Vilken skidoo med 583 är bäst??

Blizzard467

Välkänd medlem
21 jan 2008
158
0
6
Robertsfors
Är sugen på att byta upp mig lite från 467:an. Jag är sugen på antingen Formula Stx -94
Formula Z -95

Vilken är bäst av dessa skotrar om man tänkter på fjädring?soppaförbrukning? tyngd?

Tacksam för svar.

Tommy E

Välkänd medlem
2 dec 2004
156
0
6
Burträsk
personligen tycker jag att du ska skaffa en lynx enduro -98 eller så, om du ska hålla dig till rotax. Dom ligger kanske prisklassen högre men dom går bättre i snön och går ruggit bra för sin ålder och är inte allt för törstiga ;)

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
48
Piteå
Är sugen på att byta upp mig lite från 467:an. Jag är sugen på antingen Formula Stx -94
Formula Z -95

Vilken är bäst av dessa skotrar om man tänkter på fjädring?soppaförbrukning? tyngd?

Tacksam för svar.
Bägge har ju samma gjutjärnschassi med C7 boggien. Jag skulle gått på en mxz/summit 96-97. De ligger nog i typ samma prisklass och dämpningen är bättre.

Blizzard467

Välkänd medlem
21 jan 2008
158
0
6
Robertsfors
joo. en mxz skulle ju vara det optimala men såg inte en enda ute på blocket för under 18 000:-. och dom pengarna har jag inte. kikade även på summitarna men dom finns ju enbart med dubbeldyna, vill ju ha en enkel.
Vet inte riktigt vad man ska köpa för att få en skoter som går hårdare än 467:an för 14000:- eller mindre. sen har ju 583:an ett rykte om att vara väldigt slitstark och princip aldrig rapplar. Man var ju halvsugen på en 440:i också men då äre ju soppaförbrukningen som stiger samt kolvbyte varje vinter i princip (kör väldigt mycket). vill gärna ha mera förslag om vilken skoter som är bäst i fjädring/hållbarhet och bäst soppaförbrukning.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
48
Piteå
Finns en mxz -99 för 18500. Killen skriver att den går mugg när den är kall men bra när den är varm ... (Som typ alla andra skotrar av den årsmodellen!)

MACH Z -05

Välkänd medlem
10 feb 2005
720
1
16
Östersund/ Åkersjön
Jag hadde en Formula Z -95a som jag körde 1600mil med utan några som helst motorproblem med! Den drog lite soppa och startade alltid på andra rycket ovasett temperatur! Fjädringen va väl så där men den gick som f...! Jag vann en dragracing tävling med den där jag spöade bland annat F3or mfl. Jag saknar den än idag kan jag säga!

Blizzard467

Välkänd medlem
21 jan 2008
158
0
6
Robertsfors
Okej. formula Z är jag mest inne på just nu. det finns inga bra trimgrejer till denna? är ju trots allt snart 15 år gammalt. nerdrevning av drivhjul eller kedjehus går ju på i princip alla skoter men finns variatorkitt? eller annan trimning man kan göra utan att göra större/avancerade ingrepp i motorn och även behåller sin slittålighet?

filofax123

Aktiv medlem
9 jan 2009
59
0
6
Hade en 89:as Mach 1 för 15 år sedan och en ny Formula Z -94. Machen upplevdes gå mycket värre trots 9 hk mindre! Kanske inte mycket till fjädring och komfort, men en härlig rova!