Hjälpa välja skoter

Sneeuwscooter

Välkänd medlem
6 jan 2017
132
24
18
Nederländerna
elcomanagement.nl
Jag har nyheter.
Jag köpte ett fritidshus i Strömsund, speciellt för vintern!
Tyvärr är mina pengar nu borta, men jag ska försöka sälja min motorcykel och jag vill köpa en (begagnad) skoter av pengarna.
Valet i skoter är alldeles för stort för att jag ska veta vad jag vill och jag behöver din hjälp med att filtrera igenom alla skoter (på Blocket).

Jag vet inte vad budgeten kommer att bli, för jag vet inte hur bra motorcykeln kommer att sälja, men den kommer antagligen att ligga någonstans mellan 40000 och 70000.

Om jag hade pengar och lite mer kompetens skulle jag köpa skoter jag åkte sist, Ski-Doo Summit X-expert 2020. Men det kan jag inte.
Jag tror att jag behöver lite mer av en cross-over på grund av att jag inte är så skicklig (på egen hand) än. Också för att där huset är, finns det många leder och lite mindre möjligheter att freeåkning.
Även om jag är benägen till de mer freeåkning maskinerna och bara får den att fungera på leder. (Om det hjälper.)
Jag föredrar snällt Ski Doo (även Lynx), jag gillar också Polaris, men mycket Yamaha finns till salu och det finns inte så många AC till salu. Så jag är inte riktigt så märklig, så länge jag kan köpa en bra skoter.
Så vilka modeller skulle man behöva titta på?
Och vilken mattlängd skulle vara bäst? Även om jag vet att det beror på kombinationen av modell och mattlängd, men finns det längder jag behöver för att undvika att vilja gå på och av leder?
Och bred matta, ja/nej? Tänkte inte ens på det alternativet förut. Det kan ha bättre flytförmåga på snön, men det blir mindre flexibelt att svänga (mellan träd)?

Det jag verkligen behöver hjälp med är vilka år jag ska titta på.
Jag vet att jag vill ha en skoter med ryttarens framåtläge ('modern sittställning'), jag tror det betyder att jag måste titta på skoter från 2006 (Pro X) och framåt (och Ski Doo 2003 (REV))?
Jag har läst om upphängning, Apex (Yamah 2006), rMotion (Ski Doo 2011), Pro-Ride (Polaris 2010). Gör det verkligen en sådan skillnad för de äldre modellerna? Så behöver jag titta på skoter från 2011 och yngre?
Jag läste också om utsläpp i kombination med en stark motor, E-Tec (Ski Doo 2009) och Cleanfire (Polaris 2014), återigen frågan, måste jag ta hänsyn till det?
Så vilka byggår som jag fokuserar på? Och finns det modeller som var bra eller dåliga under vissa år?

Glömde nästan, jag kommer att behöva elektrisk start (eller kanske SHOT), för jag kan inte startar skoter drag för hand... (Eller finns det ett annat sätt att komma över ett sådant problem?)

Allt kombinerat, vilka modeller från vilka år ska jag leta efter?

Mer information du vill veta för att hjälpa mig att filtrera?
 
Last edited:

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
I övre ändan av ditt prisspann på 40000-70000 kr så finns både Ski-doo Freeride och Lynx Boondocker från 2014 och framåt och det är i mitt tycke maskiner som funkar hyfsat till allt. Skulle rekommendera 154" på Freeriden och 3900 på Boondocker i mattlängd för att de ska vara bra i lössnö, klart 146"/3700 fungerar också men det blir lite mera jobb eftersom man behöver lite mer fart och de börjar resa rätt mycket när det är brantare. Freeride av årgångarna 2014-2017 (sista med XM-chassiet) har elstart original, Boondocker så får du hålla utkik efter om maskinen har det. Bägge har E-tec motorer, Freeride finns bara med 800, Boondocker bara med 600. 600 E-tec är otroligt hållbar, 800 E-tec har hållit riktigt bra för mig åtminstone och jag tror att överlag så är det en rätt hållbar motor (även om det alltid finns folk som haft problem, men sett till hur många som sålts så är det inga jätteproblem åtminstone). Modern körställning, bra fjädring i bägge. Bör gå att få tag i för mellan 50-70000 kr.
 
Reactions: Sneeuwscooter

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Tack för svar! Det är bra hjälp.

Hur många mil är dräglig?
Skulle väl säga att upp till ca. 400 mil är väl okej för 800 e-tec, om det börjar vara över 600 mil som maskinen gått så bör det nog ha gjorts någon slags renovering av motorn (typ kolvbyte, fettat in vev etc.) för att man ska vara mer säker på att något inte ska gå sönder. För 600 e-tec så vet jag om exemplar som gått över 1000 mil utan problem, så där behöver man inte vara lika noga med miltalet.
 
Reactions: Sneeuwscooter

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Om du vill undvika motorproblem så måste du undvika Alla rotax 800 motorer innan e-tek ivf .Och alla Polaris 800cc twinnar ända upp till 13- för då vart de riktigt bra. De tidiga Polaris 800 twinnarna typ 00-06 hade dåliga ramlager på variatorsidan och efter 06-fick de bra ramlager men bräckliga cylinderkjolar istället. Men du kan hitta en år 13-14 Polaris Assault som nog skulle passa dig för 28-35000kr till våren. Däremot kan du köpa en 600cc valfri årgång av Polaris och Brp Rotax för de är stenbra. Arctic cat är helt bergsäker i motorn från 0-1000cc oavsett årsmodell. Och alla Yamha fyrtaktare är ju hållbara.
 
Reactions: Sneeuwscooter

Sneeuwscooter

Välkänd medlem
6 jan 2017
132
24
18
Nederländerna
elcomanagement.nl
Jag tittar i Blocket på dessa modeller: X-trim, Freeride, Boondocker, Renegade Backcountry, RMK Assault och SKS.
Detta ger mig för närvarande 187 resultat.
Min preferens går till Boondocker eller Freeride. Matta 3700 eller längre. Och jag föredrar en 800, men om den kommer att finnas och till ett bättre pris kan jag sluta med en 600. Och jag tittar främst på 2014 och yngre, med anständigt milage.
Och jag kontrollera om den har elektrisk start. Om det inte, jag vill prova det, om det annars är en bra släde. Jag tror att jag kunna drag start en skoter. 💪

Tyvärr kan jag inte filtrera de 187 resultaten på saker som ålder. Även saker som mattalängd nämns inte alltid. Men från 187 resultat cirka 65 skoter är OK (även om vissa är dubbla tillägg och saknas information om år, mattalängd eller andra saker).

Några (nya) råd? Eller kanske saker / skoter / modeller / år jag bör undvika? Eller kanske lägga till?
Kanske Pro RMK?
Fortfarande i tvivel om Renegade, X-trim och SBA borde vara med på min lista kan de vara för mycket lederorienterade. Eller är t.ex. en Renegade 146 "skulle vara bättre för mig än en Freeride 137"?
Undrar också om 600 eller 800.

Så jag kunde fortfarande använda några fler råd och tips. :D
 
Last edited:

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Pro RMK skulle jag nog inte välja om du vet med dig att blir en hel del ledåkning, eftersom de har väldigt litet kylsystem och lätt går varma. Men Renegade kan helt klart vara ett alternativ. Jag sätter nog Renegade från ett par år tillbaka högre än Xtrim pga. att Xtrim länge hade PPS-boggien som inte är känd för att vara så värst bra i lössnö. Så hittar du en Renegade 146" så visst.

Renegade är mer inriktade mot att köras på led än Freeride, bredare mellan skidorna och lägre kammar på mattan samt även annan boggie så den går inte riktigt lika bra i lössnö som Freeride. Åtminstone om man tänker Freeride i längderna 146" och 154". Freeride 137" hade R-motion boggie som också är anpassad för ledkörning och var väl kanske mer likvärdig med en Renegade på så sätt. Både Renegade 146" och Freeride 137" är riktigt bra att köra med på led, men då som sagt sämre i lössnö än både Freeride 146"/154" samt Boondocker 3700/3900. Så det beror väl på hur du vill köra. Mestadels på led så då är Renegade 146"/Freeride 137" ett bra val, men om du även vill köra i lössnö så är Freeride 146"/154" eller Boondocker 3700/3900 bättre (dock inte lika fina på led som Renegade 146"/Freeride 137"). Polaris SBA eller Arctic Cat Crossfire/XF har jag för dålig koll på för att uttala mig.

Ang. 600 eller 800 så är 600 givetvis alltid ett bättre val om du vill åt tillförlitlighet. Då kommer däremot Freeride helt falla bort som alternativ eftersom den bara finns som 800. Så då har du Renegade eller Boondocker att spela på. Jag skulle personligen inte vara så väldigt rädd för att köpa 800 E-tec, den jag hade höll skitbra och samma för de jag känner som har eller har haft 800 E-tec. Men, om den har börjat komma upp i överstigande 500 mil så antingen att du själv gör någon förebyggande motorrenovering eller så att du försöker hitta en där det redan är gjort. Om inte annat så för att få lite lugn och ro i sinnet. Det gäller väl egentligen alla märkens 800-motorer och är inget specifikt för 800 E-tec.
 
Reactions: Sneeuwscooter

Sneeuwscooter

Välkänd medlem
6 jan 2017
132
24
18
Nederländerna
elcomanagement.nl
Tack för alla råd, inklusive i den andra tråden.
Delvis på den grunden valde jag och köpte en skoter!
Den här:
Lynx Boondocker DS 3900 800 E-TEC ES/AR -17

Mätarställning: 693 mil, ES/AR= Elstart och extrakylare med elfläkt standard. 693 mil.
Extra utrustad med: Bukskydd. Drag. 2 par Linq. Box. Kapell. Nya slides.
(Den nämnda Lynx i den andra tråden.)