Jag ringde och pratade med mitt försäkringsbolag (dina försäkringar) och med bilprovningen. Försäkringsmannen fråga jag en hel del frågor och pratade ganska länge. De han sa var att alla fall är olika ifall de sker en olycka. Vi tar mig som ex.
Om jag kör in i ett träd och jag har en trimmad maskin är det trimningens fel, jag har höjr effekten på motorn och därmed inte räknat på bromsarnas förmåga att kunna stanna. Samma sak med nerdrevning eller Variatorkit, dessa förändrade karaktären på skotern och de skulle vara orsakande till olyckan och försäkringsbolaget skulle inte betala ut. styrhöjjare sa vi inge om, men har man en sjukt hög höjjare så skulle jag inte bli förvånad om de skulle säga att den skymde sikten och att man inte får ut pengar.
Han sa även de att om jag kunde bevisa utom tvivel att jag faktist har en trimmad motor värd 16000mer än orginalmotorn + alla andra uåpågraderingar på skotern och den blir stulen så skulle jag få ersättning för dessa delar, iom att trimdelarna inte orsakat en olycka, de var inte olycksfallsförsäkringen som trädde i kraft, de var ju stöld.
Kom nu ihåg att detta var ett ganska långt samtal och att detta är en sammanfattning, han sa flera ggr att det han sa inte kunde tas som lag men att så går de till. ungefär så. jag spelade in samtalet, vill ni höra, ring själv till ditt försäkringsbolag. Du köper en tjänst av dem, de ska hjälpa dig och svara på dina frågor även om de kan bli lite griniga.. Man känner sig som en bov när man börjar fråga om vad som gäller och inte... :-/
Och så bilprovningen så, han sa att för att de skulle typa om fordonet så skulle man ha papper från tillverkaren som styrkte att fordonet fortfarande skulle vara EG godkänt. Och då skulle de kunna ordna de.
Försäkringsherren sa även att om jag skulle lyckas få bilprovningen att ändra i mina papper så skulle de kunna försäkra in mig, men jag skulle möjligtvis få en högre premie, iom mer kw/kg
de med ljud har de diskuterats tidigare, jag betvivlar polisen tar dig för att du trimmat, de ska vara om de hävdar som försäkringsmannen sa, "fordonet är trafikfarligt, odimensionerade bromsar i förhållande till motorstyrka/utväxling".
Ljudet är ju en bullerfaktor och polisen har numera rätt att avgöra utan instrument ifall fordonet låter för mkt eller inte, detta får de göra baserat på en dom då nån/några poliser avgjorde att en motorcykel lät för mkt..
(mitt sista stycke är liiite okorekt, jag kommer inte ihåg hur de var, hur många poliser vad de var för hoj osv. men de stog i tidningen för ett tag sen.. och tidningen ska vi ju lite till ;-) speciellt då jag har läst någe)
Hoppas jag kunde hjälpa lite iaf..