variatorkit - djupsnö ?

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
har redan ett jävulsk skidtryck, så balataremmen ska jag nog inte ändra nåt mer! Vad kan jag göra mer??

Alla tips uppskattas:D

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Detta är vad jag har kommit fram till och vad jag ska prova efter disskusioner i denna tråden och på andra ställen. Jag har även pratat med Tords motorservice (undviker helst min egen ÅF). Tord har just service dom förstår vad jag menar troligen pga att dom kör skoter själva sen vill han hjälpa till.... Tord tyckte inte att jag skulle byta skidor då många skidor kan ge ett högre skidtryck och sen kostar det pengar...men det kan det ju vara värt kanske....ja vi får se....Tack ännu en gång för hjälpen Tord!

Åtgärder

1:a Spänna den främre boggiefjädern för att minska skidtrycket.

2:a Boggien är kopplad så ett alternativ är att ta bort staget i boggien som kopplar denne. Tords motorservice trodde den skulle bli alltför glad i nosen men tyckte endå att jag kunde prova om jag inte hade nått bättre för mig Gör jag detta så skulle jag tro att jag får korta av balataremmen men det märks... Min gamla zx saknar detta stag(ej bort taget...) så den boggien är inte kopplad. Jag tycker då att det borde gå på rev:en också....

3:e och sista eftersom det kanske är krångligast åtminstone om den ska bort helt är krängningshämmaren. Alternativt kan man släppa på en sidan bara...

Återkommer med ett utlåtande när jag testat detta (för framtida sökningar....)
Utfyllnad

Edit:
http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=23497&highlight=b%E4ttre+l%F6ssn%F6

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
För att sänka tillslagsvarvet ska du byta till en fjäder med mjukare starttryck.....
vet inte riktigt hur de ställbara vikterna funkar till tra, men om det finns nå liknande "häl" på vikterna ska du sätta mer vikt på dom för att sänka tillslagsvarvet.....

Rodge

Välkänd medlem
27 jun 2007
324
1
16
Boliden
angående boggi-inställningar så brukar det funka ganska bra på reven att sätta stoppklackarna på lösaste läget(läge 1) och även vika upp/bak gummit som dem ska stoppa mot!

Sen löst ställda balataremmar och hård dämpare fram, lite mjukare bak!

Då lyfter den skidorna lagom i snön och har även hyffsad viktförskjutning!

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Okej! nu är jag rätt färskt på speciellet boggie inställningar.
Var i boggien sitter stoppklackarna? och hur ställer jag dom till läge 1?

Rodge

Välkänd medlem
27 jun 2007
324
1
16
Boliden
längst bak, just framför vändhjulen, är en fyrkantig klack som man snurrar på för att ändra lägen....

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
ronyaldo: kul att höra att skotern lever nu iaf! :)
men du varifrån köpte du kittet? Köpte du de av joey har ju han en massa frågor som du svarar på och så optimerar han kittet efter dig, din skoter, hur du kör, var du kör (höjd, omgivning). Ett S8X kitt är inte ALLTID ett S8X kitt, de är ganska olika fårn gång till gång. Har du kollat här hur de går till när man beställer/vill ha hjälp

,. ,de med startgroparna, har du en startgrop så höjjer denna tillslagsvarvet, eftersom vikten/armen måste klättra ut en "grop" innan den går vidare och trycker ihop skivorna och trycker igång utväxlingen. Ju jämnare rampen är i början och ju lägre lutningen är ibörjan av rampen och upp mot toppen destu mjukare och mindre aggresivt trycker den ut den yttre variatorskivan mot den innre,.,

Vill man optimera för lössnö körning så är ett mjukt tillslagsvarv att rekomendera (för vissa motorer) beroende på kapacitet att orka trycka ihop skivorna (beroende på hur tungt lastade TRA armarna är) och så nypatag i remmen och växla ut utan att bränna remmen.

I ditt kitt följde säkerligen en helix med och och även den är utformad för att passa en viss typ av åkning..

Hoppas du får lite hjälp av mig nu, hoppas Joey kan hjälpa dig ännumer!
när han svarar på frågor så är han mkt hjälpsam och vill vgerkligen att hans produkt ska funka för DIG!

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Det är ju så här! Jag köpte ju ett kit på blocket! Men då köpte jag fel så det blev en roller helix istället för button! Så då fick jag tag på en sekundär från en nyare rev 600 med roller. Så jag använde den sekundären och satt i kittet på den! Så jag vet inte om det blivit något fel där?

Men det känns som problemet är att den står rakt upp hela tiden. Så fort jag kommer ut i lös snön så ställer den sig verticalt, skottar sig ner på backen, sen sitter den! Känns som man skulle haft en 100kg vikt fram på skotern:p Så det kanske jämnar ut!

Sen är man ju så less på skruva, har inte gjort annat denna vinter, därför skulle jag vilja ha tips på hur jag kan gå tillväga, för jag skulle helst vilja slippa att ta lösa primären o sekundären o laborera med vikter o fjädrar!

Vill ju hinna köra några mil denna vinter iaf:)

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
- . .många rekomenderar att dreva ner när blandade frågor kommer om variatorer, men att du stoppar i ditt org drev igen går väldigt fort, testa de.. du får då en annan utväxling som kan vara dig fördelaktig..

Jag är mkt osäker på att de e DEN RÄTTA LÖSNINGEN (!!) men de e ett snabbt och intressant test.. de e inte en ovanlighet att man får gåtillbaka eller tom. upp på drevstorlek när man monterar kit från joey.

Hur har du de med remslitage sen du satta på kittet?

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Inte slitit något på remmen sen jag drevade ner och satte på kittet.

Ja det är ju som det är det oxå, för jag älskar ju hur skotern blivit på leden, men hatar hur den blivit i pudret..

det går inte göra något så att viktförskjutningen blir bättre, så den inte ställer sig rakt upp och får all vikt rätt ner på baken på mattan?

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se

där har du en bild på klacken, dock så visar denna bilden hur man FÅR UPP skidorna i luften.. Du är ute efter motsatsen som jag förstår..
allså låt gummi klacken vara kvar i isn ursprungliga possition.. och den svarta fyrkantiga klossen som sitter på "knäleden" i boggien där bak ska du vrida så du får den tjockare delen bakåt, allså så mkt plast som möjligt mellan knäleden och gummit i boggie skenan..

är du med nu? :)
du har ett verktyg som ser ut som en stämgaffel i ditt verktygskitt..
den passar in i hålen i blocket.. sen äre bara att vrida..

Lyckatill!!

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
ja jag tror jag förstår:p

Nu var jag ner o kika hur den stod. Klackarna stod framåt och den svarta fyrkantiga klossen stod med den tjockare delen bakåt!
Är det så det ska stå?

Extra

Välkänd medlem
26 dec 2008
206
0
16
Norge/skellefteå
Altså den blir mer okopplad(mer skidres) om man har den SMALA sidorna på klacken uppåt/neråt och om man har dom BREDARE sidorna uppåt/neråt så har man mer skid tryck och bättre dämpning på dåliga leder? rätta mig om jag har fel?

Extra

Välkänd medlem
26 dec 2008
206
0
16
Norge/skellefteå
Altså den blir mer okopplad(mer skidres) om man har den SMALA sidorna på klacken uppåt/neråt och om man har dom BREDARE sidorna uppåt/neråt så har man mer skid tryck och bättre dämpning på dåliga leder? rätta mig om jag har fel?
Menade klossen istället för klacken :hahaha:

4

426H

det går inte göra något så att viktförskjutningen blir bättre, så den inte ställer sig rakt upp och får all vikt rätt ner på baken på mattan?
Det är väl det man oftast vill i lössnö?

Rodge

Välkänd medlem
27 jun 2007
324
1
16
Boliden
sen är det ju så att man inte enbart får mer skidres, du får även mkt mer viktförskjutning, och den går sjukt mycket bättre i snön, så ställ gummina som på bilden du!

4

426H

ja jag tror jag förstår:p

Nu var jag ner o kika hur den stod. Klackarna stod framåt och den svarta fyrkantiga klossen stod med den tjockare delen bakåt!
Är det så det ska stå?
Då har du den inställd för att hålla ner skidorna max vilket kan göra att den i stället spinner ner sig i lössnön. Testa att vrida dom så att den smalaste sidan står bakåt=max viktförskjutning.