iq 440 98 oktan

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
hejsan, har en kompis som har en polaris iq 440 -05 , motorn ska vara en 07:a och sitter tydligen 98 oktans toppar på den, skulle det hända något om skotern körs på 95? vad e skillnaden? MVH // oliver
 

sjoons

Medlem
24 aug 2009
34
0
1
Orsa
För lågt oktan kan skada bland annat kolvarna, vet inte varför
Kanske för att det inte är lika fint som 98?
 

sjoons

Medlem
24 aug 2009
34
0
1
Orsa
Som yahama nissen sa så spikade den, det kan bero på att 95 oktan ger mindre effekt vilket antagligen beror på förbränningen. Man får ut mer effekt av högre oktan.
Kanske inte är så bra att köra 98 topp med 95oktan efter som den är byggd för 98oktan x)
 

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
Som yahama nissen sa så spikade den, det kan bero på att 95 oktan ger mindre effekt vilket antagligen beror på förbränningen. Man får ut mer effekt av högre oktan.
Kanske inte är så bra att köra 98 topp med 95oktan efter som den är byggd för 98oktan x)
haha nä det har ju sin anledning varför det ska köras på 98:p men var mest intresserad av att veta vad det skulle vara för skillnad:p
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.614
10
38
34
Lugnvik
95 oktan självantänds av kompressionen innan stiftet gett gnista dvs spikar vilket inte är bra för kolvar mm, 98 oktan tål helt enkelt kompressionen och tänder då stiftet tänder, rätt tidpunkt alltså.
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
för låg oktan lika med att soppan smäller "fortare" eftersom att komprisionen är högre och då spottar den inte ut avgaserna på samma sätt helt enkelt.och detta kan resultera till hål i kolvar och liknande... så jag hade satsa dom där slantarna å kört 98a...
 

fredde_byske

Välkänd medlem
24 feb 2007
630
0
16
Byske
Jo gör då det!
Haha jag körde 95 oktan på mina 98 oktans toppar på gamla 440 motorn....
Den spikade hejvilt, men den gick men dog ibland vid fullt gaspådrag, inte så konstigt haha ;) Synd jag inte har kvar några bilder på mina gamla toppar...
 

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
Jo gör då det!
Haha jag körde 95 oktan på mina 98 oktans toppar på gamla 440 motorn....
Den spikade hejvilt, men den gick men dog ibland vid fullt gaspådrag, inte så konstigt haha ;) Synd jag inte har kvar några bilder på mina gamla toppar...
haha! men om man skulle byta till en vanlig topp så skulle det inte vara några problem eller? är det bara toppen som avgör om man ska ha 95 / 98 ?:)
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Ja du kan ju byta tillbaka till en original topp så kan du köra på 95okt. Det gjorde kompisen när hans skar för då förstörde det toppen.
 
R

Robin

Ja du kan ju byta tillbaka till en original topp så kan du köra på 95okt. Det gjorde kompisen när hans skar för då förstörde det toppen.
Ja det är ju jätte bra att du vet vad du pratar om.. För vist kan han byta till org toppen som för övrigt är gjord för 110okt (!) och tanka 95okt soppa och se vad som händer.

Nej, din polare ska köra på 98okts topparna och tanka 98okt soppa.
Det finns ej 95okt toppar till IQ 440.
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Ja det är ju jätte bra att du vet vad du pratar om.. För vist kan han byta till org toppen som för övrigt är gjord för 110okt (!) och tanka 95okt soppa och se vad som händer.

Nej, din polare ska köra på 98okts topparna och tanka 98okt soppa.
Det finns ej 95okt toppar till IQ 440.

håller med dig kompis;)... man ska veta vad man pratar om...IQ 440 är en optimerad tävlingsmaskin i dens klass.. den är byggd på principen att de ska vara race soppa i den alltså 110okt... detta finns då inte å köpa på macken.. alltså är 98a de högsta..då har dom tagit fram en 98ans topp för att få det att gå ihop i sverige tex..
eftersom att de är en tävlings skoter så finns de ingen marknad för 95oktans toppar för denne motor..alltså går de inte å köra med 95oktan i dem...

DE går. men då ska du var duktig.. du kan fräsa om toppen så du får rätt komptal i motorn så kommer du kunna tanka 95oktan..men enligt mig lite väl mkt jobb för att spara dem dära 30kr varje gångn du kör
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Ja det är ju jätte bra att du vet vad du pratar om.. För vist kan han byta till org toppen som för övrigt är gjord för 110okt (!) och tanka 95okt soppa och se vad som händer.

Nej, din polare ska köra på 98okts topparna och tanka 98okt soppa.
Det finns ej 95okt toppar till IQ 440.
Han körde på 95oktan i den efter han hade förstört 98oktans toppen! Men då köpte han till nån grej så han kunde ställa om tändningen. Min granne har en xcr 440 (med liberty motor) som han också kör på 95oktan i.
 

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
Ja du kan ju byta tillbaka till en original topp så kan du köra på 95okt. Det gjorde kompisen när hans skar för då förstörde det toppen.
...
Ja det är ju jätte bra att du vet vad du pratar om.. För vist kan han byta till org toppen som för övrigt är gjord för 110okt (!) och tanka 95okt soppa och se vad som händer.

Nej, din polare ska köra på 98okts topparna och tanka 98okt soppa.
Det finns ej 95okt toppar till IQ 440.
Tack robin, tur det finns folk på detta forum som vet vad dom snackar om och inte sitter och "tror" massa saker bakom sina skrärmar
håller med dig kompis;)... man ska veta vad man pratar om...IQ 440 är en optimerad tävlingsmaskin i dens klass.. den är byggd på principen att de ska vara race soppa i den alltså 110okt... detta finns då inte å köpa på macken.. alltså är 98a de högsta..då har dom tagit fram en 98ans topp för att få det att gå ihop i sverige tex..
eftersom att de är en tävlings skoter så finns de ingen marknad för 95oktans toppar för denne motor..alltså går de inte å köra med 95oktan i dem...

DE går. men då ska du var duktig.. du kan fräsa om toppen så du får rätt komptal i motorn så kommer du kunna tanka 95oktan..men enligt mig lite väl mkt jobb för att spara dem dära 30kr varje gångn du kör
hehe känns som det är mer jobb än vad du tjänar på det:) tack
 
R

Robin

Han körde på 95oktan i den efter han hade förstört 98oktans toppen! Men då köpte han till nån grej så han kunde ställa om tändningen. Min granne har en xcr 440 (med liberty motor) som han också kör på 95oktan i.
Första xcr 440 med liberty motorn kom -98 och var gjord för att köras på vanlig tank soppa!
440 motorerna på den tiden hade inte alls samma höga trimningsgrad som dagens och kan därmed köras på 95okt soppa.

Ungefär som att gämföra Volvo 240 GL -83 med en F1 ferrari.