Polaris 2019

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Spännande!
Då lever jag på hoppet att man kan få en ny mappning innan helgen då 🤨😄
Nu är min ecu på väg hem...få se om jag hinner prova i veckan beror på när den kommer, nya mappningen hade vart lyckad....så hoppas hoppas😇
 
Reactions: JLu84

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Är din inre skiva på primären varmare än yttern? Har märkt att de är många skotrar som behöver få sekundären utflyttad. Dom verkar ligga runt 3.5-4.5mm fel!
Min behövde jag få ut 4.3mm.
Förmodligen är det pga den nya konstruktionen med motorkuddar är så pass mycket stadigare att motorn inte vrider sig lika mycket som tidigare.

Man kan också avläsa på remmarna att de är tendens till snedbelastning.

Oftast är det iaf i primären värmen verkar bygga på dessa.

Väldigt enkelt åtgärdat om du har någon hos din ÅF som kan variatorer.
Är dom inte flytande...det är min, så ska dom inte justera sig själva..?
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Har du fått 2020 mappningen Bola? Hade en maskin på Eson som var ett riktigt problembarn å allt vart frid å fröjd på den!

De sjuka är att nu är dom mappade så sjukt bra att de kanske inte går köra på 91-non läget utan att köra 98okt...
Dra åt helvete vilken skillnad de är i mellanregistret nu på maskinerna!!!! Jag är faktiskt imponerad över hur dom går nu!
Känns inte som man behöver pipa när de är så här bra å köra med 😁
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Har du fått 2020 mappningen Bola? Hade en maskin på Eson som var ett riktigt problembarn å allt vart frid å fröjd på den!

De sjuka är att nu är dom mappade så sjukt bra att de kanske inte går köra på 91-non läget utan att köra 98okt...
Dra åt helvete vilken skillnad de är i mellanregistret nu på maskinerna!!!! Jag är faktiskt imponerad över hur dom går nu!
Känns inte som man behöver pipa när de är så här bra å köra med 😁
Svarar på ...privat...
 
Last edited:
Reactions: JLu84

Orobertsson

Medlem
6 feb 2019
36
9
8
32
Piteå
Har du fått 2020 mappningen Bola? Hade en maskin på Eson som var ett riktigt problembarn å allt vart frid å fröjd på den!

De sjuka är att nu är dom mappade så sjukt bra att de kanske inte går köra på 91-non läget utan att köra 98okt...
Dra åt helvete vilken skillnad de är i mellanregistret nu på maskinerna!!!! Jag är faktiskt imponerad över hur dom går nu!
Känns inte som man behöver pipa när de är så här bra å köra med 😁
Är 2020mappen officiellt släppt? Har avvaktat med mappar för att se hur dom får till dom😀
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Är 2020mappen officiellt släppt? Har avvaktat med mappar för att se hur dom får till dom😀
Vänta med den första mappen den funkade inte alls på min, ska prova den allra senaste direkt när jag får den typ i morrn eller torsdag....😘
 
26 dec 2015
36
2
8
Jag läste inatt om att 2020 modellerna kommer ha en ny mapping som åtgärdar mycket, är det den du snackar om Davajn?

Den är väl inte ens ute? eller har du fått ta del av den? eller pratar du om den som kom för någon vecka sedan? lol
 
Last edited:

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Jag läste inatt om att 2020 modellerna kommer ha en ny mapping som åtgärdar mycket, är det den du snackar om Davajn?

Den är väl inte ens ute? eller har du fått ta del av den? eller pratar du om den som kom för någon vecka sedan? lol
Nix den är inte ute än, ska prova min när jag får tiilbaks ecuń....😘
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Är 2020mappen officiellt släppt? Har avvaktat med mappar för att se hur dom får till dom😀
Den är officiellt inte ute än! Endast problem maskiner som blivit åtgärdade i första skedet. Dom ville finslipa lite till på den sa dom.
Jänkarna har beställt soppa från sverige till usa så dom kan mappa in våra motorer med våra förutsättningar.
Där dom mappar in motorer är på 200meters höjd över havet så det är rätt lika förutsättningar vi har. Enda som diffar är ju bränslekvalitén.

Fick också veta att det inte finns något skydd eller säkerhetsfunktion av varmgång på motorn förens vid 90 grader.
Först då börjar den feta på med soppa och sänka tändning. Annars är det helt orört.
Så var det inte på cfi/800ho motorerna!

Mappningen kommer dock att gå uppgradera så småningom. Förvänta er dock inte att det blir iår. Om nu inte det blir en sjuhelvetes lång vårsäsong :D

En maskin som ej haft problem och går som den ska vart flashad. Den fick upp 200 varv på toppen och ett sju helsikes register o_O


Man rastade ju brp850sar utan problem tidigare. Ska bli spännande hur det blir efter detta. 🆒
 

E-Eden

Välkänd medlem
30 dec 2009
349
10
18
Timrå
Den är officiellt inte ute än! Endast problem maskiner som blivit åtgärdade i första skedet. Dom ville finslipa lite till på den sa dom.
Jänkarna har beställt soppa från sverige till usa så dom kan mappa in våra motorer med våra förutsättningar.
Där dom mappar in motorer är på 200meters höjd över havet så det är rätt lika förutsättningar vi har. Enda som diffar är ju bränslekvalitén.

Fick också veta att det inte finns något skydd eller säkerhetsfunktion av varmgång på motorn förens vid 90 grader.
Först då börjar den feta på med soppa och sänka tändning. Annars är det helt orört.
Så var det inte på cfi/800ho motorerna!

Mappningen kommer dock att gå uppgradera så småningom. Förvänta er dock inte att det blir iår. Om nu inte det blir en sjuhelvetes lång vårsäsong :D

En maskin som ej haft problem och går som den ska vart flashad. Den fick upp 200 varv på toppen och ett sju helsikes register o_O


Man rastade ju brp850sar utan problem tidigare. Ska bli spännande hur det blir efter detta. 🆒
Jag kan bekräfta med graderna då jag var upp på 90 grader i helgen och då klippte den rejält så blir knappt körbar. Men om vi nu får nya mappen framöver får vi andra variatorgrejer också då för en maskin om övervarvar och klipper är inte kul att köra heller?
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Jag kan bekräfta med graderna då jag var upp på 90 grader i helgen och då klippte den rejält så blir knappt körbar. Men om vi nu får nya mappen framöver får vi andra variatorgrejer också då för en maskin om övervarvar och klipper är inte kul att köra heller?
Tror inte du behöver andra variatorgrejer. Fast kör du endast runt havsnivå så kanske 10-74 är ett måste. Dumt å gissa sig fram nu utan man tar de där å då.
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
2020s modeller har fått lagerlåsning på pto lager, Vi som står med 2019 måste vi vänta på att lagrena vandrar in i vevskinkorna innan vi få det? eller får vi en ny motor utan låsning ?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
2020s modeller har fått lagerlåsning på pto lager, Vi som står med 2019 måste vi vänta på att lagrena vandrar in i vevskinkorna innan vi få det? eller får vi en ny motor utan låsning ?
Tidigare katastrofår, bl.a 2008-2009 CFI 800, blev då fixade med samma grejer som hade pajat. Min 2009 formligen exploderade men om jag velat ha en 2010 motor isatt på garantin, (som fanns på hyllan hos G.A), så hade jag fått betala den själv. Man hade ju annars kunnat tycka att dom skulle ha satt i bättre grejer än de som fallerat när dom ändå fanns framme.