Snödjup i Sverige just nu?

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
819
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Leden från Höglekardalen upp mot Hosjöbotten går just på en grusväg. Ypperligt ställe att rasta högertummen på. Inga stenar ivägen och inte över några vatten.
Jo alldeles riktigt. Sen får man kanske vända vid hosjöbottnarna men för att köra av sig är det ju en lämplig sträcka.

Den här filmsekvensen är från trakten för nån dag sen https://i.imgur.com/N0uJSFq.gifv
 

monzz

Välkänd medlem
7 nov 2008
527
1
18
32
Snödjup gördalen? Stickan är inte läsbar för tillfället. Hur ser det ut med botten?

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
63cm enligt smhis dagliga observationer.
Det borde enligt mina amatörmässiga observationer vara åtminstone ett lager skare på typ 3dms djup.
Mer varmväder verkar vara på väg vilket inte skadar, tror det blir kanonfint före framåt jul.

Stickan och temperaturmätningen är utmärkta verktyg.
 

davidkanske

Medlem
20 mar 2015
24
0
1
borlänge
Någon som kört kring vemdalsfjällen? sugen att lägga några mil...
Jag körde en bit i lördags runt storhogna, bra med snö. Över en halvmeter på sina ställen men man får akta sig för blött på myrar och ingen is på sjöarna. Lederna var hyffsade, säkert bättre uppe på fjället men det går definitivt att åka!
 

dvärgen

Medlem
13 dec 2016
30
1
8
Luleå
Är det någon som har koll på snödjup/körbarhet i Norrbotten med omnejd, typ Kronogård, Arvidsjaur, Överkalix? Vi är ett gäng från Luleå som vill starta säsongen men det dröjer ett tag till här vid kusten tyvärr så vi tänkte söka oss inåt landet, om det är någon som har tips på vart de finns dugligt med snö?

Mottages tacksamt :)
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Arvidsjaur är det ledkörning som gäller mer lr mindre. Det går ta sig utanför men då får man vara beredd på skador.

Tror ni ska peka rodret norrut! :) Förmodligen Nordväst och släp pilen på riksgränsen ;)
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Riksgränsen är ett område med mycket vattendrag. Vet man inte vad man håller på med så är det ett farligt område. Både laviner och isar kan vara farliga. Skulle tro att det inte finns särskillt mycket spår i det området just nu. Jag rekommenderar Björkliden i så fall där man kör på torrbacke upp till Låkta.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Knappt någon snö såhär års, ofta för kallt för snö ännu.
Snösäkrast brukar Dalafjällen vara tidigt på säsongen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Thincan

Välkänd medlem
11 jan 2010
190
2
18
Knappt någon snö såhär års, ofta för kallt för snö ännu.
Snösäkrast brukar Dalafjällen vara tidigt på säsongen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
finns snö men man måste vara lite snöjägare :) far till Riksgränsen där går det att köra, men det är nog det enda stället.
 

matteias

Välkänd medlem
23 sept 2009
420
0
16
Östersund
Bor i Östersund, vill helst inte åka längre än 35mil enkelresa.
Tips på vart man kan åka för att uppleva lite snö, här i Östersund har vi ca 2cm blåis