2021

  • Trådskapare Deleted member 36046
  • Startdatum

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
De lär inte dröja länge innan de kommer ut bigbore mf godsaker och då kan den komma över 90 hk med 550cc. Kolla in denna film där en seriöst Svensk snubbe från soe forumet trimmar cr 500 med LIger cylinder på 550cc. Den ger 91 hk på vevtappen på 95-eller 98 okt!
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Hur gick det med ditt bygge Asker?
Den funkar fint, har kört 2st tävlingar men en dubbelbandare styr inte så bra, så det går väll sådär att tävla med.. :)
Men annars går den bara fint, toppar ca 100km/h, ska nog på med lite värre mattor snart på den, om någon har 2st billiga 307 eller 305 mattor på 22-44mm att sälja så skicka ett PM.
 
Reactions: eing9911

Grannas98

Medlem
30 nov 2018
6
1
3
26
Karlstad
Sen vet vi ju ingenting om modellerna som kommer hit.
Jag vill ju ha en Alpha 154 tum, 66 kammar, lång kylare och el-start (Om det kommer en). Lång kylare har ju endast funnits här i EU och lär väl så fortsätta.

Riot X med 66mm kammar och Alpha boggit + riktiga Fox dämpare bör sälja bra här i Norden? (Som en Alpha M men bredare)
Hardcore 154” finns på arctic cats hemsida med 66mm kammar och elstart dock med kort kylare.
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.843
97
48
Skellefteå
Personligen skulle jag inte köpa en AC nu. Känns som man köper en "gammal" skoter till nypris pengar. Om jag skulle köpa en crossover nu så blev det nog en Polaris Switchback Assault 850 i nya Matryx chassit.Ser väldigt fin ut.
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
714
79
28
Norderåsen
Personligen skulle jag inte köpa en AC nu. Känns som man köper en "gammal" skoter till nypris pengar. Om jag skulle köpa en crossover nu så blev det nog en Polaris Switchback Assault 850 i nya Matryx chassit.Ser väldigt fin ut.
Grunden till chassiet är gammalt, men gör det de till en dålig skoter för det?
Bör väl också nämnas att skotern du nämner är 17 000 kr dyrare än en Riot X och då får man dessutom Walker Evans dämpare 🤢 på Polarisen.
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.843
97
48
Skellefteå
Ingen ny skoter skulle jag definiera som dålig i dessa tider vilket jag heller inte skrev. Man kan iaf påstå att Polarisen är modernast.
 

AllaMärken

Välkänd medlem
13 aug 2020
137
9
18
Gällivare
Ingen ny skoter skulle jag definiera som dålig i dessa tider vilket jag heller inte skrev. Man kan iaf påstå att Polarisen är modernast.
Fast är chassiet modernare bara för att polaris kom med en nyare variant efter att AC gjorde det?

Se det så här: Vilket märke har modernaste motorn?
Har en 2019 840cc Polaris och kan inte påstå att den känns modernare än Rotax 850cc fast den kom efteråt.
Har ägt en 850 e-tec 2018 också.
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.843
97
48
Skellefteå
Det handlar om, iaf i mitt fall, om personliga upplevelser. Jag upplever Polaris Matryx som den skoter med mest nytt på. Sen gällande motortekniken mellan SD 850 kontra PO 850 så tycker nog jag att Etec som är en DI är mer i "framkant" mot Polarismotorn trots att den kom senare, precis som du själv skriver.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Fast är chassiet modernare bara för att polaris kom med en nyare variant efter att AC gjorde det?

Se det så här: Vilket märke har modernaste motorn?
Har en 2019 840cc Polaris och kan inte påstå att den känns modernare än Rotax 850cc fast den kom efteråt.
Har ägt en 850 e-tec 2018 också.
Ang chassie så har faktisk både polaris och brp bytt chassie sedan ac kom med sitt nuvarande 2012. Sen påstår jag absolut inte att en ac 2012 beter sig lika som en från 2020 utan det vidareutvecklats till det bättre men i grunden samma chassie.
Ang motorer så anser jag att rotax 850 är den mest moderna även om man delvis gått tillbaka till efi. Men det gjorde att gången upplevs som betydligt "modernare" vad gäller gassvar. Mer som är modernt i rotaxmotorn är hur startmotor sitter på dom med elstart, shot är fint, hur vevaxen är uppbyggd. Känns som man gjort mycket för att öka hållbarheten.
Ac och polaris monterar startmotorn som man har gjort sedan 70 talet.
Ac har gått från efi till sdi. och det var inte länge sedan. Rotax kört med sdi sedan 2004 och polaris sedan 2007 har jag för mig.
 

AllaMärken

Välkänd medlem
13 aug 2020
137
9
18
Gällivare
Ang chassie så har faktisk både polaris och brp bytt chassie sedan ac kom med sitt nuvarande 2012. Sen påstår jag absolut inte att en ac 2012 beter sig lika som en från 2020 utan det vidareutvecklats till det bättre men i grunden samma chassie.
Ang motorer så anser jag att rotax 850 är den mest moderna även om man delvis gått tillbaka till efi. Men det gjorde att gången upplevs som betydligt "modernare" vad gäller gassvar. Mer som är modernt i rotaxmotorn är hur startmotor sitter på dom med elstart, shot är fint, hur vevaxen är uppbyggd. Känns som man gjort mycket för att öka hållbarheten.
Ac och polaris monterar startmotorn som man har gjort sedan 70 talet.
Ac har gått från efi till sdi. och det var inte länge sedan. Rotax kört med sdi sedan 2004 och polaris sedan 2007 har jag för mig.

Menar du att dom har gått tillbaka delvis till EFI på 850 motorn? Eller syftar du på 600 EFI motorn?
 

AllaMärken

Välkänd medlem
13 aug 2020
137
9
18
Gällivare
Rotax 850 är ju en hybrid på etec och efi.
Men det var ju 600cc och 800cc i stort sett också.
Jag tar en 850 e-tec hundra gånger av hundra om det bara hänger på motorn mot tex en Polaris 840cc, men då har ju Polaris mycket trevligt chassi därför har jag en Axys nu ;) men har haft båda.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Men det var ju 600cc och 800cc i stort sett också.
Jag tar en 850 e-tec hundra gånger av hundra om det bara hänger på motorn mot tex en Polaris 840cc, men då har ju Polaris mycket trevligt chassi därför har jag en Axys nu ;) men har haft båda.
Nja du får gärna visa mig vart spridarna i spjällhuset sitter...
 
Reactions: monno