variatorkit - djupsnö ?

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Jag undrar om skotern går sämre - lättare gräver ner sig i djupsnö när man har ett variatorkit monterat?

Har satt ett dynamo joe s8x kitt på min nu inför säsongen, och det känns som den gräver ner sig hela J^VLA tiden. Är det variatorkittet som är anledningen tror ni??

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.279
125
63
51
Orsa
Det beror alldeles på hur den är inställd.. har du en agressiv inställning typ högt tillslags varv o snabb uppväxling kan den nog vilja skotta ner sig i riktigt djup snö pga den snabba accelerationen/växlingen.... försök o vikta så du får nånting mittimellan race o lössnöåkning för en bra alloround inställning. ett bra tips är att sänka tillslagsvarvet en aning så du kan "smyga" iväg i lössnön..

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Min F6a är inställd för bästa acc och back shift och den har blivit mycket svårare att köra sakta med i djupsnö. Den gräver riktigt bra när man tappat farten och sen ska iväg. Så de krävs mycket mer av mig som förare ifall jag inte ska gräva fast mig. vilket jag har märkt med ganska många fastkörningar ;) Men sånt är livet ;)

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Skulle vilja ha ett variatorkit på min tnt också ! och då ett som gör skotern så acc snabb som möjligt då jag mestadels kör efter leden :)

Vilket kit passar best isf ? och hur ska det viktas ?

Sorry för att jag snodde tråden lite...:rolleyes:

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Okej! Nej min är rent bedrövlig att köra i puder nu!
Hade två kompisar som har varsin rev 600 -03 och dom
"flöt" mer på snön. Min ville bara stå rakt upp, sen satt man.
Tror jag sätter tillbaka orginal uppsättningen, för det är ju värdelöst
om det ska vara så här!

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Ganska logiskt... Högre inslagsvarv = Mer spinn på mattan = Sämre i lössnö

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Men allt handlar ju om sin egen körstil och vart du kör. Jag kör väll ganska 50/50 led/puder men jag tycker att den är roligare nu när den är så jäkla rapp från starten. Sen att puder körningen har blivit lidande de e smällar man får ta.

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
hehe ja det är ju så! men jag kör nog mestadels puder så det blir att slänga på orginalfjäder o vikter och se hur det känns:)
Man får prova lite!

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Hur fungerar kittet annars förutom att den gräver ner sig? Blev det en "annan" skoter som många säger? har själv köpt ett och väntar på att få rätt helix så jag kan montera :D

/F

B

Biosteel

Ganska logiskt... Högre inslagsvarv = Mer spinn på mattan = Sämre i lössnö

men är det inte de som gäller för att ta sig fram i lössnö ? låg vikt höga kammar mycket mattspinn och effekt. eller missade jag nått?:cool:

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.279
125
63
51
Orsa
hehe ja det är ju så! men jag kör nog mestadels puder så det blir att slänga på orginalfjäder o vikter och se hur det känns:)
Man får prova lite!
Har du v_kit så kan du juh ställa om vikterna + ändra fjädern så du inte behöver sätta på original grejerna

aha så man ska ha en setup som tillåter en att smyga iväg först och sen ska de paddla som aldrig för `?:ciao:
yes you got it =) finns vikter med "startgrop" som man kan smyga iväg på starten sen smäller det bara till så den tokväxlar o den skottar som själve *** =)

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Okej! Ska jag montera tyngre vikter då eller??

Kittet fungerar ju kanon och den är rapp som tusan på leden! Men i djupsnön så står den rakt upp, sen sitter den!!

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.279
125
63
51
Orsa
testa med lite mindre gas då om det ställer sig rätt upp.... allt hänger på tummen seddu =)

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Haha jaa gasar jag mindre så fastnar jag ju på grund av det!
Och gasar jag för mkt så står den rakt upp och då sätter den sig!
Hur ska jag ändra inslagsvarvet? Måste jag byta fjädern?

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Haha jaa gasar jag mindre så fastnar jag ju på grund av det!
Och gasar jag för mkt så står den rakt upp och då sätter den sig!
Hur ska jag ändra inslagsvarvet? Måste jag byta fjädern?
Gasa lagom då :beer: ;)