2019 Lynx ranger 49 pro tråden

NoBra1n

Aktiv medlem
31 jul 2004
96
0
6
Kiruna
Man får ta och grubbla lite på om utifall att man orkar skruva om mattan också :D

Om inte annat kanske du säljer din matta när du bytt? För det är väl en 4100?
Den kommer säljas tids nog, eller så gör vi det där kastbytet till sommaren så slipper vi båda köpa en matta, win win!😊👍
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Har fipplat lite mer med farsans skoter och jag blir fan inte klok på denna mackapär. Var ute och provkörde eländet och lyckade vurpa när jag körde rätt fram på led............ Hur fan det gick till har jag fortfarande ingen aning om.
Hade egentligen mest tänkt greja med variatorerna men "väghållningen" är fan ett större problem.

Hursomhelst så efter att jag tagit bort "lappbelagen", släppt på framfjädrarna lite, (styvare jag bytte dit förra mixtervändan), och ställt den 4cm(!) toe out mätt på skidans längd så blev den lite bättre. Tycker även att den styr konstigt, den går skapligt när man sitter ner men ställer man sig, så man flyttar fram tyngdpunkten en aning, får den en jävla "servoverkan", den självstyr alltså såpass mycket att om man inte håller mot så slår styrningen mot stop omedelbart.
Ställde den bredvid min Boondocker och jämförde framvagnarna, (samma bredd), och Rangern har för det första andra spindlar som skjuter fram skidorna längre, samtidigt som den även har andra a-armar som lutar bak spindeln rätt rejält jämfört med BDn. Allt som allt så gör detta att 3/4 av skidans köl och nästan hela styrstålet befinner sig framför spindelns vridpunkt. Inte konstigt skotern självstyr som fan direkt man vridit styret en liten aning. Nu ska gubben ha med sig skotern till fjälls igen, annars hade det varit spännande prova byta plats på övre a-armarna och se om det gör någon skillnad att ställa spindlarna mer rätt upp.

Så jag börjar fundera på om dom lyckats göra någonting rätt på dessa..... Ska svänga förbi ÅF och kika om dom har någon -20 inne och se om dom, förutom boggi, inte bytt framvagn också till i år.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.516
32
48
JAAG, du är spot on i din iakttagelse.. Den är sjukt svårt att få till, känns verkligen orolig i sin helhet. Vete fasen vad Lynx gjort med denna årsmodell. Synd att dom inte kan återkalla och fixa till dem för de som vill det.
Min maskin fixa min ÅF så gott han kunde, mycket bra gjort av dem, men jag blev ändå inte klok på hur den betedde sig..

Köpte en Renegade -20 600 R, och skillnaden är milsvid i körkänsla. Hur trygg och förutsägbar som helst. Visst, det är inte samma maskin som en Ranger, men jag önskade att Rangern var lika "förutsägbar" i känslan.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Har registrerat ett ärende hos BRP angående tippigheten. Föreslår att alla andra som upplever samma sak gör detsamma. Blir det nog många så kanske det händer något.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Ställde den bredvid min Boondocker och jämförde framvagnarna, (samma bredd), och Rangern har för det första andra spindlar som skjuter fram skidorna längre, samtidigt som den även har andra a-armar som lutar bak spindeln rätt rejält jämfört med BDn. Allt som allt så gör detta att 3/4 av skidans köl och nästan hela styrstålet befinner sig framför spindelns vridpunkt. Inte konstigt skotern självstyr som fan direkt man vridit styret en liten aning.

Är det inte liknande lösningar det finns att köpa åt Summitar/BD via tex z-bros, skinz etc. Framvagnar och spindlar med annan lutning och offset. Hade för mig att det skulle förbättra egenskaperna?

När jag körde nytro var man lite mer insatt i sånna tankebanor då den lider av att spindlarna står nästan rakt upp och blir nervös i uppträdandet. Det är lite enklare att tänka hur en cykel/MC beter sig med olika gaffelvinklar och försprång. Som du förklarar så låter det nästan som att det är ganska mycket vinkel och att kontaktytan är förskjuten ännu längre fram. Borde bli som att den tiltar skidorna på något skumt sätt när man väl svänger. Skulle vara intressant med andra spindlar, framvagn eller skidor på den.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Det verkar som det är -19 med nya chassiet som har problemen, Har bekanta som har den äldre 49an med 900 ACE och dom klagar inte. 20 fick dom annan boggi och jag har inte hört något om dessa så den har antagligen bättrat sig, (eller har någon hört annat?)
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.516
32
48
Har kört-18 Ranger, inga som helst problem. Styrde hur fint som helst. Inte tippig alls.