Fel och fel. Klubbarna måste synas också. Har inte sett ett skit av pssk här i byn.
Man kör på leden fram till macken. Inte någon som helst info, frågar man efter en karta så ser dom ut som frågetecken. Osv osv. Kör man i arvidsjaur så är det i princip lika.
Kan inte hålla med där riktigt, Vi satte förra säsongen upp lådor på Vittjåkk, Skoterstugan & skotermacken (Camp Gielas), + inne på övr. mackar, där man gratis fick ta en skoterkarta, lite lokal skoterinfo. + ett inbetalningskort för medlemskap. Under påsken så fyllde vi lådorna flera gånger, det gick säkert ut över 250 kartor med info.
inte en enda "Luskrona" kom in på detta.
Och då är det den helg som är mest välbesökt av skoterturister och då det körs mest skoter i och runt A-jaur.
Sen håller jag fullständigt med om att handlarna skall bjuda på ett års medlemskap per skoter dom säljer.
För ett par år sedan så provade vi att försöka GE BORT gratis medlemskap till att skoterköpare, bara för att få in nya skoterförare i "Rullarna". Det stöp på att handlarna inte orkade/engagerade sig/hade tid att fylla i uppgifterna så att vi kunde skicka medlemskort & info. + så att vi fick in namnen i rullarna.
Nu till 2009 så kommer vi att ge bort ett medlemskap till alla som tar förarbeviset, med förhoppning att man betalar in medlemsavgigften nästa säsong !
I a-jaur så betalar väl inte alla uthyrare heller om någon gör det.. och där märks det tydligt vart dom kör.. leden får aldrig vila och bli hård....
Det är tyvärr ett problem som vi delar med många klubbar, på orter där det bedrivs skoterguidningar. Men till i år så har dom 3 företagen som bedriver denna verksamhet i A-jaur, gemensamt kommmit fram till att dom ska betala hela 200:-/skoter och säsong !
Då dom tillsammans disponerar ca. 100 snöskotrar så blir det 20 000:- !
Men problemet vi har, är att pistmaskinenn vi disponerar är utsliten.
Problemet med en pistmaskin, är att den en del gånger måste repas där det gått sönder :evil:, detta inträffar tyvärr alltför sällan i garaget !
Den är mao. lite svårbärgad om man säger så.
Alternativet vi har är att hyra någon av dom 2 maskiner som finns på samhället och ha dom att köra istället. Lågt räknat så lär dom säkert vilja ha minst 1000:-/timme för att köra.
Den led som måste "Prepas" med pistmaskin, är leden upp till Stenträsket.
Det tar ca. 3 timmar TOR, så det är ju bara att räkna hur många gånger den lär bli pistad för 20 000 papp. Men sista ordet är äänu inte sagt om ledskötseln av denna led misstänker jag.
Varför inte sätta upp lite skyltar här och där vem som sköterleden osv ?! Har sällan sett något sådant. Inte bara där den börjar utan även lite här och där..
Vi har satt upp sådana skyltar, där vi tar över ledunderhållet, tyvärr så finns det ärthjärnor som finner ett nöje att köra omkull dom + att några skyltar även har stulits !
Man gör heller inte några utskick till skoterägarna. Har haft skoter 5 år eller nåt nu inte ett brev. Visst det kostar en slant, men kan ju ge en del tillbaka..
Vi kollade för ett par år sedan upp med VV vad det skulle kosta att få ett lokalt adressregister, dom ville ha ca. 5000:- detta + brevportot skulle gå på närmare 10 000:-
Så vi valde att göra ett utskick, som vi bar ut själva. Vi ökade det året medlemsantalet med ca. 80 medlemskort, vilket var ca. +30%
Vi har även provat den troligtvis bästa marknadsföringen, att prata direkt med snöskoteråkare ute på leden och vid skotermacken om nyttan av att vara medlem i klubben. Av dom som inte är medlem, så är det en majoritet som glömt plånboken hemma, tänkt bli medlem, aldrig kör på leder, trots att dom kommer efter leden dragandes med en Nila fullastad med mat, fru, ungar och bobar !
Man undrar vart dom viker av från leden ?
Så visst ligger mycket i marknadsföring av klubben, men det är mycket långt från hela sanningen varför en majoritet av skoteråkarna inte är med och stöttar dom klubbar, vars leder, faciliteter och myndighetskontakter man drar nytta av.
Men vad som också saknas är som jag och några varit inne på,
MEDLEMSENGAGEMANGET !
Det är nästan obefintligt !
Det håller inte att det bara skall vara folk i klubbarnas styrelse som ska röja leder, köra & reparera pistmaskiner, utbilda i förarbeviset, steka hamburgare, profilera klubben, bearbeta lokala politiker och tjänstemän, jaga sponsorer, träffa andra intressegrupper för att lösa smärre skoterproblem mm. mm. och dessutom ha tid att bedriva ett styrelsearbetet. Detta skulle väl iofs gå bra om man inte hade ett jobb att sköta (vid sidan om
)+ att om man inte tycker att det är överdrivet roligt att KÖRA snöskoter !
Detta liknar kanske lite väl mycket gnäll, men så är verkligheten att jobba idiellt i en skoterklubb idag. Det roliga är dock när man tillsamans med likasinnade kan lösa problem som ibland uppstår runt snöskotern som den vanlige snöskoteråkaren inte sällan har en aning om.