Snödjup i Sverige just nu?

psycho

Välkänd medlem
22 jul 2008
380
1
18
umeå
Sv: Snö

Jag tror damm bygget får vänta, kollade i spargrisen och såg att jag bara hade 53,50:tsk:. Får väll vänta tills studiebidraget kommer. :biggrin1:
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Sv: Snö

Inga som har nå nytagna bilder från Gällivare trakterna, skall upp och fira jul där om två veckor. Så hoppas på snöööööö!
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Sv: Snö

Jag mår psykigt dåligt nu. Har en hel del otalt med vädergudarna! Föret har inte svikit på många år förrän nu :shocked::shocked:
 

Fille.

Välkänd medlem
5 apr 2008
366
0
16
Sv: Snö

Någon måste göra en "Vi som hatar golfströmmen" grupp på facebook. :typing:
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Sv: Snö

Ja snart åker fan skotern ut på blocket för vi verkar inte få nån snö här vid kusten :(
Orkar inte vänta till Feb för att få nån körbar snömängd. Men lovar att skulle ja sälja skotern så blir de snö storm här.
 

dieselknugen

Välkänd medlem
21 okt 2009
564
0
16
Hemma
Sv: Snö

Ja snart åker fan skotern ut på blocket för vi verkar inte få nån snö här vid kusten :(
Orkar inte vänta till Feb för att få nån körbar snömängd. Men lovar att skulle ja sälja skotern så blir de snö storm här.

men vad väntar du på¨då sälj skotern så vi andra får snö det är dit fel att det inte finns snö:bawling:

hehe nå kmr det snö nån gång
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Sv: Snö

Trådskaparen har en teori att om man bygger en damm som man kan reglera golfströmmen mellan England och Island så skulle vi få ett bättre klimat här. :biggrin1:
Det är nog varken så dyrt eller så svårt att göra något åt golfströmmen.

Golfströmmen består av en varm ström av saltvatten som färdas norrut vid ytan och en kall ström av sötvatten som färdas söderut vid botten. Den varma strömmen kyls av allt eftersom den kommer längre upp och smälter is å grejer och blir därmed kall, söt och sjunker mot botten. Därefter börjar färden söderut där vattnet värms upp och blandas med det salta vattnet och hamnar vid ytan igen. Så går cykeln...

Hela denna process tar runt 500 år så det går långsamt.


Mitt förslag är helt enkelt att sänka ner en skitlång slang mot botten och pumpa upp kallt vatten och därmed sänka yttemperaturen och således sakta ner hela processen. Borde inte kosta mer än runt 50-100 miljoner.
 

MaTtti

Välkänd medlem
27 sept 2008
936
0
16
Malmberget/Gällivare
Sv: Snö

hur är de med snö djupet i gällivare nu?
Du ser ju mina bilder från i söndags högre upp i tråden, var fullt körbart då. Och jag var ute idag också och et gick bra :)
Far man o leker så får man ta det lite försiktigt ( går att lägga ner skotern o få magen täckt av snö iaf :D ) fast man kan träffa allt möjligt undersnön.

Men fara o snirkla i snårskog går alldeles utmärkt.
 

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
Sv: Snö

Mitt förslag är helt enkelt att sänka ner en skitlång slang mot botten och pumpa upp kallt vatten och därmed sänka yttemperaturen och således sakta ner hela processen. Borde inte kosta mer än runt 50-100 miljoner.
vilka tycker du ska stå för dessa kostnader? :nuts:
iövrigt gillade jag ditt förslag och det låter inte helt omöjligt... :whistle:
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Sv: Snö

vilka tycker du ska stå för dessa kostnader? :nuts:
iövrigt gillade jag ditt förslag och det låter inte helt omöjligt... :whistle:
vi får ta och starta en fond där alla skoterägare kan betala in en slant när dom känner att dom har råd så har vi nog fått ihop den där summan om ett par århundraden :nuts:
 

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
Sv: Snö

vi får ta och starta en fond där alla skoterägare kan betala in en slant när dom känner att dom har råd så har vi nog fått ihop den där summan om ett par århundraden :nuts:
det tycker ja lät bra. fast det måste nog gå snabbare ifall vi vill kunna tjäna på det.... :nuts: