den näst största var 0,15 också fanns det 0,20.

jag bad dom lägga undan 0,15 , men frågan lyder:
funkar denna att köra med? kort och gott är det rätt packning? Motorn är från en polaris iq 440 -06.

mycket tacksam för svar för nu ligger det ny snö ute !

MVH
Hej

Hade en 440-06 och jag kan ge dig ett svar. Jepp, 0.15 är det som var original. Jag körde dock med lite tjockare för att minska kompförhållandet. Det är inte perfekt eftersom du påverkar motorns karaktär en del. Du tappar lite vrid på lägre varv och motorn orkar inte det den borde, vilket du redan upptäckt. Kör du med alltför tjocka så blir det bara pannkaka:boring:

Man skall veta att motorn egentligen är byggd för högkomptoppar och du har därmed lite olika alternativ på cylinderfotspackning. Kom ihåg att köra på 98 oktan. Gärna högre, (Shell vpower). Installera gärna också en dosa där du kan retardera tändningen till -1. Allt detta eftersom motorn har lite spikningstendenser i vissa lägen.

Skulle ochså rekommendera en nål med lite smalare midja eftersom den går snålt i mellanregistret med originalen. Man snålar ut den i mellanregistret för att få den riktigt rapp på gasen.

Jag har kolvar, cylinder, fullständig packningssats till hela motorn om du skulle behöva. Jag har ingen användning för dessa då jag numer bytt märke. :rock:

Jag svarade på lite mer än du frågade på men, med dessa ändringar har du en kul hållbar maskin.

snopro600

Välkänd medlem
6 nov 2006
221
0
16
SWE
Hej

Hade en 440-06 och jag kan ge dig ett svar. Jepp, 0.15 är det som var original. Jag körde dock med lite tjockare för att minska kompförhållandet. Det är inte perfekt eftersom du påverkar motorns karaktär en del. Du tappar lite vrid på lägre varv och motorn orkar inte det den borde, vilket du redan upptäckt. Kör du med alltför tjocka så blir det bara pannkaka:boring:

Man skall veta att motorn egentligen är byggd för högkomptoppar och du har därmed lite olika alternativ på cylinderfotspackning. Kom ihåg att köra på 98 oktan. Gärna högre, (Shell vpower). Installera gärna också en dosa där du kan retardera tändningen till -1. Allt detta eftersom motorn har lite spikningstendenser i vissa lägen.

Skulle ochså rekommendera en nål med lite smalare midja eftersom den går snålt i mellanregistret med originalen. Man snålar ut den i mellanregistret för att få den riktigt rapp på gasen.

Jag har kolvar, cylinder, fullständig packningssats till hela motorn om du skulle behöva. Jag har ingen användning för dessa då jag numer bytt märke. :rock:

Jag svarade på lite mer än du frågade på men, med dessa ändringar har du en kul hållbar maskin.

tack för ett riktigt väl utformat svar! ska köpa 0,15 då :)

det där med dosan, jag har en dosa på min, men jag vet inte exakt vad den gör, har inte sett den på någon iq förut, där ställer man inte efter bokstäver? :hmmmm2: Fattar ingenting utav det, men det är röd markering på E, så jag kör på det och ägarn innan sa att det var det man skulle köra på, vad igentligen gör denna dosa? har redan bytt allting i min så jag behöver inga grejer just nu :) men det lär väl behövas innan sässongen är slut haha.

Ronny H

Medlem
19 jul 2008
34
0
1
Kiruna
tack för ett riktigt väl utformat svar! ska köpa 0,15 då :)

det där med dosan, jag har en dosa på min, men jag vet inte exakt vad den gör, har inte sett den på någon iq förut, där ställer man inte efter bokstäver? :hmmmm2: Fattar ingenting utav det, men det är röd markering på E, så jag kör på det och ägarn innan sa att det var det man skulle köra på, vad igentligen gör denna dosa? har redan bytt allting i min så jag behöver inga grejer just nu :) men det lär väl behövas innan sässongen är slut haha.
Dosan vi pratar om är en dosa där man kan öka eller minska tändningen i steg om 1 (-2 till +2). Kör man på högre oktan med ex racebränsle så kan man öka (avancera)tändningen (vrid till A eller B). Detta ger mer effekt. Vi i Sverige skall köra på "E" (retardera, som du har). Risken finns annars att motorn "spikar" eftersom bensinen självantänder okontrollerat vilket inte alls är bra. Det blir ett motorhaveri.

Eftersom IQ:n inte har denna dosa på 06/07 så innebär det att den går i läge "C" som är "default". 05 har denna dosa som original. Dosan pluggar man in i befintlig kontakt som finns i alla IQ. Anledningen till att dosan inte finns efter 05 beror på EPA som reglerar utsläppen i USA. Man får inte göra ett dugg på en maskin som blivit godkänd. EPA och just Polaris har ett lustigt förhållande med varandra. Arctic har fortfarande dessa dosor installerade på sina crossmaskiner (-3 till +3)

Man kan diskutera spikning (detonation) i all oändlighet. Men kortfattat beror det på kompförhållande, Oktanhalten i bensinen, hur magert motorn går, mm.

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Hej

kan även intyga detta..han körde med den..och nu kör polarn med den..funkar då hur bra som helst:) den var iofs inte lika rapp som min "std" 440 var men den snurrar ju än så=)..

över till frågan så finns nummer och div. på www.ronniesmailorder.com.. han har sprängskissar på maskiner..dom flesta hos polaris sen typ 95 lr ngt.. där får du polaris nr på packning så tar du de och kikar in hos din handlare och ber han ta fram den.:)

ganska enkelt:)

Ronny H

Medlem
19 jul 2008
34
0
1
Kiruna
kan även intyga detta..han körde med den..och nu kör polarn med den..funkar då hur bra som helst:) den var iofs inte lika rapp som min "std" 440 var men den snurrar ju än så=)..

över till frågan så finns nummer och div. på www.ronniesmailorder.com.. han har sprängskissar på maskiner..dom flesta hos polaris sen typ 95 lr ngt.. där får du polaris nr på packning så tar du de och kikar in hos din handlare och ber han ta fram den.:)

ganska enkelt:)
En sak jag glömde.

Vill man veta mycket om Polaris 440 kan man leta på Hardcoresledder efter en kille som heter AKIQPILOT. Han kan det mesta om Polaris 440 och hur man skall sköta dem på bästa sätt. Vill man se vad man skall titta efter på beg. IQ så kan man titta på länken http://akracing.com/buying_a_used_iq_s.htm

Där kan man hitta lite matnyttigt. Annars så är IQ440 en ruskigt stabil maskin som håller än.

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
jepp:p dock så sålde jag den motorn förra veckan:)... nu är de 600snurra med pipor...får ursäkta om jag stör er med dom:) har nämligen skotern på frostvägen som inte är allt för långt ifrån er.och man kör ju som ner mot er när man ska mot kurra eller liknande:)

snopro600

Välkänd medlem
6 nov 2006
221
0
16
SWE
okey, detta förklarar allt om dosan iallafall :) tack för alla svar!

hmm, kanske borde köpa en 0,20 mm packning och byta till en grövre nål? om jag nu skulle göra det så blir det en mildare skoter med längre livstid och inte lika stark på låga. Skulle den idetta fall bli starkare på höga? 440 är ju extremt beroende av motstånd, tex. om jag stoppar handen under slutburken så dör ju iprincip skotern haha nästan i allafall.
jag vill ju ändå ha en skoter som orkar dra runt i djupsnön och inte dö som den gjorde för mig i påskas, var sjukt jobbigt hehe

jag har ju en 05as iq med 06ans motor, det förklara även varför dosan är där :)

Ronny H

Medlem
19 jul 2008
34
0
1
Kiruna
jepp:p dock så sålde jag den motorn förra veckan:)... nu är de 600snurra med pipor...får ursäkta om jag stör er med dom:) har nämligen skotern på frostvägen som inte är allt för långt ifrån er.och man kör ju som ner mot er när man ska mot kurra eller liknande:)
Inga problem med pipor. Ungarna är födda på crossbana :laugh: Bor man 10 meter ifrån leden så får man skylla sig själv.

Sväng in på en kaffe kommande veckor så skall du få testa nya X-fire samt M8 800 med nya motorn på 164 HK:rock:. Kanske har jag en sno pro 600 SX som du kan få testa. Ganska kul det oxå.

Ronny H

Medlem
19 jul 2008
34
0
1
Kiruna
okey, detta förklarar allt om dosan iallafall :) tack för alla svar!

hmm, kanske borde köpa en 0,20 mm packning och byta till en grövre nål? om jag nu skulle göra det så blir det en mildare skoter med längre livstid och inte lika stark på låga. Skulle den idetta fall bli starkare på höga? 440 är ju extremt beroende av motstånd, tex. om jag stoppar handen under slutburken så dör ju iprincip skotern haha nästan i allafall.
jag vill ju ändå ha en skoter som orkar dra runt i djupsnön och inte dö som den gjorde för mig i påskas, var sjukt jobbigt hehe

jag har ju en 05as iq med 06ans motor, det förklara även varför dosan är där :)
Kör med 0.15. Det blir nog perfekt.

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Inga problem med pipor. Ungarna är födda på crossbana :laugh: Bor man 10 meter ifrån leden så får man skylla sig själv.

Sväng in på en kaffe kommande veckor så skall du få testa nya X-fire samt M8 800 med nya motorn på 164 HK:rock:. Kanske har jag en sno pro 600 SX som du kan få testa. Ganska kul det oxå.

jao de kan jag göra:) fast kanske väntar nån vecka tills de iaf kommer 10cm snö=).slipper man kvadda maskinen de första man gör;)

edit: en fråga.. när jag smällde ihop motorn så kändes de som att de blev lite för mkt squish.. någon som har ett bra mått för de?=) vad har en std? denna motor är ett nedfräst 440block med 440 axel..den går ju osv.men är osäker ..

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
du ska inte ha grövre nål:) du ska ha en nål som inte ser ut som 440ins..alltså de är som en bula i mitten på den.de är för att maskinen ska gå riktigt snålt på mellanregistret så den drummar förbi mellanregistret innan du ens ha hunni gasa=)..

snopro600

Välkänd medlem
6 nov 2006
221
0
16
SWE
hehe ja det förstår jag, det var det jag menade, formulerade mig dock lite knasigt hehe med en grövre nål kan det bli klurigt att få ner den i gasarn ;D