Stora Arvidsjaur Tråden

brparn

Välkänd medlem
28 dec 2011
268
0
16
ajaur
över metern tror jag, de var en som var på baksidan av akka å där var de till axlarna, enligt rykten,
 

spoon

Välkänd medlem
30 dec 2011
110
0
6
över metern tror jag, de var en som var på baksidan av akka å där var de till axlarna, enligt rykten,
Över axlarna på Troy Verner (Mini Me)!?

Var upp i söndags, de senaste 3 årens puderhimmelrike kändes ganska avlägset.

Myrarna har blåst ihop och var ganska hårda i skogen var det ca 70 cm snö med en kompakt bas längst upp och strösocker i botten.

Tror det finns betydligt bättre puderåkning att hitta på andra ställen denna vinter.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
På tal om att assf har lagt ner...


Har företagarna som utnyttjar lederna i sin verksamhet bidragit till klubben på något sätt?
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Är uppe i Arvidsjaur nu kan meddela att det är nog med snö för att köra fast med en Yamaha, dock mindre snö än jag trodde.

--------------

Sent from my Google Nexus S
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Update. Snödjup osv var helt okej och rätt mjukt där vi körde.
Finns tyvärr inte mycket ospårat kvar om man håller sig rätt nära Akka.
 

spoon

Välkänd medlem
30 dec 2011
110
0
6
Update. Snödjup osv var helt okej och rätt mjukt där vi körde.
Finns tyvärr inte mycket ospårat kvar om man håller sig rätt nära Akka.
Numera blir området Stenträsket/Akkanålke fullkomligt uppkört på två helger vilket är rätt öken. Det finns bättre områden som inte är lika hårt ansatta.
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Jo, jag förstår det med. Jag och polarn som åkte upp pratade om det, men när man som vi kommer från kusten så är det svårt att hitta några smultronställen.

Ska göra ett försök nästa helg om du nu inte vill dela med dig?
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Avslöja inga av dom bra ställena nu ;)

Var väldigt länge sedan jag ens var upp på akka, man hittar ju nästan mer puder mitt i en skidbacke
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
hahah sant Silly

Är så otroligt uppkört runt Akka, gick kanske prova 2-5 olika spår upp genom skogen per maskin/vi var ju 2st sen fick man leta sig vidare.
Som sagt vi pratade om att prova på ett annat ställe så gissar på att vi sticker dit nästa helg hoppas det ska vara bättre.
Var dock väldigt mjuk snö.
 

Aragorn

Välkänd medlem
29 dec 2009
113
0
16
Piteå
VAKNA!!!! Skoteråkande Arvidsjaursbor och Företagare i Arvidsjaur!!!! Nu måste ni engagera er. Vem vill skumpa omkring på puckelpistliknande leder??? Vinterturismen kommer att dö ut om det inte händer någonting!! Vi som kommer från kusten söker oss numer hellre till andra orter (detta mer riktat till företagarna). Som det ser ut nu är det slutbott på campingar vintertid i A-jaur!! Nu till er som "bara" kör skoter och ej vill engagera er VAAAAKNAAA!!!! Ni är som en FISTEL i röven............aaaargh!! Skotervänlig kommun PAH!!!

Hoppas det löser sig på dagens möte både för eran egen skull, men även för oss som passerar er kommun.
 

spoon

Välkänd medlem
30 dec 2011
110
0
6
VAKNA!!!! Skoteråkande Arvidsjaursbor och Företagare i Arvidsjaur!!!! Nu måste ni engagera er. Vem vill skumpa omkring på puckelpistliknande leder??? Vinterturismen kommer att dö ut om det inte händer någonting!! Vi som kommer från kusten söker oss numer hellre till andra orter (detta mer riktat till företagarna). Som det ser ut nu är det slutbott på campingar vintertid i A-jaur!! Nu till er som "bara" kör skoter och ej vill engagera er VAAAAKNAAA!!!! Ni är som en FISTEL i röven............aaaargh!! Skotervänlig kommun PAH!!!

Hoppas det löser sig på dagens möte både för eran egen skull, men även för oss som passerar er kommun.
Det vore ju även trevligt om de kustbor och andra (icke Arvidsjaurbor) som är och kör skoter i Arvidsjaur kunde stödja klubben genom att lösa medlemsskap. Enligt uppgift från ASSF lyser boende utanför kommunen med sin frånvaro i medlemsrullarna. Är det bara Arvidsjaurborna och lokala företag som ska engagera sig?
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
När du skriver så Aragorn så hoppas jag verkligen att du är en av medlemmarna


Därimot håller jag med dig att företagen som utnyttjar lederna till sin verksamhet borde ta ett ekonomiskt ansvar i klubben, kanske även hjälpa till med skötseln

Om dom har gjort det har jag ingen aning om
 
Last edited:

Aragorn

Välkänd medlem
29 dec 2009
113
0
16
Piteå
Det vore ju även trevligt om de kustbor och andra (icke Arvidsjaurbor) som är och kör skoter i Arvidsjaur kunde stödja klubben genom att lösa medlemsskap. Enligt uppgift från ASSF lyser boende utanför kommunen med sin frånvaro i medlemsrullarna. Är det bara Arvidsjaurborna och lokala företag som ska engagera sig?
Är medlem i PSSK har varje år de senaste 20 åren PASSERAT Arvidsjaur på väg längs Nasaleden. Nu ifjol och i år har jag även kört 2 dagar kring Arvidsjaur. Tycker ni då att jag ska sladda era leder också?? Är du/ni medlemmar i andra skoterklubbar också?? Har tidigare år då jag varit i Jäckvik stött deras klubb med lottköp. Tråkigt ändå att det blir nedläggning klubben. Som vanligt i dessa tider är det svårt att få personer som ställer upp OAVSETT om det gäller skoterklubbar/idrottsföreningar/facklig eller politisk verksamhet eller annat :(((
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Det är inte av ekonomiska skäl som föreningens framtid står på spel, snarare tvärtom, föreningen har en lysande ekonomi, mycket tack vare det stöd som näringslivet i Arvidsjaur, genom åren lämnat till föreningen. Men visst, givetvis så finns det utrymme att vi blir fler medlemar och därigenom en stor påtryckningsgrupp i dom frågor som rör skoterkörningen i vår kommun. Vi är i dagsläget 669 personer, stora som små i föreningen.

Men det som är huvudproblemet, är att det är allt för få människor som vill jobba ideellt med olika saker inom föreningen.
Det är alltifrån styrelsearbete, som att hjälpa till med ledunderhåll, grilla hamburgare vid publika arangemang mm. mm.
Eller så enkelt som att visa sitt personliga engagemang, genom att komma på möten, även om årsmötet i gårkväll var välbesökt (ca. 40 pers.).

Trots att det på mötet fanns medlemar på plats, som är bosatta på andra orter, så är det i första hand ortsborna som måste engagera sig, tror det är svårt att bo på andra orter och samtidigt jobba aktivt med skoterföreningen i A-jaur.

Kortfattat om statusen i dagsläget för Arvidsjaur Snöskoterförening:
Vid Arvidsjaur Snöskoterförening årsmöte söndag den 29 januari, ville ingen ta på sig Ordförandeskapet för kommande verksamhetsår.
Därför beslutades årsmötet att föreningen skall läggas ner och att alla maskiner, snöskotrar och inventarier mm. skall säljas bort, med början andra halvåret 2012.
På mötet valdes dock en valberedning, som skall jobba med att få fram människor för styrelsearbetet, namn som förhoppningsvis presenteras senast på ett extraårsmöte som sker i mitten på maj månad.
Beslutet om nerläggning måste tas på 2 skilda ordinarie årsmöten, så blir det ingen som tar på sig ordförandeskapet innan januari 2013 så tas det slutgiltiga beslutet då.
Den gamla styrelsen sitter kvar, för att jobba med avvecklingen av föreningen. Så all övrig verksamhet ligger nere.
Med anledning av detta så kommer t.ex. inte Nasaleden genom Arvidsjaur kommun underhållas och isruskas denna säsong.

Information som kom fram på mötet, var att kommunen dock kommer att med pistmaskin (2 gånger/veckan) underhålla skoterleden från samhället och upp till Vittjåkk/Stenträsket.
 

spoon

Välkänd medlem
30 dec 2011
110
0
6
Är medlem i PSSK har varje år de senaste 20 åren PASSERAT Arvidsjaur på väg längs Nasaleden. Nu ifjol och i år har jag även kört 2 dagar kring Arvidsjaur. Tycker ni då att jag ska sladda era leder också?? Är du/ni medlemmar i andra skoterklubbar också?? Har tidigare år då jag varit i Jäckvik stött deras klubb med lottköp. Tråkigt ändå att det blir nedläggning klubben. Som vanligt i dessa tider är det svårt att få personer som ställer upp OAVSETT om det gäller skoterklubbar/idrottsföreningar/facklig eller politisk verksamhet eller annat :(((
Jag gjorde ett felaktigt ordval med ordet engagera, jag menar givetvis inte att personer utifrån ska arbeta ideelt i föreningen. Din ton och ordval i ditt inlägg var inte så lyckat heller. Det jag menar är att om man ställer krav kan man även bidra. 150:- för ett medlemskap är inte mycket pengar sett till totalkostnaden för resa, stughyra, bensin och mat.

Som Stig säger är det många företag som stöttat klubben genom åren.