Isarna i Luleå, pålitiliga?

Einbach

Välkänd medlem
7 feb 2008
174
0
6
Luleå
Fan att det ska komma regn och plus grader, vintern var ju på väg så fint. Men det ska ju tydligen bli minus veckan ut nu iaf.

Xen0

Välkänd medlem
7 sept 2008
212
0
16
Luleå
Kört på älven i sunderbyn i 2 veckor nu fast då har vi förstås hållt oss till kanterna och då vi korsat den där det är som mest fart på vattnet har vi allt hållt lite fart.

vi får hoppas att det blir lite kallare och isen blir säkrare

Last edited:

Einbach

Välkänd medlem
7 feb 2008
174
0
6
Luleå
Jag var ut på isen i fredags, körde från bergnäset under bron och till norrahamn en sväng och märkte då inte av något flödvatten eller liknande. ;) Kul och få gasa lite:p

vevarsel

Välkänd medlem
11 feb 2008
112
0
6
Nu var jag äntligen och tog premiärturen idag och isen höll :) Dock var det inte så kul på "leden" mot rutvik så det blev en kort sväng. Funderar faktiskt att på att ta en till längre tur till helgen.

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Körde också en liten sväng på isen i helgen. Märke inte heller av nått vatten eller liknande, höll rätt bra fart iofs.

R

rotax=)

jag var och körde dära vid porsön vid isarna föra helgen det höll hur fint som helst så det är nog bara tutta och köra men akta bara under broarna där kan de vara svag is:p

Clas

Aktiv medlem
13 nov 2005
64
0
6
Luleå
Jag vet inte hur den är i luleå men i rosvik i piteå så var den inte så bra
Tjenare såg att ni pysslade lite förra helgen, gick det bra? Isarna kring rosvik år ok om man inte väljer att köra i Berkösundet. Fick besök i nu från Piteå som kom över havet till Rosvik.

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Man skall definitivt vara på sin vakt nu... körde lite utan för bertnäs kan man väl säga. Massor med vatten bitvis.

Einbach

Välkänd medlem
7 feb 2008
174
0
6
Luleå
Jag har kört från Bergnäset till Granec för att tanka helt utan problem, Sen har jag kört från Kallax hamnen till Måttsund via isen även där helt utan problem. Alla dessa turer gjordes under Söndagen:p

B

Biosteel

Så dumt skrivet, kan ingen plocka bort inlägget!
Inte ens med en stor portion humor kan man gilla ditt inlägg:hmmmm2:
men vänta nu ngr sekunder.. hur tjock is behövs det inte egtnligen för att hålla upp en lastbil .. läste på nått forum att det räcker med 2 decimeter tro ja de va.. varför skulle inte 5 cm räcka för en skoter då..

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
men vänta nu ngr sekunder.. hur tjock is behövs det inte egtnligen för att hålla upp en lastbil .. läste på nått forum att det räcker med 2 decimeter tro ja de va.. varför skulle inte 5 cm räcka för en skoter då..
Stämmer bra. 8 cm is räcker för en personbil. Problemet är väl att då det är så tunn is vet man inte var den är tunnast, om du hajar. Ingen feltolerans...

Rent idiotiskt att inte vänta tills isen är tillräckligt tjock för en stridsvagn, om ni frågar mig... Alltså typ 30 cm.

golvis

Aktiv medlem
26 sept 2007
62
0
6
Luleå
Och det farliga i sammanhanget, även med tjockare is, är hasigheten.
Om isen är tunn, men ändå bärande för en skoter så kommer du alltid att skjuta en våg av vatten framför dig, och till slut knäcks isen.
Därav hastighetsbegränsningar för tyngre trafik på isvägar. Generellt sett är det väl inte lika farligt med en skoter, men ändå att beakta.

skrotarn

Välkänd medlem
16 nov 2007
276
0
16
luleå
har fått ihop ca 30 mil varav minst 20 e på havet kring lule å de enda ja märkt e ju lite flö på vissa ställen...

Tronic

Välkänd medlem
11 aug 2007
358
0
16
Sundsvall
Och det farliga i sammanhanget, även med tjockare is, är hasigheten.
Om isen är tunn, men ändå bärande för en skoter så kommer du alltid att skjuta en våg av vatten framför dig, och till slut knäcks isen.
Därav hastighetsbegränsningar för tyngre trafik på isvägar. Generellt sett är det väl inte lika farligt med en skoter, men ändå att beakta.
Så det är bättre att köra sakta ifall isen är tunn men ändå så hållbar att den klarar en skoter? Isen knäcks framför skotern eller?

skrotarn

Välkänd medlem
16 nov 2007
276
0
16
luleå
Så det är bättre att köra sakta ifall isen är tunn men ändå så hållbar att den klarar en skoter? Isen knäcks framför skotern eller?
kommer du ikapp vågen du har framför dej då isen e tunn så brister isen framför dej å du kan åka ner i vattnet... är isen så tunn att den inte klarar skoterns vikt å du kör sakta så kan skidor elle matta åka i vattnet...

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Skulle inte vara ute med en skoter på isen om den var så pass tunn att den inte håller att köra fri fart.

Gillar inte riktigt den där teorin heller då jag utan förvarning hamnade på ett parti med väääldigt dålig is på våren en gång, vart en km med ett öppet spår efter mattan i isen.