Slö F3a

risen

Välkänd medlem
11 jan 2009
190
0
6
Bodbyn
Ska försöka beskriva mitt problem på ett enkelt sätt.
den är helt enkelt väldigt slö.
sedan så varvar den runt 7 tusen varv bara som max.
hade för mig att denna maskiner ska varva runt 8 tusen iaf.

har tidigare haft problem med variatorn två gånger sekundärvariatorn fastnade just efter att jag hade köpt den så den fastande och inte gick ihop helt som innebar att den inte växlade ner och skotern gick skit.


Då jag inte har någon aning om dom har ändrat vikterna eller något i premiärvariatorn?

bästa sättet att förklara hur den käns slö är när jag kört efter leden den går bra som tusan från stillastående och upp till typ 50km/h sedan om jag släpper gasen så blir det från att låtta som en kvick trippel till att låta som en trött gammal skoter. ungefär som om den skulle växla upp för fort?

någon som har tips? kan förklara mer om ni behöver de? funderar på att ta lös båda variatorerna nästa helg och rengöra? kan det bara ha med damm osv å gröra?

alla tips tackar jag för :)
Skotern är en 97as Formula III
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Jag har samma problem med min nu ... Jag har haft isär sekundären, bytt fjäder till en ny original och nya glidklackar.

Jag börjar tro att jag måste isär med primären och se över rullarna samt primärfjädern.

Det känns som om den växlar på för hårt i mellanregistret och den böar om man gasar fullt från typ 50 km/h.

Från stillastående till max växlar den på helt ok.
 

MLt

Välkänd medlem
11 feb 2007
290
0
16
Bureå
Hur hårt har du spännt sek.variatorn? Om den är för lös så växlar den för fort och orkar inte upp i varv.
 

risen

Välkänd medlem
11 jan 2009
190
0
6
Bodbyn
Jag har samma problem med min nu ... Jag har haft isär sekundären, bytt fjäder till en ny original och nya glidklackar.

Jag börjar tro att jag måste isär med primären och se över rullarna samt primärfjädern.

Det känns som om den växlar på för hårt i mellanregistret och den böar om man gasar fullt från typ 50 km/h.

Från stillastående till max växlar den på helt ok.

aha precis som min då.
du vilket läge har du satt fjädern på i sekundären? kanske jag som har fel läge tyckte dom sa på Återförsäljaren här i umeå att C 6 var orginal läget? har du satt fjädern på det eller?
Jo tror man får börja kika på Primärvariatorn här också, för den varvar ju som sagt grymnt dåligt också, vad ligger dina toppvarv på? min varvar väl som bäst bara runt 7200varv? är det för lite eller?
Måste se om jag kan grundinställa Primärvariatorn också man kan väl ställa in på dom dära bultarna som går att skruva på som har lägerna 1-6?
 

risen

Välkänd medlem
11 jan 2009
190
0
6
Bodbyn
Hur hårt har du spännt sek.variatorn? Om den är för lös så växlar den för fort och orkar inte upp i varv.
ja dom sa då på skidoo försäljaren här i umeå att grundläget på sekundären skulle vara C 6?? är det fel eller? satt den på C 5 förra gången jag var lös med den.

Men hur kan jag se eller veta om Primärvariatorn är omviktad? och har du någon aning om vad jag isf skulle pröva för läge på fjädern i sekundären isf?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Original är ca 7 kg ... (MÄt med en fiskevåg) Jag har nu ca 10 kg i fjäderförspänning.

Min varvar helt normalt, trycker jag gasen i botten så ligger den runt 8000 tills det tar stopp, ligger jag och fis kör så böar den bara. Jag upplever det som om den växlar på för hårt på mellanregistret.

Jag vet inte vad jag ska göra riktigt men jag har inte gått igenom primären och jag drar mig litegrann för att göra det då vi är mitt i säsong.
 

risen

Välkänd medlem
11 jan 2009
190
0
6
Bodbyn
Original är ca 7 kg ... (MÄt med en fiskevåg) Jag har nu ca 10 kg i fjäderförspänning.

Min varvar helt normalt, trycker jag gasen i botten så ligger den runt 8000 tills det tar stopp, ligger jag och fis kör så böar den bara. Jag upplever det som om den växlar på för hårt på mellanregistret.

Jag vet inte vad jag ska göra riktigt men jag har inte gått igenom primären och jag drar mig litegrann för att göra det då vi är mitt i säsong.
aha okej, jo har varit och köpt en fiskvåg nu och ska kolla upp det i helgen när jag ska kolla på skotern, även köpt bromsrengöring för att ta lös både sekundär och premär variatorn och rengöra ordentligt.
men borde inte vikterna vara ändrade på min tanke på att den varvar så lite? kollade även på siffrona på premär variatorn idag när jag var ute dit en sväng, är dom nr från 1-6 eller? tyckte bara jag kunde urskilja några få siffror?
mitt problem är väl snarare att den för böar när jag gasar när jag kör runt 60 sedan om man väntar typ en halv minut börjar den sticka iväg igen? låter tycker jag som en inställning som behövs göras och variatorerna känns som kunna vara felet, även en ny rem ska införskaffas var tanken, Funderar på Ultimax XS remmen? någon som vet om den duger ?

skriv gärna om du hittar felet på din? du kommer inte ihåg vad du satt fjädern på för NR och bokstav i sekundären?
 

armani80

Välkänd medlem
1 jan 2000
152
0
6
fått någon fart på era f3;or?


Tycker min känns konstigt slö med i alla fall då edn är varm, då den är kall känns den mycket rappare väldigt skumt!


ska va någon form av variator kitt på den testade trycka fullt då varvade den 8000 såg ja, ska den inte varva ännu mer?


Vette tusan vad jag ska ta mig till, farsan testade den och tyckte den gick okej, men jag känner på mig att den inte går som den ska..

Kan det va någe galet då den segare då den blivet varm?
 
6

600xrs

Ang. Ultimax XS
Jag har kört hela säsongen på en Ultimax XS rem och den klarar sig utan problem det lilla som är kvar av säsongen också.

Köp bara inte Ultimax 3 remmarna, eller vad dom heter inte alls samma hållbarhet som XS.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Vet inte om det är allt som är fel men jag har kommit fram till att bussningarna i sekundären är slut samt att primärfjädern behöver bytas.

Tar jag isär primären så lär jag hitta mer som är skit där men det får jag ta då.
 

armani80

Välkänd medlem
1 jan 2000
152
0
6
Är (120psi) dvs ungefär 8.4kg rakt över på alla cylindrar bra på en f3:a i komp?

kall motor