Rotax 550 HAC Fläkt, Elfel, Stator, Tändning?

E

ejwbegysv

Hej..

Skoterklubben har en Skidoo Alpine 4:a, tror det är ca årsmodell 2003.

Motorn är en Fläktkyld Rotax 550 H.A.C.

Problemet är att när skotern får jobba hårt ett tag så dör den, precis som om man skulle trycka in stoppknappen, har kontrollerat alla kablar och inga är trasiga vad jag kan se..

När skotern dör så är det ingen gnista på något av stiften, låter man skotern stå i ca 5-10 minuter så startar den igen och går bra ett tag till...

VAd är felet tror ni?

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Görs Alpine ännu? :eek: Vadå 4:a? Har bara läst på nån konstig hemsida att det kom en Alpine 3 på 80-talet, efter Alpine 2 lanserades 1984. Det stog att Alpine 3:an skulle ha 60 cm bred matta men det stämde ju inte sa farsan min :confused: Han menar att det bara fanns Alpine Original och Alpine 2 :stupid:

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Hej..

Skoterklubben har en Skidoo Alpine 4:a, tror det är ca årsmodell 2003.

Motorn är en Fläktkyld Rotax 550 H.A.C.

Problemet är att när skotern får jobba hårt ett tag så dör den, precis som om man skulle trycka in stoppknappen, har kontrollerat alla kablar och inga är trasiga vad jag kan se..

När skotern dör så är det ingen gnista på något av stiften, låter man skotern stå i ca 5-10 minuter så startar den igen och går bra ett tag till...

VAd är felet tror ni?
Har du en bild på den här Alpinen, nu vart jag nyfiken på vad det här var för maskin... :eek:

Trailblazer

Aktiv medlem
31 mar 2009
66
0
6
Piteå
Görs Alpine ännu? :eek: Vadå 4:a? Har bara läst på nån konstig hemsida att det kom en Alpine 3 på 80-talet, efter Alpine 2 lanserades 1984. Det stog att Alpine 3:an skulle ha 60 cm bred matta men det stämde ju inte sa farsan min :confused: Han menar att det bara fanns Alpine Original och Alpine 2 :stupid:
Gissar att Skandic SWT även kallades Alpine 3 i begynnelsen. 396x60 matta alltså, ungefär som en Lynx 6900. :)