Arctic cat 2023

sjobas

Aktiv medlem
23 dec 2006
78
2
8
Boden
Vad kan vi förvänta oss för nyheter tror ni? Kommer ett nytt chassie eller får vi vänta ett år till?
När är det dom ska släppas?
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
714
79
28
Norderåsen
Jag tror stort på Arctic Cat till 2023. Jag tror de firar in ytterligare ett år med samma chassi med nya djärva färger och dekaler.
 
Reactions: mas

Gator

Aktiv medlem
1 feb 2021
76
10
8
33
Norrbotten
Finns ju tydligen en prototypmaskin med det nya chassiet, men tror dock endast vi ser färger och möjligen något annat smått till 2023.
 

kurtti

Välkänd medlem
31 aug 2005
109
5
18
Gällivare
kommer de inte med nytt nu så känns de som att de lika kan lägga ner ? kan ju inte vara många som fortsätter köpa ascender ?
 

Gator

Aktiv medlem
1 feb 2021
76
10
8
33
Norrbotten
Är ju ingen dålig plattform tvärtom, men jo dom måste förnya sig. Chassiet när det kom 2012 fick tyvärr snabbt dåligt rykte vilket jag tror varit svårt tala om för konsumenterna att man fixat. Så med något som ser nytt/ annorlunda ut skulle nog vara bra.
 

sjobas

Aktiv medlem
23 dec 2006
78
2
8
Boden
Ja många klagar på Arctic, men alltså en alpha idag känns ju då modernare än en g4 kan jag tycka. Det enda som skulle varit standard är elevationmoddningen och bättre fotsteg. Smalare vill man ju alltid ha en skoter men där är bara polaris bättre. Tror det viktigaste är att ändra plasten/utseendet så folk blir nöjda.
Folk klagar ju även på att det ”bara” är en 800. Men ställ den sida vid sida mot någon annan i djupsnön så då blir den inte efter. Så jag kan ju tycka dom andra är efter då..
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Ja många klagar på Arctic, men alltså en alpha idag känns ju då modernare än en g4 kan jag tycka. Det enda som skulle varit standard är elevationmoddningen och bättre fotsteg. Smalare vill man ju alltid ha en skoter men där är bara polaris bättre. Tror det viktigaste är att ändra plasten/utseendet så folk blir nöjda.
Folk klagar ju även på att det ”bara” är en 800. Men ställ den sida vid sida mot någon annan i djupsnön så då blir den inte efter. Så jag kan ju tycka dom andra är efter då..
Hur den känns att köra har jag inga invändningar mot, men Alphan skulle kanske må bra av att man fixade till boggin så inte skenorna går av hela tiden och även byta ut m6 och m8-skruvarna som håller ihop den till riktiga axlar.
Göra nya sidokåpor i plast starkare än kristall vore också en bra idé.
Sen inger den inte direkt samma kvalitetskänsla som dom övriga heller i det stora hela men det kan jag tycka är sekundärt bara den funkar.
 

Gator

Aktiv medlem
1 feb 2021
76
10
8
33
Norrbotten
Sidokåporna på ascender är ju dock underbara, smida att ta på och av och bra passform. Fotsteg och dynan på es modellen skulle dom gärna fixa och även luftburken i nosen😊
 

Gator

Aktiv medlem
1 feb 2021
76
10
8
33
Norrbotten
sen kanske byta ut aluminiumfoliet till chassiet å satsa på nåt lite robustare 🤣
Ja men tunneldelen saknar ju kylare är ju mycket därför den knäcks, verkar vara liknande på Matryx slash dvs knäckt tunnel pga ingen tunnelkylare.
 

sjobas

Aktiv medlem
23 dec 2006
78
2
8
Boden
Kan inte påstå att kåporna på min gamla g4 har bättre passform än på en Ascender.
En jäkligt bra detalj med Arctic är ju att bakre chassiet går att byta, helt perfekt för då kan man ju modda precis som man vill eller byta enkelt om olyckan skulle vara framme. Hoppas dom fortsätter med det!
Följer någon janzkak från Finland? Kör förvisso Yamaha, han är grym med sin Sidewinder men han har även en MM i år och han la upp i sin händelse idag där han kappkör med en Matryx boost och det var väldigt jämnt.
 
Last edited:

Gator

Aktiv medlem
1 feb 2021
76
10
8
33
Norrbotten
Kan inte påstå att kåporna på min gamla g4 har bättre passform än på en Ascender.
En jäkligt bra detalj med Arctic är ju att bakre chassiet går att byta, helt perfekt för då kan man ju modda precis som man vill eller byta enkelt om olyckan skulle vara framme. Hoppas dom fortsätter med det!
Följer någon janzkak från Finland? Kör förvisso Yamaha, han är grym med sin Sidewinder men han har även en MM i år och han la upp i sin händelse idag där han kappkör med en Matryx boost och det var väldigt jämnt.
Jag kör g4 850 igår då jag var sugen på annat, sidokåporna på g4 är verkligen kassa hade förväntat mig betydlig mer. Vänster kåpa får man vålda dit + massa små glipor överallt.
 
Reactions: sjobas

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
Jag kör g4 850 igår då jag var sugen på annat, sidokåporna på g4 är verkligen kassa hade förväntat mig betydlig mer. Vänster kåpa får man vålda dit + massa små glipor överallt.
På min är det då 100% passform och utan glipor.
Om du får vålda dit kåprna är den antagligen sne.
 

Gator

Aktiv medlem
1 feb 2021
76
10
8
33
Norrbotten
På min är det då 100% passform och utan glipor.
Om du får vålda dit kåprna är den antagligen sne.
den är ny så nej inte sned, menar bara att jag tycker kåpornas passform är sådär. Särskilt med tanke på att jag tycker brps byggkvalite tidigare har varit steget före dom andra tillverkarna.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Ja men tunneldelen saknar ju kylare är ju mycket därför den knäcks, verkar vara liknande på Matryx slash dvs knäckt tunnel pga ingen tunnelkylare.
Polarens -20 Alpha är den jag baserar mina intryck på. Han ramlade av skotern förra vintern och landade med röven på tunnelförlängningen, knäckte tunneln och som det verkar även främre delen också eftersom den är lite sned även med ny tummelförlängning.... och den har bakre kylare... så han knäckte chassiet med röven...............

den är ny så nej inte sned, menar bara att jag tycker kåpornas passform är sådär. Särskilt med tanke på att jag tycker brps byggkvalite tidigare har varit steget före dom andra tillverkarna.
Jag tror inte du fått in rätta knycken än! =D
Men ja, för att få in bakersta fästpiggen i sitt hål får man trycka lite framåt, men det ska vara så. Sen så skadar det inte att titta över tätningen mellan sidokåpa och "buk" längst upp vid avgasportsservon, där brukar jag bättra på lite med någon skumbit jag slitit loss någon annan stans. (men Doon jag har nu håller definitivt tätare än Lynxen jag hade tidigare)
 

kurtti

Välkänd medlem
31 aug 2005
109
5
18
Gällivare
när jag satte linq fästen på min sidewinder så behövde man knappt starta borrmaskin så var det hål i tunneln 🙂
Har sett 1 matryx med knäckt tunnel, men mig veterligen aldrig en rmk, khaos m.m ?
Ac ser man ju varannan vecka med knäckta tunnlar trots att de säljs mycket mindre än övriga märken..
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
En satsning tycks iaf vara mindre, smidigare och motorsvagare maskiner. Kan hända att det är ett hål i marknaden som behöver fyllas, det är iaf i mina ögon något som saknats. Alla vill inte köra med och förlita sig på rå kraft. Finns de som vill ha lugnare mer kontrollerad men ändå lekfull körning både på och vid sidan av leden. Kommer man högst med en sådan maskin? Nej. Kan man köra där snön är som djupast? Nix.
Spelar det någon roll? Nej, inte för den som köper maskinen.
Den stora massan kör inte så som de extrema åkarna kör. Även om den kundkretsen är den som skriker högst i alla lägen och syns mest för att behovet att synas finns, så skulle många av dem klara sig bra med helt andra maskiner.

Sedan är nog mindre och tamare katter bra för guidade turer och uthyrning i allmänhet.
Om och när de satsar på större kubik får man väl se, med lite tur använder de iaf inte kunderna som främsta testpiloter.

 
Last edited:

Karlstad

Rookie sledder
15 nov 2017
228
50
28
Karlstad
En satsning tycks iaf vara mindre, smidigare och motorsvagare maskiner. Kan hända att det är ett hål i marknaden som behöver fyllas, det är iaf i mina ögon något som saknats. Alla vill inte köra med och förlita sig på rå kraft. Finns de som vill ha lugnare mer kontrollerad men ändå lekfull körning både på och vid sidan av leden. Kommer man högst med en sådan maskin? Nej. Kan man köra där snön är som djupast? Nix.
Spelar det någon roll? Nej, inte för den som köper maskinen.
Den stora massan kör inte så som de extrema åkarna kör. Även om den kundkretsen är den som skriker högst i alla lägen och syns mest för att behovet att synas finns, så skulle många av dem klara sig bra med helt andra maskiner.

Sedan är nog mindre och tamare katter bra för guidade turer och uthyrning i allmänhet.
Om och när de satsar på större kubik får man väl se, med lite tur använder de iaf inte kunderna som främsta testpiloter.

Fast den maskinen har ju funnits ett tag
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Jag är absolut medveten om att den inte är helt ny på marknaden. Men den är ju ändå en form av satsning.