iq 440 98 oktan

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
jaa du kan ställa om tändningen.men fortfarande har du fel kompvärde och soppan smäller fortfarande lite för snabbt..resulterar till haveri..
sen som robin säger så är dem motorerna med 95okt topp..

men tebax till topic..kör med 98okt.. du vinner på de i längden.inte så mkt soppaskillnad..de kostar att leka.så är de bara..

tex nu oxå.jag kör med 98okt i min nuvarande motor.. de ska egentligen vara 95 men eftersom att de ligger ett par twinrör så har ja fått råd av en kille att man ska köra på 98.. de ska ha något med känsligheten för "varma avgaser" att göra..den ska sänka värmen något tydligen..

så kort...högre oktan än toppen är gjord för = ofarligt.. för låg= farligt nå djääävulskt

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
jaa du kan ställa om tändningen.men fortfarande har du fel kompvärde och soppan smäller fortfarande lite för snabbt..resulterar till haveri..

men tebax till topic..kör med 98okt.. du vinner på de i längden.inte så mkt soppaskillnad..de kostar att leka.så är de bara..

tex nu oxå.jag kör med 98okt i min nuvarande motor.. de ska egentligen vara 95 men eftersom att de ligger ett par twinrör så har ja fått råd av en kille att man ska köra på 98.. de ska ha något med känsligheten för "varma avgaser" att göra..den ska sänka värmen något tydligen..

så kort...högre oktan än toppen är gjord för = ofarligt.. för låg= farligt nå djääävulskt
har du 95 oktans topp på din iq 440?:)

3 okt 2006
48
0
1
skellefteå

jag gör en liten offtopic å rättar till eller mer förklarar sambandet mellan 98 oktan å dubbel rör.. vist kan oktan halten ha lite att göra med värmen men är de varma avgaser du fruktar så gå upp ett steg i bestykning! men den största anledningen är att twin rör optimerar bränsle efektiviteten enkelt förklarat(håller tillbaka mer soppa i burkara längre) vilket i sin tur resulterar till att kompretionen kommer att höjjas drastiskt när skotern har höga varv då mottrycket kommer vara avsevärt mycke högre än med en orginal pipa och som det är konstaterat så ger hög komp spikrisk