TC 1000 tas till 200+

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Nej de är inte alls trångt där. Man plastar upp till noll vid bottenpackningsytan så de blir fullt flöde där upp i överströmmarna lika oplastat såattsäga. Om man nu får för sig plasta en så pass stor klump så gäller de att den sitter som berget! Jag plastar med JB weld 24min vers för de har aldrig lossnat. Jag fräser med en 3mm pinnfräs med dremmel djupa borrhål åt alla olika riktningar samt säkert 2-5mm djupa hål där de går. Borra går såklart också de gäller att få till en mekanisk låsning så även om epoxyn skulle släppa sitter kakan kvar ändå. Resten av ytan gör man också våldsamt grovrepig. När de blir lite tjockare plastat bruka jag klippa ner glasfiberstrån från vanlig glasfibermatta i epoxyn för JB har en tendens att spricka om de blir större tjockare ytor inne i motorer. Sprickorna har aldrig gjort att de lossnat men de ser skrämmande ut. Om jag inte mins fel finns JB weld 24 min ves med armering numera?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Nu sitter alla mätare på plats de blev helt nya mätare för Bredbandslambdamätare och Digatron egt mätar hade gått väck.Ang tempmätarena så prova jag en snikvers för en trippel egt Digatron eller annat märke kostar multum. Egt mätarna är billiga ebay mätare som man får för 155kr styck ink frakt och de är otroligt nog av aluminium. Men egt sonderna till billigare mätare är ju för långsam typ 20 sek svarstid så dem har jag bytt ut till ybersnabba 0,3sek svarstid de är bara 3mm grova sonder. De sonderna är inge skitsonder de tillverkas i England och de kostar ca 300kr st de blev 1000kr ink frakt. De snabba sonderna kollade jag mot de grova sävliga sonderna som följer med mätarna och de visar samma temp om man värmer två st bredvid varandra och håller kvar elden tills den sega sonden stannat. De Engelska sonderna är märkbart snabbare än Digatron sonder eller KOSO så jag är stennöjd. Jag misstänkte att de inte är mätarna de sitter i hur snabb de är jag har nu bevisat att allt sitter i sonderna.
Den fjärde lilla mätaren uppe under rutan är kylvattentemp de har jag saknat i många år.
Alla mätare drivs av ett 3 cells 12,40 v lipo på 4 amp och de håller flera timmar för mätarna ink bredbandaren drar bara 1 watt så de drar 5 watt totalt ,ed undantag när labdasonden värms upp i ca 2 min då drar den 17awtt under den tiden = no big deal. Batteriet har sitt bo ovanför cylindrarna mont i huven så de får värme.
28489284902849128492
 
Reactions: suregom

kawabond

Välkänd medlem
31 mar 2008
155
4
18
Gävleborg
Fan vad grymt att du fortfarande pular på med den där gamla caten, kul läsning!👌
Jag har filat på min kära srx i 15år oxå, så vi är nog lite lika.😅
Har du nåt tips på roterande filar med 1/8 skaft och 4-5mm.dia.på filen? Dom jag hittar är antingen 3 elr.6mm. och dom stämmer dåligt med radien i hörnen på dom spolportar jag håller på med.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Fan vad grymt att du fortfarande pular på med den där gamla caten, kul läsning!👌
Jag har filat på min kära srx i 15år oxå, så vi är nog lite lika.😅
Har du nåt tips på roterande filar med 1/8 skaft och 4-5mm.dia.på filen? Dom jag hittar är antingen 3 elr.6mm. och dom stämmer dåligt med radien i hörnen på dom spolportar jag håller på med.
Är de en SRX 700? Vad har du gjort åt den?
Ang filar så kör jag allt möjligt bla biltemas slipstift sats för 3,2mm skaft de duger till allt. Men jag har även svarvat ner skaftet på stora slipstift med 6mm skaft så de passar dremmel 3,2mm.
 

kawabond

Välkänd medlem
31 mar 2008
155
4
18
Gävleborg
Ja 700, började med att jag fick cyl. och vevhus portade i Usa. Jättenöjd med det raceportade vevhuset, men cyl.var ju bara halvfabrikat.. Skaffade då egen portutrustning samt racelogic portmall.

Portade sen efter den mallen samt matchade avgas mot header, vilket inte heller var gjort. Blev faktiskt bra skillnad! Bänkade den till strax över 163hp hos Mulle 2015 med Bender bb pipes och mach z 38or. Portningen är sedan nåt år uppgraderad enl.den hemmagjorda mallen nedan (racelogic överst) vilket gav lite till i hela registret, mest mellanreg. känns det som iaf.

Till vintern blir det en storservice med nya ringar, kedja mm. Samt lite mer komfort med en Bossdyna samt Apex styre.
2849328494
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Ja 700, började med att jag fick cyl. och vevhus portade i Usa. Jättenöjd med det raceportade vevhuset, men cyl.var ju bara halvfabrikat.. Skaffade då egen portutrustning samt racelogic portmall.

Portade sen efter den mallen samt matchade avgas mot header, vilket inte heller var gjort. Blev faktiskt bra skillnad! Bänkade den till strax över 163hp hos Mulle 2015 med Bender bb pipes och mach z 38or. Portningen är sedan nåt år uppgraderad enl.den hemmagjorda mallen nedan (racelogic överst) vilket gav lite till i hela registret, mest mellanreg. känns det som iaf.

Till vintern blir det en storservice med nya ringar, kedja mm. Samt lite mer komfort med en Bossdyna samt Apex styre.
Visa bifogad bild 28493Visa bifogad bild 28494
Oj 163 hk ur en SRX 700 är inte lätt att få till för de går ju inte höja varvtalet över 8800 för då saggar tändningen ner sig totalt. Nya portningen är maxad ser jag påsåvis att den är rak i överkant utblås och vingportar är nästan lika höga eller ligger vingportarna någon mm lägre än överkant utblås?
Är alla överströmmare höjda också?
Kan du dela med dig av portdurrationerna eller i mått räknat från packningsyta ner till överkant portar?
Är cylindrarna på org 700cc?
Hur högt i varv drar du den?
 

kawabond

Välkänd medlem
31 mar 2008
155
4
18
Gävleborg
Peak låg just på 8800 men den drar faktist till 9100 där den fortfarande ger 160+ Detta var med 3° kilad tändning och mindre stinger vilka visade sig lite för trånga på längre pull, så strypningarna är bortplockade utan märkbar skillnad i buttdynon..😁 vingportar ligger lite lägre iom.ypvs. Vet ej hur bra det skulle funka i det lägre registret att ha dom högre än stängd ypvs? Återkommer med porthöjder.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
De va intressant att den orkade ge 160hk även vid 9100v. Då funderar man om piporna är pikade till över 9000varv vilket inte är bra då tändningen vissnar efter 8800v. Vilket varvtal uppgavs från piptillverkaren? Om de är pikade till över 9000v skulle du få ut mer hk om du förlängde dem så de drar till max 8800v. Har du portat vevhuset eller kör du med reedspacer alt båda?
Hur grova stinger har du nu och hur grov är de org?
 

kawabond

Välkänd medlem
31 mar 2008
155
4
18
Gävleborg
Tror dom är designade för 8700-8800 Dom heter ju Bender bigbore pipes (135mm.belly) och är väl eg.gjorda för deras 835cc. Men har visat sig funka bra på vässad 700 också🤗

Raceportat vevhus från Usa som sagt samt spacer. Stinger är numera Bender std.29mm. Hade ju 25mm.tidigare men det var för tajt ilag med tändkil och 13,2 i komp..



2849528496
 
Reactions: suregom

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
De va feta fina pipor ! Jag va tvungen läsa på om cdi boxen och Bender pipor och hittade tre sidor på usa forum du bör läsa för där står allt om Bender och cdi boxar länk nedan. De låter som SX boxen inte har droppade tändning redan vid 8500v som srx har så du borde prova en sådan men läs på mer om sx boxen! De finns fåtal omgjorda boxar från bender huck mf men de får du aldrig tag i nu. De påstår att Bender BB piporna drar till ca 8400-8600 varv men de är nog utan portning.
29mm stinger är grovt för o va en 700 trippel har du provat typ 26-27mm utan tändkil eller renutav dina 25mm utan tändkil? Smalare stinger är bättre än vassare tändning de ger inte lika heta avgaser när man kör i lägre farter. Jag kan köra 28-29mm stinger trots att de är en 1000cc och 98okt soppa men jag kör 12,67:1 i KF. Jag stryper stinger före tändning pga att den vill gå snålt runt 6000-7500v med tidigare tändpunkt.

 
Last edited:

kawabond

Välkänd medlem
31 mar 2008
155
4
18
Gävleborg
Vill man ha mera tändning så är en Viperbox enklaste vägen om man har en 01-02 srx, på min -00 måste man byta elhärva till den nyare om Viperboxen ska passa, har en härva som ligger..
Viper har bra mkt.mer tändning över hela registret (därför dom spikar sönder vevstakslager mm.) Så det gäller att ge dom bränsle! Sx har som du säger också betydligt mera tändning men är inte plug n play på srx.

Har funderat på att labba lite mer med stingerstorlek som sagt men den funkar så bra nu så det har ej blivit av. Har även ett set 15,2:1 toppar och ett litet fat racesoppa samt borrade 38or (40)liggande ifall andan faller på..😈
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
De va bra tips om cdi boxar. Nu när jag kollar på din bild under huven så ser jag att plaströr/insugsröret in till luftburk ligger nära en av piporna . Isolera detta insugsrör mot piporna till med tjock matta så kan du få lös lite mer pulver den värmestrålningen påverkar mest låga varvtal då flödet är lågt jag kan tänka mig att den blir känslig på bestyckningen ber på hur het piporna är.
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
Nu har jag startat upp catten med enorm rökutveckling då jag kör på 5 % olja av en blandning av Biltemas mineral och Redline inkörningsolja (zinktillsats). Jag blev förvånad att den gick lika fint på tomg som innan de nyportade cylindrarna jag va helt övertygad om att den skulle toksura så man blev tvungen att byta Lectronnålarna omg. Den går så fint att jag knappt behöver justera lågfarten de är bara provköra direkt otroligt nog. Men till 80% chans lär jag åka på byta nålar längre upp i registret.
Motorn och delvist chassit/motorrum har fått ny lack men piporna är inte lackade än för jag väntar på tempgivare som anslutningsmutter ska svetsas fast i piporna.
Varför jag kör sämsta möjliga mineraloja är för att ringar o kolvar ska nöta in sig så bra som möjligt och Redline zink/fosforblandningen är till för inkörning av motorer så jag brukar sopa i 1% av det också i första tanken.
Visa bifogad bild 28365Visa bifogad bild 28366Visa bifogad bild 28367Visa bifogad bild 28368

Thundercat hörnan jag har 5 uppsättningar olika pipor till den.
du har PM
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Vi fick så bedrövligt lite snö här i västernorrland så jag han inte köra in nya kolvarna och bestycka in motorn fullt ut de blev högst 20 mil totalt. Jag fick problem med Lambda/bredbandsmätare två stycken nya gick sönder så de tog bort mycket värdefull tid då jag inte kunde köra fullt ut utan mätare. Men den går bra trots att jag inte justerat in bränslet/tändning/stingerrör. Fler problem är att jag inte törs köra över 150kmt för mattan klarar bara den farten den tappar kammar över den farten hela maskinen vibrerar av obalans i mattan :) jag har en ny liggandes som ska dubbas med genomgående spikar så till nästa vinter ska de gå hålla stumt.