Snart kommer 2022

AllaMärken

Välkänd medlem
13 aug 2020
137
9
18
Gällivare
Gör A-C som förra säsongen så har dom släppt 2022 maskinerna om ca 3,5 månader och
då återstår frågan, kommer dom med sin 2T turbo redan till 2022 eller är det för tidigt?
Vad tror ni?
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
714
79
28
Norderåsen
Tror att Arctic Cat framförallt behöver ett nytt chassi så att de får sälja i Kanada. Men det snyter man ju inte fram hur lätt som helst.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Precis ett 10år gammalt chassie blir svårsålt... så det är antingen nytt chassie eller nerläggning, tror dock mer på det sista tyvärr.
 

AllaMärken

Välkänd medlem
13 aug 2020
137
9
18
Gällivare
Precis ett 10år gammalt chassie blir svårsålt... så det är antingen nytt chassie eller nerläggning, tror dock mer på det sista tyvärr.
Nu tror jag ju inte att Textron lägger ner A-C hur som helst, dom saknar ju inte heller kapital om det skulle behövas.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Nu tror jag ju inte att Textron lägger ner A-C hur som helst, dom saknar ju inte heller kapital om det skulle behövas.
Är lite det jag menar, man måste komma med något nytt nu om man inte ska tappa marknaden helt. Sen måste det finnas bra handlare och köpa produkterna ifrån, vilket jag skulle säga är lite si och så här i sverige och säkert liknade i andra länder också.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Jo någon form av utveckling bör väl ske, turbo är väl på sikt ingen högoddsare, men till 2022? mja, kanske.. men tror inte att det är vad de främst behöver. Vad de behöver är ett helt nytt chassie, och att det medför något nytt till marknaden som ingen redan tänkt på. Eller allra minst, avsevärt förbättrar någon befintlig teknik som intresserar en större kundkrets än vad en turbo gör.
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
850 lär väll inte vara nått långskott.. sen om de vill visa den så här tidigt känns ju underligt, då köper väll ingen årets? Oavsett om 850 behövs eller inte så är det vad konkurrenterna har och då bör man tävla om kunder på samma nivå
 

AllaMärken

Välkänd medlem
13 aug 2020
137
9
18
Gällivare
850 lär väll inte vara nått långskott.. sen om de vill visa den så här tidigt känns ju underligt, då köper väll ingen årets? Oavsett om 850 behövs eller inte så är det vad konkurrenterna har och då bör man tävla om kunder på samma nivå
Förra säsongen släppte dom 2021 i oktober och i november 2019 för i Nordamerika går det bara att förbeställa, slipper ligga med lager tex, blir billigare.
 
Last edited:

AllaMärken

Välkänd medlem
13 aug 2020
137
9
18
Gällivare
Jo någon form av utveckling bör väl ske, turbo är väl på sikt ingen högoddsare, men till 2022? mja, kanske.. men tror inte att det är vad de främst behöver. Vad de behöver är ett helt nytt chassie, och att det medför något nytt till marknaden som ingen redan tänkt på. Eller allra minst, avsevärt förbättrar någon befintlig teknik som intresserar en större kundkrets än vad en turbo gör.
Nå nu är ju chassiet ganska olikt som det som kom för 10 år sen eller när det nu kom men jag köper ditt resonemang.
A-C har ju patent på sin modell av 2T turbo så nån gång lär det komma.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Kundkretsen är ju lite så att även om chassiet är som natt och dag nu jämfört med då tekniskt sett. Så är det för likt visuellt och då "räknas" det inte riktigt som någon faktisk utveckling.
Har själv inte kört de där så jag dömer varken en 12:a eller en 2021. Men om man ser till generella resonemang så går de lite så (om man läser mellan raderna).
 

AllaMärken

Välkänd medlem
13 aug 2020
137
9
18
Gällivare
Kundkretsen är ju lite så att även om chassiet är som natt och dag nu jämfört med då tekniskt sett. Så är det för likt visuellt och då "räknas" det inte riktigt som någon faktisk utveckling.
Har själv inte kört de där så jag dömer varken en 12:a eller en 2021. Men om man ser till generella resonemang så går de lite så (om man läser mellan raderna).
Nä vi får se vad som händer.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Med tanke på att det handlar om vad? 125tusen maskiner kanske? (om jag förstått det rätt) Så är det ett under att det ens finns en marknad för 4 företag och 5 olika märken. Och det är väl lite det som är den egentliga frågan, om A-C och grannen i öst måste bli mer som BRP. Gå ihop på allvar och bilda ett nytt företag/märke för att på sikt vara nog konkurrenskraftig för att överleva.
 

Gator

Aktiv medlem
1 feb 2021
76
10
8
33
Norrbotten
Handlarna ska tydligen på genomgång av av my2022 nästa vecka, antar att det är lite nyheter på gång?