Slirande variator rem et 340

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
När jag frågade om förspänningen på min ET400 på Yamahaverkstan så fick jag besked om att man vrider bara från "nolläge" tills helixen passerar första klacken på variatorn. Alltså ca 1/3-varv, och sedan i med sprinten.
Är som du sa tidigare Boost, att de här motorsvaga maskinerna ska inte ha hög förspänning på sekundären.
 

Alex.Je

Välkänd medlem
16 jan 2019
101
0
16
24
Sundsvall
Har inte hittat fiskevågen så inte kunnat prova men har gjort som han i länken sa alltså att man sätter i sprinten så fort de går.
Men tänkte på en sak att som jag fattat de så finns de 1 och 2 på remmerna som ska vara för svagare maskiner sen så finns 3 och 4 för starkare maskiner. Står ju m3 på min så skulle de inte kunna vara så att remmen är för styv eller nått så den inte orkar växla?3DAA223D-029C-42E9-BD3D-F800FDBD0F4D.png
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Den tanken slog mig ganska omg då vi började tråden men jag kollade upp remmen och den säljs ju till Et 340 så den borde va mjuk nog!? Steg 2 borde va mjukt nog och ultimax överlag ger bäst grepp av alla remmar jag kört. Men men inget i den här historian är omöjlig, du har ju kollat allt och motorn tycks gå fullt ut då den blåvarvar samt mattan rullar ju lätt då den snurrar med på tomg vid lilla minsta spänd rem. Du känner ju även om maskinen går tungt om du släpper gasen från fart hur mycket de bromsar. Du får nog prova mjukare rem om den inte växlar efter du provkört nya inställningen på sekundären. Känner du ingen som har en Et 340 eller 400a som du kan låna remmen av o testa?
 

Alex.Je

Välkänd medlem
16 jan 2019
101
0
16
24
Sundsvall
Den tanken slog mig ganska omg då vi började tråden men jag kollade upp remmen och den säljs ju till Et 340 så den borde va mjuk nog!? Steg 2 borde va mjukt nog och ultimax överlag ger bäst grepp av alla remmar jag kört. Men men inget i den här historian är omöjlig, du har ju kollat allt och motorn tycks gå fullt ut då den blåvarvar samt mattan rullar ju lätt då den snurrar med på tomg vid lilla minsta spänd rem. Du känner ju även om maskinen går tungt om du släpper gasen från fart hur mycket de bromsar. Du får nog prova mjukare rem om den inte växlar efter du provkört nya inställningen på sekundären. Känner du ingen som har en Et 340 eller 400a som du kan låna remmen av o testa?
Den går lika illa med den spänningen på sekundären så lutar åt att köpa ny rem, känner tyvärr ingen med et har en kompis med citation men den remmen lär ju kanske inte funka?
Stog ju på sidan ja köpte remmen på att den skulle funka upp till 500cc men de står ju 3 på den å dom var ju till för skotrar med över 60hk så kanske får försöka hitta en som de står 2 på istället.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Citation remmen bör funka men räkna med att den blir för lång eller kort men du känner ändå om den greppar bra.
Ja köp mjukaste remmen du hittar.
 

Alex.Je

Välkänd medlem
16 jan 2019
101
0
16
24
Sundsvall
Citation remmen bör funka men räkna med att den blir för lång eller kort men du känner ändå om den greppar bra.
Ja köp mjukaste remmen du hittar.
Provade citationremmen å den va för lång men man kom ändå upp i högre hastighet med den än med den remmen jag har så lär köpa ny mjukare rem 👍🏼
 

Alex.Je

Välkänd medlem
16 jan 2019
101
0
16
24
Sundsvall
Köpte ny rem som jag trodde va nån mjukare men va tydligen samma så är nog dendär remmen som ska vara. Men när man håller stumt å ligger på maxvarv går remmen upp till halva primären ungefär fortfarande. Så nått är ju fel 🤔
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Aj fan vad synd. Ja endera kärvar sekundären eller primärvariatorn. Jag antar du provkört på rel lätt före inte djup snö för då växlar den max till halva. På halvhårt skoterspår gissar jag att den växlar upp till 70% av primärens skivors max höjd och den bör göra 80-86 knyck på mätaren. Är de stenhårt kan de gå över 110 på mätaren och då ska den växla upp max på primären.
 

Alex.Je

Välkänd medlem
16 jan 2019
101
0
16
24
Sundsvall
Aj fan vad synd. Ja endera kärvar sekundären eller primärvariatorn. Jag antar du provkört på rel lätt före inte djup snö för då växlar den max till halva. På halvhårt skoterspår gissar jag att den växlar upp till 70% av primärens skivors max höjd och den bör göra 80-86 knyck på mätaren. Är de stenhårt kan de gå över 110 på mätaren och då ska den växla upp max på primären.
Provkörde på halv hård led så tycker den borde gått upp högre men är väll bara man få fortsätta kolla igenom variatorerna 😕
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Provkörde på halv hård led så tycker den borde gått upp högre men är väll bara man få fortsätta kolla igenom variatorerna 😕
Gick den fortare med sluta smala remmen? Jag funderar på om den går tungt i drivning boggi ändå? Känns den bromsa onormalt mycket när du släpper gasen från hög fart?
 

Alex.Je

Välkänd medlem
16 jan 2019
101
0
16
24
Sundsvall
Gick den fortare med sluta smala remmen? Jag funderar på om den går tungt i drivning boggi ändå? Känns den bromsa onormalt mycket när du släpper gasen från hög fart?
Nu bad jag en polare lyfta upp bakdelen också gasade jag på för skulle kolla så den växlade ut fullt å det gjorde den.
Sedan provkörde jag efter de å då gick den mycket bättre kändes som den växlade ut fullt nu.
Går inte köra på låga varv som den är nu men det beror nog på shimsningen av primären så ska försöka hitta nått annat att shimsa med så det inte blir så stor glipa mellan rem å skiva. 😃
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Ok de låter som något kärvar i någon av variatorerna. Varför går de inte köra på låga varv nu? Att de är axial glipa mellan rem o primärskivor ska bara påverka tillslaget från stillastående. Har man stor glipa på typ 2mm eller mer får man ett ryck i starten bara. När väl variatorn slagit ihop ska de gå bra att krypköra.
 

Alex.Je

Välkänd medlem
16 jan 2019
101
0
16
24
Sundsvall
Ok de låter som något kärvar i någon av variatorerna. Varför går de inte köra på låga varv nu? Att de är axial glipa mellan rem o primärskivor ska bara påverka tillslaget från stillastående. Har man stor glipa på typ 2mm eller mer får man ett ryck i starten bara. När väl variatorn slagit ihop ska de gå bra att krypköra.
Lite fel beskrivet av mig en går att krypköra men blir lätt att ryckigt att man släppt av lite på gasen och ska börja gasa igen eller vad man ska säga man får varva en del innan den driver men va de jag tänkte berodde på glipan mellan rem Å skiva att man måste varva lite mer innan den greppar och den slår till rätt hårt.
 

Alex.Je

Välkänd medlem
16 jan 2019
101
0
16
24
Sundsvall
Körde en sväng idag igen när de är ljust ute å drog på fullt på packad led i nerförsbacke å kollade under huven och då växlar den ut fullt sedan gjorde jag samma i lite uppför men då gick den bara upp till halva eller nått men antar att de är så de ska vara?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Körde en sväng idag igen när de är ljust ute å drog på fullt på packad led i nerförsbacke å kollade under huven och då växlar den ut fullt sedan gjorde jag samma i lite uppför men då gick den bara upp till halva eller nått men antar att de är så de ska vara?
Kanon de låter ju helt rätt :) Men menar du att du öppnade huven o kollarde variatorerna i full fart fan de är ju över 100 knyck utför!! Eller menar du att den växlade ut fullt redan efter typ 30 meter utför? Den ska såklart inte växla ut fullt ut efter bara 30-100m om du inte står på en isfläck. Vid ca 100kmt på hårdspår då ska den växla ut helt eller vara ganska nära högst upp i primären.
Har du hastighetsmätare? Om inte kolla hur fort den går på mobiltelefonens gps då vet vi om den funkar fullt ut.
 

Alex.Je

Välkänd medlem
16 jan 2019
101
0
16
24
Sundsvall
Kanon de låter ju helt rätt :) Men menar du att du öppnade huven o kollarde variatorerna i full fart fan de är ju över 100 knyck utför!! Eller menar du att den växlade ut fullt redan efter typ 30 meter utför? Den ska såklart inte växla ut fullt ut efter bara 30-100m om du inte står på en isfläck. Vid ca 100kmt på hårdspår då ska den växla ut helt eller vara ganska nära högst upp i primären.
Har du hastighetsmätare? Om inte kolla hur fort den går på mobiltelefonens gps då vet vi om den funkar fullt ut.
Höll Upp huven lite gran med ena handen så man kunde se primären, hastighetsmätaren på maskin är död så vet inte hur fort det gick men kan ju kolla med gps 😅den slirar dock fortfarande på remmen de blir ganska grova svarta spår på både sekundären å primären. Kan det ha att göra med att jag är tvungen att ha sekundären rätt så mycket utshimsad för att inte mattan ska snurra?
Edit:
Plockades bort shimsen för ville se ifall man klarade sig med lite mindre shims men gick inte så satte tillbaka dom å då helt plötsligt så snurrar mattan fast remmen ligger bra djupt i sekundären när den ligger i typ halva då hackar mattan sig fram men man kan ju inte köra runt så det är att den ligger för mycket mot axeln på primären för det finns glapp i sidled även med motorn igång.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
De låter som primären fastnar i olika lägen typ inte släpper isär helt och den kärvar säkert när du kör också. Du måste va den enda på detta jordklot som fått en Et 340 att slira i både primär o sekundär. Nu när mattan dras med när du vrider primären ser du om de är glipa axiellt mellan rem o skivor förutsatt att du satt dit shimset igen eller dras den medc för att remspänningen är knas igen?
Och Mas är på rätt spår motorn kan va helt lös så den faromkring som en orm i motorrummet. Du måste ta reda på cc måttet mellan primär o sekundäraxlar och ställa in motorn till rätt mått. Och motorn måste såklart sitta fast och va linjerad.
Hade de inte varit så lång till Sundsvall hade jag kommit o kollat på den...