440 till 600 försäkra?

bäckström

Välkänd medlem
11 nov 2006
146
0
6
umeå
Har en fråga, om man har ett 440 chassi och slänger in en 600 motor? Jag vet att folk fortf försäkrar skotern på 440 chassit? vad blir påföljderna om man blir stoppad av på polisen och dom ser att man har en 600 snurra i ett 440 chassi?

eller kan man slänga in en 600 motor i ett 440 chassi och sedan försäkra den som en 600? med rätt information?

mvh

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
39
kiruna
skulle polisen se det så åker du på böter och krockar du med nån och dom ser att det sitter en 600 i din istället för en 440 får du inte en spänn på försäkringen.
mitt tips är att du reggar om skotern.
blir inte så många kronor dyrare och du kör helt lagligt då.

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
44
Kiruna
Polisen kollar aldrig om det sitter en 600 eller annan spis än vad som sitter orginal.

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
39
kiruna
polisen kollar visst.
är ju ganska självklart att dom kollar om det händer en olycka.
vet många som blivit utsatt för just det.

R

Robin

polisen kollar visst.
Vid olycka är det väl ändå inte polisen som kontrollerar skotern?
Kvaddar man sitt fordon brukar det dyka upp en kontrollant från försäkringsbolaget.

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
39
kiruna
Vid olycka är det väl ändå inte polisen som kontrollerar skotern?
Kvaddar man sitt fordon brukar det dyka upp en kontrollant från försäkringsbolaget.
om du läser mitt inlägg så menar jag en olycka där nån skadas.
då kommer polisen dit och kollar.

och vilket som.
du säger att en från försäkringsbolaget kommer vilket dom gör men tror du dom är snällare än polisen?
dom gör ALLT för att slippa betala ut pengar till dig.
så har du en 600 motor i en 440 så kan jag GARANTERA att dom inte betalar ut en ynka krona till dig när du tar sönder den.

bäckström

Välkänd medlem
11 nov 2006
146
0
6
umeå
att regga om skotern, vad kostar isf det? är det svårt att fixa? skulle ju faktiskt att vara skönt att ha en helt laglig skoter.. speciellt om man kör för det mesta upp i fjällen.

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
44
Kiruna
polisen kollar visst.
Konstigt att aldrig polisen kollat upp varken mig eller mina vänner som har haft misstänkta skotrar... Ja, vi har både haft en 550 med 600 motor och en 440 med 800 motor.

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Polaris-jimmy:
Men har ni varit med i nån olycka ? Vid en vanlig rutin kontroll så kollar dom inte motorn, om dom inte nån anledning. Tex att den låter så jäv** illa. Men vid olycka då försäkringsbolaget dras in så blir det OFTAST att dom skickar ut en som kollar skotern.

Det gjorde dom inte när min Viper for å h-vete. Dom löste till och med in skotern.

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
39
kiruna
Konstigt att aldrig polisen kollat upp varken mig eller mina vänner som har haft misstänkta skotrar... Ja, vi har både haft en 550 med 600 motor och en 440 med 800 motor.

jaja du bor i ett ställe där polisen inte bryr sig eller har "för mkt att göra".
polisen kollar ofta om det är olycka på skotrarna.
och då merar jag en olycka däör nått händer.

men vad tror du en försäkringskille säger om skotern? tror du man får ut pengarna om han kommer och kollar skotern va? det är väll det viktiga i denna tråd?

R

Robin

BowmorE Ort: Kiruna
Polaris-jimmy Ort: Kiruna

:hmmmm:

Olycka som inte innblandar personskada ser jag ingen anledning till varför polis skulle kallas till plats om nu inte någon av parterna tillkallat polis pga tex tvist om vems fel osv.
Olycka med personskada däremot utreds ju.

Men nog om det, Ja du kan försäkra din 440 med 600 motor om du vill ha den säkerheten då du exempel vis blir stoppad i kontroll eller liknande.
Dock vid skada på maskinen lär du inte få ut ett korvöre om kontrollant från försäkringsbolaget upptäcker att du bytt motor.
Vid kollision lär du bli ersättningskyldig till motpartens skador på maskin eftersom din försäkring inte gäller om det uttäcks att du bytt motor.
Vid kollision med personskada inblandat lär du även där få stå för alla kostnader, samt möjligtvis skadestånd?

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Enklast är väl ändå att ha sina papper i ordning. Kollar bolaget dig kan det blir dyrt, framförallt om du har åsamkat någon annan en skada, tex kroppskada, dvs kört på nån och dom blir svårt skadade. Då kan bolaget försöka driva in alla pengar från dig.. personligen.

Det finns exempel på där bolaget har fått in skotrar med en förklaring om att skidan skar ner och skotern rullade.. där dom anställad av en slump har sett en liknande maskin på film trixa runt och kvaddas. Därefter har bolaget åkt ut till platsen plockat upp allt "skräp" och laggt pussel.

Tror ni att personen ifråga fick ut någon ersättning ?
Gissa om åtal om försäkringbedrägeri hängde runt hörnet...

bäckström

Välkänd medlem
11 nov 2006
146
0
6
umeå
okej! alltså glider man runt i en 600 snurra på ett 440 chassi så gäller typ inte försäkringen och du får stå för allt. det går alltså inte att göra den 100% laglig?

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
39
kiruna
okej! alltså glider man runt i en 600 snurra på ett 440 chassi så gäller typ inte försäkringen och du får stå för allt. det går alltså inte att göra den 100% laglig?
jo du kan göra den 100% laglig genom att regga om skotern till en 600.

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
39
kiruna
du ska ha papper på chassiet och sen ska du gå in till närmaste besiktning och besikta den med 600 motorn i.

finns nog på VV sidan om du undrar mer.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
48
Piteå
polisen kollar visst.
Skitsnack ... Polisen kollar inte vilken snurra som sitter i vilket chassi.

Händer det något så är ju risken isåfall försäkringsbolaget men jag tvivlar på att det skulle vara något problem.

Bowmore: Vad har du för källa till dina påståenden??