Stora Arvidsjaur Tråden

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Ja fram till Skellefteåälven är den nysladdad i vart fall, hurvida du får gå eller åka skidor därifrån känner jag inte till. ;)

nä skämt åsido, så tror jag att du nog får köra ändå fram till tävlingsområdet, för vad jag förstått så finns det då inte något skoterförbudsområde i Malå tätort, går säkert leder ändå fram till tävlingsområdet gissar jag.

Men hur leden från älven till Malå är, känner jag inte till.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Vi var upp till Stenträskstugan med en massa Malteser idag. En del av dom hade bara sett snö på bild och var helt facinerad av vinterlandskapet runt "Akka".
Vi mätte upp snödjupet nere på en myr strax intill Stenträskstugan. Det var 132 cm.


Snöstör nertryckt i snön.

132 cm !
 

PowderSpecial1

Semi PRO sledder
16 okt 2005
190
0
0
Boden
var ju grymt väder på söndag när man åkte hem (Som vanligt) fredag lördag var väll ingen höjdare men det snöade ju inte iallafall....Var hyffsat mycket vatten många som fastna med pulkorna när vi skulle upp på lefats på långfredag.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Ni som känner Jim i krokis kan ju fråga varför det cirkulerar bilder på internet när han fastnar med commandern som han skryter så mycket om ;)

 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Hur är det med snötillgången där uppe? spara lite till mig i helgen ;)
Tack vare att det är så nattkallt, så har snösmältningen bromsats upp betydligt. Det är väl ca. 60-70 cm närmast runt samhället.
Men i dom trakter du kör (Akka/Storberg/Hedberg) är det väl fortfarande över metern misstänker jag.
Och kylan verkar ju hålla i sig långt in i nästa vecka. Så det är nog inga problem att köra då heller.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Låter ju bra, här nere kan man nästan se hur snön försvinner
Säkert hälften har försvunnit den här veckan +10 i skuggan


Ska även upp 1a maj hur brukar föret vara då, får man hålla sig på lederna ?
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Låter ju bra, här nere kan man nästan se hur snön försvinner
Säkert hälften har försvunnit den här veckan +10 i skuggan


Ska även upp 1a maj hur brukar föret vara då, får man hålla sig på lederna ?
Även om snön ligger kvar, så brukar det vara rätt så mjukt, vid denna tid. Så det blir at leta sig lite högre upp. Så uppe runt Akka, brukar det i regel gå bra att bränna några mil.
 

Snökungen

Välkänd medlem
24 jan 2009
108
0
6
Vid foten av "Akka"
Det verkar vara bra före än . en bekant till mig var in till mig i kväll han berättade att dom hadde kört 16 mil i dag . uppe på lefatsfjäll var det visst kanonföre
dom hadde en fastkörning . det måste ju räknas som bra med tanke att två st aldrig har suttit på en skoter (08or)
 

Rodge

Välkänd medlem
27 jun 2007
324
1
16
Boliden
Arvidsjaur-gurus! Nu behöver jag eran hjälp!
Vi är ett gäng som kommer åka upp till arvidsjaur en helg i sommar, (början på juli)
Finns det några stugor att hyra centralt i arvidsjaur, eller är det hotellrum som gäller?
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Var ut i dag på en härlig skotertur. Tänkte köra på allt annat än leder, då det verkligen är "Bär" i snön just nu. Men fick tänka om då det är så fruktansvärt ojämnt utanför lederna, så det slutade med ledkörning ändå.
Men Reivoleden var helt underbar, inte många gupp på den, och det går otroligt lite bränsle, när det går så lätt, man hinner massor av mil på en tank.

Blev också stoppad av en polispatrull som tyckte jag skulle blåsa,
Det gick bra ...:biggrin1:
Dom berättade att dom varit bort till Lefatsfjällen fram och åter.
Dom har ett rätt så hyfsat jobb i alla fall, åtminstone en dag som i dag.

Tänkte fara förbi och hälsa på "Snökungen" i Storberg, men han hade farit iväg med bilen och hämtat tillbaka en "Vingpilot" som blåst iväg, nästan bort till Abborrträsk !

Skarföre.

Reivoleden innan V:a Kikkejaur

Nasaleden strax innan Stenträsket

Vinge istället för skoter.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Jag och några kompisar tänkte upp och avsluta säsongen uppe hos er.

Det ska bli kallare på natten enligt Smhi så jag hoppas det fortfarande går att köra när vi kommer upp (Nu på Torsdag)