Började plötsligt rassla, nu helt stum | Ski-Doo GT 580 -95

A_Lindahl

Välkänd medlem
7 jan 2008
330
0
16
Torpshammar
Nytt problem, får inte isär blocket! | Ski-Doo GT 580 -95

Hejsan hejsan!

Var ute och åkte idag, körde lika hårt/lungt som vanligt, när den plötsligt slog tvärnit och stannade. Trodde den hade skurit på nån cylinder, men gick att dra runt med startsnöret, men lät ungefär som om man drar ett kugghjul mot ett annat och inte för fäste?
Provade att dra lite senare, och efter ett par drag blev det tvärstumt, går inte att rubba hur än man gör..

Vad är felet?
Stog och funderade jag och en kompis, är det kanske vevaxellagret/n som har gått?

Snabbt svar uppskattas eftersom att jag behöver skotern i helgen!

MVH

Last edited:

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
Låter som ett motorhaveri. När en motor skär betyder det inte alltid att den blir stum.(Man kan till och med starta en del motorer som har skurit, men skadorna kan bli värre) Bara riva och se hur stor skadan är. Kan vara nått vevlager som har gått. Hur många mil har motorn rullat?

A_Lindahl

Välkänd medlem
7 jan 2008
330
0
16
Torpshammar
Låter som ett motorhaveri. När en motor skär betyder det inte alltid att den blir stum.(Man kan till och med starta en del motorer som har skurit, men skadorna kan bli värre) Bara riva och se hur stor skadan är. Kan vara nått vevlager som har gått. Hur många mil har motorn rullat?
Okej..
Har gått en ca 600 mil tror jag.. är lite oksäker på mätaren..

Har tagit in den i garaget och ska lyfta ur motorn, så kom gärna med förslga om det är något som jag ska tänka på..

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Kolla så att inte startmotorn har kuggat fast i startkransen, var så på en polares xtrim 550 -07, trodde den hade havererat men ett lätt knack på startmotorn så hoppade den på plats igen.

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
Du behöver inte lyta ur motorn, blir ju bara mer jobb. Töm systemet på glykol lyft av toppen, sedan cylindrarna. Då kan du konstatera om cylindrarna är intakt och kolvarna, även om vevpartiet är som det ska vara.

A_Lindahl

Välkänd medlem
7 jan 2008
330
0
16
Torpshammar
Du behöver inte lyta ur motorn, blir ju bara mer jobb. Töm systemet på glykol lyft av toppen, sedan cylindrarna. Då kan du konstatera om cylindrarna är intakt och kolvarna, även om vevpartiet är som det ska vara.
Okej, ska tömma systemet nu och kolla på cylindrar och kolvar..
Hur kan man avgöra om vevpariet är ok? Borde ju funka om det har skurit sig i nån cylinder så borde de ju gå att veva runt, så att säga?

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
Du drar ju i vevstakarna kollar så att de går lätt (kollar hur mycket de glappar osv). Har du moment nyckel så att du kan sätta ihop motorn sen?

Hade en moped som skar så att motorn blev stum, vevpartiet klarade sig den gången. (kolven brände fast i cylindern)

Last edited:
D

Deleted member 9532

Du drar ju i vevstakarna kollar så att de går lätt (kollar hur mycket de glappar osv). Har du moment nyckel så att du kan sätta ihop motorn sen?

Hade en moped som skar så att motorn blev stum, vevpartiet klarade sig den gången. (kolven brände fast i cylindern)
Min moppe blev helt stum efter att den stått en hel vinter. Den var igång i ca 30 sekunder innan det slog tvärnit. Kicken gick inte att rubba och efter 20 minuters *knuffaSpringaHoppa* försök så startade den... Den fick stå på tomgång i Ca 10 minuter sedan har den gått ytterliggare 500mil utan några som helt problem :S

Motor kan få för sig de mest underliga saker...

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
Min moppe blev helt stum efter att den stått en hel vinter. Den var igång i ca 30 sekunder innan det slog tvärnit. Kicken gick inte att rubba och efter 20 minuters *knuffaSpringaHoppa* försök så startade den... Den fick stå på tomgång i Ca 10 minuter sedan har den gått ytterliggare 500mil utan några som helt problem :S

Motor kan få för sig de mest underliga saker...
Of topic. Men cylinder och kolven hade nog rostat på din moped. Min moped haverera i 95km/h

A_Lindahl

Välkänd medlem
7 jan 2008
330
0
16
Torpshammar

Japp, vad ska du vara för nm när man skruvar ihop, så att man vet till senare?

A_Lindahl

Välkänd medlem
7 jan 2008
330
0
16
Torpshammar
Okej okej..

Har tagit bort toppen nu och skulle börja lossa på cylindrarna, men tänkte att jag måste prova och dra runt den ett var, och nu helt plötsligt är den inte stum, utan gåt fint runt.. Är ett ställe som är lite segt, men det ska väll vara så när kolvarna går i botten?
Hur som hällst så låter det från variatorn när man snor runt motorn, men fattar inte hur det ska ha att göra med att skotern plötsligt blev stum och inte går att dra runt?

Några förslag?

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
Mycket märkligt, så cylinder loppen ser bra ut? Hur låter variatorn? Har du tagit av remmen?

Ser du inga fel så skruva på toppen igen. Fyll på med glykol systemet måste luftas ur. (fyll på upp till nivå sedan får du fylla på eftersom luften åker ur systemet)

A_Lindahl

Välkänd medlem
7 jan 2008
330
0
16
Torpshammar
Mycket märkligt, så cylinder loppen ser bra ut? Hur låter variatorn? Har du tagit av remmen?

Ser du inga fel så skruva på toppen igen. Fyll på med glykol systemet måste luftas ur. (fyll på upp till nivå sedan får du fylla på eftersom luften åker ur systemet)
Japp, såg bra ut, nån liten "slitagerepa", men ingen som man kunde känna, utan bara se lite lätt..
Variatorn "klickar" till vid ett visst läge, men ser inte hur det ska hänga ihop med att skoterna stannade? Ja, remmen tog jag av när ja bogserade hem skotern..

Tror inte att jag sätta ihop allt, ibland när man snor runt motorn så tar det tvärnit, drar man bak och "tar sats" så går den runt.. Skulle tro att det är nått vevlager som har gått.. nu när halva motorn är nere är det lika bra att ta ut den och kolla på axeln och lagrena, samt att byta ut lite pakningar..

Finns det någon bra sida med sprängskisser över denna motor?

MVH

A_Lindahl

Välkänd medlem
7 jan 2008
330
0
16
Torpshammar
http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=13579

Edit: Attans det sket sig jag såg att sprängskisserna var bara från 1996 å nyare fast det finns sprängskiss på GT 580 från 1996, borde väl vara rätt så likt? :(
Det är lungt.. har hittat sprängskissar till skotern..

Har nu lyft ur motor och tagit bort kolvar och cylindrarna.. Allt se mycket bra ut, bara synliga repor, ej kännbara..

Ska lossa på blocket senare och kolla.. Ser att under staken som är närmast variatorn så ligger det stora metallbitar under, så mest troligt att vevlagret har gått där..

Mer undersökning blir det senare..

A_Lindahl

Välkänd medlem
7 jan 2008
330
0
16
Torpshammar
Har nu fått nya problem..

Har lossat alla bultar och skulle lyfta av överdelen på blocken, men då hade jag tydligen inte lossat alla, för hittade två skruvar till gömd bakom Drevet för elstarten på variatorsidan..

Frågan är hu man kommer åt och lossa på dessa bultar? Har tagit bort variatorn, men hur få bort den inersta "Remm-väggen"?

Snabbt svar uppsakttas!

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
Nu vet inte jag riktigt hur det ser ut, men troligen måste du nog lyfta ur motorn.

Ska du lämna in den på lager byte och balansering?

A_Lindahl

Välkänd medlem
7 jan 2008
330
0
16
Torpshammar
Nu vet inte jag riktigt hur det ser ut, men troligen måste du nog lyfta ur motorn.
Motorn står lös på bänken, endast blocket och stakarna kvar, men får inte av överdelen..

Ska försöka imorgon igen när man inte har varit upp nästan ett dygn..:boring:

Ingen som vet nått om Nm för alla blutar som ska tillbaka i blocket sedan? Dvs. som håller ihop blocket, cylindrarna, topplocket mm..?

Kan man ringa typ till en verkstad som renoverar/fixar skotrar och fråga?

A_Lindahl

Välkänd medlem
7 jan 2008
330
0
16
Torpshammar
Ska du lämna in den på lager byte och balansering?
Nej, hade inte tänkt de.. Ska kolla vad som är trasigt först imorgon sedan ska jag köpa nya grejor..

Lyckades fiska upp några metallflisor ur blocket och de ser inte så bra ut.. Kan ha skadat blocket..

Får se imorgon när jag får bort överdelen på blocket hur stora skador det är.. Kanske inte änns går att laga..?