Portning??? någon som vet

Schnappy

Medlem
17 feb 2009
36
0
1
Är det någon som har några erfarenheter av portade maskiner? positiva eller negativa saker? kommentera gärna.....

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
49
Luleå
Oj, beror till 100% av vilken portning som är gjort och av vem. Själv hade jag en Rotax 583 som blueprintats och trailportats av Tord Sundström. Den gick hur sött som helst.

Finns ju hur många varianter som helst av portning. Fanns det föresten inte en artikel om portningens ABC i nått nr av Snowmobile ifjol eller året före det?

Schnappy

Medlem
17 feb 2009
36
0
1
Oj, beror till 100% av vilken portning som är gjort och av vem. Själv hade jag en Rotax 583 som blueprintats och trailportats av Tord Sundström. Den gick hur sött som helst.

Finns ju hur många varianter som helst av portning. Fanns det föresten inte en artikel om portningens ABC i nått nr av Snowmobile ifjol eller året före det?

Detta gäller en dragon 700 som är portad av pf-racing. blir förbrukning av soppa större? slitage?

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Vad är de för slags portning? Fråga om de är trailing eller om de är racing...

Trailportning är i princip det bästa.. du finslipar lite.. få finare register, mera vrid, mera effekt...

Racing är rätt mkt portning och då talar vi slitage... man vågar sällan hålla full gas i mera än 10 sec =(

/F

R

Robin

Positivt: Beror helt på hur, av vem.
Dessto större soppa förbrukning är väl inget att räkna med på en vanlig trailportad maskin.

Negativt: Du lär ju inte komma in på krogen med maskinen i alla fall.

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Ska nog göra en sådan, kompisens polare säljer sin som är portad, verkar gå hur fiiiint som helst! till och med bättre än original!

klart den ska gå bättre än orginal?:S annars känns de ju förbannat onödigt att göra de;S....

jag hade en RS 600..vet nu inte vad de är för portning på dessa (stock).. men den drog inte nå överdrivet mkt soppa..
jag ska själv porta min 600motor här så småning om...som sagt.mer effekt.vrid osv.

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
klart den ska gå bättre än orginal?:S annars känns de ju förbannat onödigt att göra de;S....

jag hade en RS 600..vet nu inte vad de är för portning på dessa (stock).. men den drog inte nå överdrivet mkt soppa..
jag ska själv porta min 600motor här så småning om...som sagt.mer effekt.vrid osv.
men nu är det ju polaris det gäller....;)

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.566
434
83
Malå/Adak
Att porta blocket kan göra underverk med gassvaret utan att egentligen påverka soppaförbrukning och hållbarhet alls. Kolvslitaget styrs nästan uteslutande av bredden på utblåset.

RMK700Woopie

Välkänd medlem
1 jan 2000
732
0
16
39
Kiruna, Käymäjärvi

när jag menar bättre än original menar jag inte effekten, utan att den går finare på tomgång och så vidare.