Isarna i Luleå, pålitiliga?

Stelt

Välkänd medlem
5 nov 2008
1.088
0
16
Luleå
Ok, det låter ju som att det är ok, har du varit åt andra hållet då?
Typ fjärdarna mot gammelstadsviken? Sen är det ju mark efter det :)
Hela gammelstadviken är ju kanske 1m djup och stillastående vatten.
Skulle inte förvåna mig om det är is från topp till botten. Ska dock fara ut på Måndag/Tisdag och kolla läget så jag kan inte lova något ännu :)

vevarsel

Välkänd medlem
11 feb 2008
112
0
6
Hela gammelstadviken är ju kanske 1m djup och stillastående vatten.
Skulle inte förvåna mig om det är is från topp till botten. Ska dock fara ut på Måndag/Tisdag och kolla läget så jag kan inte lova något ännu :)
Ok, då borde det vara ok även isarna innan g.stadsviken. Rapportera gärna efter du har varit ut :)

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Det går att ta sig ut i skärgråden till Hindersön. Allmänt så är detganska osäkert isläge eftersom det är lite is och mycket snö så det kan vara svagt under sön på många ställen.

Statsfjärden borde vara ok eftesom den har legat ganska länge innan snön kom,men man bör nog kolla upp den innan man ger sig ut.

Gissar att det kommer att blir en rätt besvärlig vinter eftersom det kom så mycket lös snö innan isarna blev starka.

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
Var ute en sväng på isen närmas land idag... vågade mig inte riktigt ut...
Någon som har koll på om det går å köra?`:)

Anton

vevarsel

Välkänd medlem
11 feb 2008
112
0
6
Skotern står inne på kalix maskiner och ska hämtas imorn.
Så nej jag har inte varit ute ännu :)
cool, var lite nyfiken hur det var bara, man börjar bli smått sugen på att dra ut en sväng nu men man jobbar ju hela veckan tyvärr :(
Avlägg gärna en rapport efter du varit ut så får man höra hur det var! :)

Stelt

Välkänd medlem
5 nov 2008
1.088
0
16
Luleå
Kom precis hem och isarna verkar då hålla i gammelstadsviken, skulle dock inte våga fara ut mot älven ännu.
Lederna är helkassa överallt och smala som tusan.
Måste snöa mer och frysa på innan man kan köra ordentligt. Att ens fara utanför leden är då ingen bra idé, stenigt och jävligt. Men far till botten på en gång :p
Men om man är sugen så är det bara att köra på, det går ju trots allt :)

vevarsel

Välkänd medlem
11 feb 2008
112
0
6
Kom precis hem och isarna verkar då hålla i gammelstadsviken, skulle dock inte våga fara ut mot älven ännu.
Lederna är helkassa överallt och smala som tusan.
Måste snöa mer och frysa på innan man kan köra ordentligt. Att ens fara utanför leden är då ingen bra idé, stenigt och jävligt. Men far till botten på en gång :p
Men om man är sugen så är det bara att köra på, det går ju trots allt :)
ok då vet jag läget :) Tänkte bege mig ut bara en lite kortis i veckan om det inte är så kallt, från porsön mot gammelstan typ, var du ut på björkskatafjärden också eller?

Stelt

Välkänd medlem
5 nov 2008
1.088
0
16
Luleå
ok då vet jag läget :) Tänkte bege mig ut bara en lite kortis i veckan om det inte är så kallt, från porsön mot gammelstan typ, var du ut på björkskatafjärden också eller?
Nej det var jag inte. Passa dig när du far ut, är mycket sten under snön, även på lederna.

R

rotax=)

någon hära som vet när lövskär isvägen öppnar för bilar?

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Man har just öppnat stickningen till Hindersön den ordinarie vägen. Det är enligt uppgift mellan 12-25 cm is så det kommer nog ta ett tag innan isvägen kan öppna.

XpS06

Välkänd medlem
15 jan 2009
294
0
16
Någon som vet isläget vid Gäddviksbron över älven, Centrala luleå - Bergnäset alltså?