AC F6 03/04/05/06 eller F7 03/04/05/06

rabarberpappa

Välkänd medlem
16 maj 2009
104
0
6
Tjena.

Har tänkt o köpa mig en Firecat efter sommaren..

Av vad jag har hört så ska Arctic Cats 700motorer gå jävligt bra..

Kommer köra stundtals i fjällen men mest vid kusten i västerbotten.

Vilken anser ni värdast o köpa o vilken modell krånglar minst?

Vill vara snäll mot plånboken ^^ Går på gymnasium.

Min budget är typ max 48k :p

Har funderat på F7 03an.. Den ska visst gå snålt och bra :> Några säger att det är mer klös i den än dom nyare F7orna!

Och borde jag akta mig för F7 -04? Ska visst vara mkt krångel med EXT:n och -05an går jävligt fett!

Biosteel och Stins1 kanske kan svara? :p

T ex.. Mer värt o köpa en F7 03 EFI för 35-40k än en F7 -05 / F6 -05 för cirkus 50k ?
 
B

Biosteel

går man i gymnasiet så kanske man ska gå på den äldre modellen med tanke på försäkringen.

dom nyare F7 motorerna (från -04 till -06 går ju som sagt fett original men håller ack så länge).

en äldre modell är nog dessutom ganska hårdkörd vilket kan medföra stora renoveringskostnader. så ja i slutändan skulle jag ha gått på den maskinen som ser fräschast ut av dom oavsett årsmodell egentligen för alla är fullt potenta till att dänga hur mycket led som hellst med och utanför leden gör dom inte bort sig heller.

jag har bara bra erfarenheter av F7 egentligen och lägger mitt tips på en välvårdad F7 -05. för dom pengarna som du lägger på så tar du en mindre risk än om du skulle ha köpt den billigare maskinen och då kommer du nog i slutändan att ha kvar dina pengar i fickan om du får tag i ett fint exemplar som håller fast du betalar lite dyrare försäkring.

över ett 100 år gammalt citat säger:"Det är oklokt att betala för mycket, men det är värre att betala för lite. När du betalar för mycket så förlorar du lite pengar - det är allt. När du betalar för lite, förlorar du ibland allting, eftersom saken du köpt var inkapabel att göra det den var inköpt för. Den kända lagen inom affärsbalans omöjliggör att betala lite och erhålla mycket.
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Spelar nog ingen större roll vilken årsmodell du köper, kolla efter skicket först för ovasett vilken årsmodell så går alla bra! Och jag röstar för en F7, går riktigt fint och håller riktigt bra också. Att det ska vara krångel med just EXT'n tror jag är bara svammel då det är samma motor i alla. 05 och 06 går ju fett men det fixar du med att byta krysskil från bengans och injektor perfektor eller som vissa brukar göra, sätta ett munstycke i bränsleslangen. Krysskilen kostar 220kr från bengans, och ett munstycke kostar bara några kronor, injektor vet jag dock inte vad den kostar. Bara för att tipsa så har jag sett en F7 -04 som såg ut att vara i grymt bra skick i pajala om jag inte minns fel, hade bara gått just över 400mil. Back och 44mm matta också.
 

rabarberpappa

Välkänd medlem
16 maj 2009
104
0
6
går man i gymnasiet så kanske man ska gå på den äldre modellen med tanke på försäkringen.

dom nyare F7 motorerna (från -04 till -06 går ju som sagt fett original men håller ack så länge).

en äldre modell är nog dessutom ganska hårdkörd vilket kan medföra stora renoveringskostnader. så ja i slutändan skulle jag ha gått på den maskinen som ser fräschast ut av dom oavsett årsmodell egentligen för alla är fullt potenta till att dänga hur mycket led som hellst med och utanför leden gör dom inte bort sig heller.

jag har bara bra erfarenheter av F7 egentligen och lägger mitt tips på en välvårdad F7 -05. för dom pengarna som du lägger på så tar du en mindre risk än om du skulle ha köpt den billigare maskinen och då kommer du nog i slutändan att ha kvar dina pengar i fickan om du får tag i ett fint exemplar som håller fast du betalar lite dyrare försäkring.

över ett 100 år gammalt citat säger:"Det är oklokt att betala för mycket, men det är värre att betala för lite. När du betalar för mycket så förlorar du lite pengar - det är allt. När du betalar för lite, förlorar du ibland allting, eftersom saken du köpt var inkapabel att göra det den var inköpt för. Den kända lagen inom affärsbalans omöjliggör att betala lite och erhålla mycket.
Okejokej xD tack för svaret :eek:

Kan inte länka på sidor utanför snowmobile men kan kopiera försäljningstexten. De va en fin F7 -05 jag hittade ^^

"Firecat 700 EFI -05
Bra skick,ca 430 mil, går KANON!
Nyrenoverade dämpare
Nyrenoverad sekundärvariator
Följande utrustning sitter för tillfället:

- Bikeman Performance variatorkit med ställbara supertips.
- Injector Perfector
- MBRP slutburk
- Slp Powderpro
- Aluminiumvändhjul
- Hög styrhöjare med skönt styre

Pris beroende på utrustning:
Standardutförande 47000:-
Pris med ALLT 50000:-

säljes pga nyköp, skotern finns 3 mil utanför Skellefteå, kan visas i Ammarnäs 1-8 april. "



 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Jo men jag ska tipsa dig om en sak. När du ringer eller mailar på skotern. Fråga hur många timmar den har gått. För många rycker ur mätaren så den kan ha gått ~300mil på mätaren men ~700timmar :hmmmm: det är många som fuskar med det på F-serien. Men timmarna stämmer alltid. Min kompis gjorde det på sin F7a
 

rabarberpappa

Välkänd medlem
16 maj 2009
104
0
6
F7 04an du länkade var snygg men är de inte bättre o lägga till typ 3-5k så får jag 05ans chassi. Letade på snabbsök och hittade att -03&-04 har mkt vekare chassi än 05&06.. Osvosv
 

rabarberpappa

Välkänd medlem
16 maj 2009
104
0
6
Jo men jag ska tipsa dig om en sak. När du ringer eller mailar på skotern. Fråga hur många timmar den har gått. För många rycker ur mätaren så den kan ha gått ~300mil på mätaren men ~700timmar :hmmmm: det är många som fuskar med det på F-serien. Men timmarna stämmer alltid. Min kompis gjorde det på sin F7a
Okej=) Finns det något som registrerar timmarna? För han kan lika gärna säga: -Ingen aning men den har gått 420mil.

Måste inte den personen ha räknat timmarna på ett ungefär ??
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Jo det stämmer 05 fick dom en massa förstärkningar men om du inte kör som ruffriders så ska du nog kanske kolla på skick före årsmodell. Men F7an du la upp såg ju inte dum ut.
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Okej=) Finns det något som registrerar timmarna? För han kan lika gärna säga: -Ingen aning men den har gått 420mil.

Måste inte den personen ha räknat timmarna på ett ungefär ??
Dom har en timräknare om den sitter i mätarna eller någon annanstans det vet jag inte. Det var min kompis som sa åt mig att dom har det. Men Biosteel vet nog vars den sitter så du kan kolla ifall du inte litar på säljaren.
 
B

Biosteel

Okejokej xD tack för svaret :eek:

Kan inte länka på sidor utanför snowmobile men kan kopiera försäljningstexten. De va en fin F7 -05 jag hittade ^^

"Firecat 700 EFI -05
Bra skick,ca 430 mil, går KANON!
Nyrenoverade dämpare
Nyrenoverad sekundärvariator
Följande utrustning sitter för tillfället:

- Bikeman Performance variatorkit med ställbara supertips.
- Injector Perfector
- MBRP slutburk
- Slp Powderpro
- Aluminiumvändhjul
- Hög styrhöjare med skönt styre

Pris beroende på utrustning:
Standardutförande 47000:-
Pris med ALLT 50000:-

säljes pga nyköp, skotern finns 3 mil utanför Skellefteå, kan visas i Ammarnäs 1-8 april. "



har jag sööpe för i mina ögon ser det ut som en -06 ?:hmmmm: i varje fall så såg den fräsch ut på bilder men att lyfta på huven och ta komprov och leta oljespill rembitar och annat smått och gott är aldrig fel =):p
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
har jag sööpe för i mina ögon ser det ut som en -06 ?:hmmmm: i varje fall så såg den fräsch ut på bilder men att lyfta på huven och ta komprov och leta oljespill rembitar och annat smått och gott är aldrig fel =):p
Ja du måst ju vara full om du inte ser att det är en 05??? :stupid: Haha skämt åsido men kolla på en svart 05 och 06 så är det ganska stor skillnad :D
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Dom har en timräknare om den sitter i mätarna eller någon annanstans det vet jag inte. Det var min kompis som sa åt mig att dom har det. Men Biosteel vet nog vars den sitter så du kan kolla ifall du inte litar på säljaren.
Timräknaren sitter i mätaren och fås fram med ett enda tryck på en av de två knapparna, vilken minns jag inte.
En sak som inte nämnts i tråden är dock att det är hur enkelt som helst att byta hela mätaren. Då får du den nya mätarens mil och timmar, inte skoterns. Så någon säker metod är det inte.
 
B

Biosteel

Camata är grym och kommer säkert in och reder ut. Men jag har själv en F7 och har bytt mätare, så jag garanterar att det är som jag säger :)
detta håller jag inte alls med om. då allt för många byter mätare på sina skotrar för att dölja milantalet men som dess värre inte stämmer överens med antalet timmar för att få en någorlunda jämn medelhastighet. jag säger att timräknaren sitter i boxen tills camata reder ut det :rolleyes:
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
05 och 06 går ju fett men det fixar du med att byta krysskil från bengans och injektor perfektor eller som vissa brukar göra, sätta ett munstycke i bränsleslangen.
Där har du LITE fel. Det är 04-05 som går FETT. -03an går nästan på gränsen till för snålt. Vilket gör att den går bättre, men håller lite sämre.
-06an går FETARE än -03 men snålare än 04-05. Varför tror du MÅNGA mappar om sina -03-05or till -06an mappning ?

Jag skulle akta mig lite för -03an. En kompis har haft en och chassiet har spruckigt ganska friskt på den. Dock var den skotern riktigt misshandlad.
Det jag skulle kolla extra nog efter är sprickor i chassiet under dynan, boggie skenor och fram vagnen vid A-arms fästena.

Först skulle jag nog gå på en F7a sen en F6a, man märker ganska stor skillnad på effekten men båda är lika driftsäkra.
Tror du blir ganska nöjd med vilken du väljer. Dynan på 05-06 är mycket skönare än 03-04 ;)
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
detta håller jag inte alls med om. då allt för många byter mätare på sina skotrar för att dölja milantalet men som dess värre inte stämmer överens med antalet timmar för att få en någorlunda jämn medelhastighet. jag säger att timräknaren sitter i boxen tills camata reder ut det :rolleyes:
Enligt vad jag läst ifrån "andra sidan havet". Timräknaren sitter i databoxen så om du byter mätare får du milen ifrån mätaren MEN timtalet sitter i boxen så den visar de rätta timmarna... så du har helt rätt...