Nu är snön här...

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Nu börjar det likna nått..när jag cik ut med hunden i hundgården kl.10.00 imorse så var de fortfarande frost i gräset och det var fortfarande is på vägen.

Vintern är p G !!

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
36
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Nån som är bra på väder som kan förklara för mig varför det alltid blir varmare då det kommer nederbörd? Som t ex nu så borde det egentligen vara runt 0 hos mig men då regnar det så det är 7+. Samma på vinter också då det snöar. Tempen stiger alltid då. Varför är det så? Nu menar jag givetvis på natten.

Jokk

Medlem
4 okt 2008
10
0
1
Frösön
Nån som är bra på väder som kan förklara för mig varför det alltid blir varmare då det kommer nederbörd?
Temperaturen bestäms av balansen mellan instrålad och utstrålad energi. När du har nederbörd har du också moln vilka skyddar från instrålning men framförallt utstrålning. Jordens sk svartkroppsstrålning borde medföra en ökning av temperaturen, (sjöar och annat som har en temp). Jämför med att ha bilen parkerad under en carport. Du får sällan rimfrost på rutorna då men bilar som står parkerade på gatan kan vara vita. Carporttaket liknar moln på det sättet.

Det finns mycket att hitta på nätet om detta t ex:
http://www.swc.se/ eller http://www.smhi.se

Mvh
Jocke

B

Buktholmen

Jaa , nu börjar de närma sig till riktig vinter , för idag fick man klunka i sig dom första glasen Julmust :D

Marqus91

Välkänd medlem
18 okt 2007
556
1
16
Sandviken
Det avgör du själv. Men Gällivare är just nu den mest expansiva regionen i Sverige och chanserna till ett välbetalt arbete är stor.
det är det jag har oroat mig för att det inte ska finnas nått riktigt vällbetalt jobb, men de var ju kul att höra, jag får ta och hyra någon lägenhet när jag slutat gymnasiet och känna hur det känns helt enkelt :)

Marqus91

Välkänd medlem
18 okt 2007
556
1
16
Sandviken
För att du ska få en uppfattning om hur expansivt malmfälten är så kan du titta på bruttoregional produkten i hela Sverige och Kiruna Gällivare området :)

http://www.nutek.se/content/1/c4/89/14/FE 10 Uppdat_tab4_BRP_FA_maj 08.xls

Tänk att det heter BRP :D

såg ju himmla bra ut :D tyvär är jag ingen gruvharbetare utan nätverkstekniker, men jag kan tänka mig att det lär ju bli mkt jobb ute i skogen då det blir flerochfler som ska ha bredband och liknande :rolleyes:

Gården

Välkänd medlem
23 nov 2006
510
0
16
Bollnäs
Lite uppdateringar nudå. Har det kommit nå snö senaste dagarna någonstans eller ser det ut att komma snö på vädret åt något håll? :D

summit 800ho

Välkänd medlem
25 sept 2007
538
0
16
Kom någon cm snö här i gällivare för några dagar sedan:)
Den är ännu inte borta:)
Det är inte ofta temperaturen går över 5 grader nu:):):D

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
36
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Varm helg detta. Vi kunde inte slakta grisarna för då skulle det strömma av spyflugor. Dom får leva ett tag till.

Jag har dock hunnit gå några km med röjsågen efter skoterleden så till vintern är den förhoppningsvis farbar.