Polaris 2020

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Bra att assaulten försvann så inte okunniga köper den bara för dämparnas skull och blir besviken att framvagnen är superbred.
Verkar som khaos är en mycket vettigare ersättare till assaulten. Sen får man väll se hur de nya dämparna funkar, ser ut som på iqr. fast säkert lite light version, men tycker på bilderna som det ser ut som dom fortfarande har den tunna kolvstången. Men det är inte helt lätt att se :)
 

Polaris och Lynx

Aktiv medlem
7 sept 2018
93
30
18
46
Norrland
Polaris är väl inte dummare än att man hör hur ordet går. Förtroendet för 850in sköts ju ned rejält. Så en gissning är väl att tills/om man byggt upp det igen så har man kvar 800an för att lyckas kränga några maskiner till dom som inte vågar köpa en 850 men är sjukt märkestrogen.
Den är ett billigare alternativ till 840cc, inte konstigt alls att den finns kvar.
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
800 verkar inte gå välja i sverige, lite synd för ja tycker 800 är rappare i karaktären upp till 60km/h. Busig och driftsäker motor
 

Cribba21

Aktiv medlem
13 apr 2016
60
2
8
Sandviken
Bra att assaulten försvann så inte okunniga köper den bara för dämparnas skull och blir besviken att framvagnen är superbred.
Verkar som khaos är en mycket vettigare ersättare till assaulten. Sen får man väll se hur de nya dämparna funkar, ser ut som på iqr. fast säkert lite light version, men tycker på bilderna som det ser ut som dom fortfarande har den tunna kolvstången. Men det är inte helt lätt att se :)
För en annan som är lite okunnig och kör Assault idag då ;) vad är skillnaden på khaos och Pro'n? ser ut att vara dämparna som skiljer dom åt på bilderna?
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
För en annan som är lite okunnig och kör Assault idag då ;) vad är skillnaden på khaos och Pro'n? ser ut att vara dämparna som skiljer dom åt på bilderna?
Det ska vara lite annan gemometri i boggin för att få mer viktförkjutning.
Läs mer skidres/rulleåkning
Återstår att se exakt vad som skiljer mor vanliga RMK.

Alla ska ju åka på rullen och vända i drivor nuförtiden, så då släpper dom en maskin för det.
Rmk är ju normalt byggd för att ta sig uppför backarna, inte slå runt baklänges under klättring som en del andra lössnömaskiner gärna gör...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
För en annan som är lite okunnig och kör Assault idag då ;) vad är skillnaden på khaos och Pro'n? ser ut att vara dämparna som skiljer dom åt på bilderna?
Det jag menar med okunnig är att många som köper en assault klagar sedan på skidbredden. Då finns det andra maskiner som är mer lämpliga direkt. Inget fel på assaulten har själv haft och tjejen har en assault men det är mest en prisfråga då assaulterna generelt är billigare för färre vill ha dom, den är numer helt konverterad till rmk, med smalare framvagn andra dämpare och matta.

Tog och jämförde vanliga pro rmk 850 155 och en khaos 155 och det skiljer 18k i pris mellan basmodellerna (utan några extra färgval). Sen kan man tänka att säljer man då orginaldämparna på pro rmk:n alla 4 för 6000kr (vilket är väldigt billigt för helt nya dämpare) så har man 24k att köpa nya dämpare för, och för dom pengarna så får man fox värsta fjäderbeklädda dämpare, så ser egentligen liten annledning att välja khaosen...
 
Reactions: Bola

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Nån som vet om något är ändrat på 840 motorn med tanke på driftsäkerhet?
Låsring på PTO lagret med tillhörande urfräsning i block (precis som Indydan gjorde). Ny mappning (igen). Man har på något sätt säkerhetsställt att man inte kletar igen oljenipplarna med silikon. Sen nån annan utformning på kolvarna?

Se typ längst ned i länk: https://www.snowtechmagazine.com/2020-polaris/
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Antagligen så har motorfolket
Det jag menar med okunnig är att många som köper en assault klagar sedan på skidbredden. Då finns det andra maskiner som är mer lämpliga direkt. Inget fel på assaulten har själv haft och tjejen har en assault men det är mest en prisfråga då assaulterna generelt är billigare för färre vill ha dom, den är numer helt konverterad till rmk, med smalare framvagn andra dämpare och matta.

Tog och jämförde vanliga pro rmk 850 155 och en khaos 155 och det skiljer 18k i pris mellan basmodellerna (utan några extra färgval). Sen kan man tänka att säljer man då orginaldämparna på pro rmk:n alla 4 för 6000kr (vilket är väldigt billigt för helt nya dämpare) så har man 24k att köpa nya dämpare för, och för dom pengarna så får man fox värsta fjäderbeklädda dämpare, så ser egentligen liten annledning att välja khaosen...
Jag får det till att det skiljer 7 papp mellan en helt naken Pro och en naken Kaos men pillar man dit Piggybackdämparna på Pron så är det hips vips bara 2 papp i skillnad. Tretummarn verkar däremot vara ytterligare någon tusing "billigare" än vanliga Pron.

Med denna prissättning så tror jag ändå att dom kommer sälja rätt bra. Pollarna är trots allt tämligen "billiga" jämfört med BRPs flotta, i alla fall mot årets priser. BRP blir nog tvungna att tänka om lite i sin envetna strävan att få priserna på norra sidan 170k.......
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Antagligen så har motorfolket


Jag får det till att det skiljer 7 papp mellan en helt naken Pro och en naken Kaos men pillar man dit Piggybackdämparna på Pron så är det hips vips bara 2 papp i skillnad. Tretummarn verkar däremot vara ytterligare någon tusing "billigare" än vanliga Pron.

Med denna prissättning så tror jag ändå att dom kommer sälja rätt bra. Pollarna är trots allt tämligen "billiga" jämfört med BRPs flotta, i alla fall mot årets priser. BRP blir nog tvungna att tänka om lite i sin envetna strävan att få priserna på norra sidan 170k.......
Kanske buggig sida men fick fram pris på naken pro rmk på 139900 och det står 850... men det kanske är 600:s pris det.

EDIT: det var 600ans pris som lurade till det.. ja då skiljer det inte så mycket längre :)
 
Last edited:

Cribba21

Aktiv medlem
13 apr 2016
60
2
8
Sandviken
Antagligen så har motorfolket


Jag får det till att det skiljer 7 papp mellan en helt naken Pro och en naken Kaos men pillar man dit Piggybackdämparna på Pron så är det hips vips bara 2 papp i skillnad. Tretummarn verkar däremot vara ytterligare någon tusing "billigare" än vanliga Pron.

Med denna prissättning så tror jag ändå att dom kommer sälja rätt bra. Pollarna är trots allt tämligen "billiga" jämfört med BRPs flotta, i alla fall mot årets priser. BRP blir nog tvungna att tänka om lite i sin envetna strävan att få priserna på norra sidan 170k.......

Jo såg att tretummarn är en aning billigare, synd att den bara kommer med kedjedrift. Hade vart fint med något värre än 2.6" serie 6.
 
26 dec 2015
36
2
8
Någon som kan svara på varför vi inte har en quickdrive på Pro Rmk med serie 7 mattan?

Folk kör ju med BD turbos i USA och har quickdrive.. lär väl då hålla bra nog för att driva runt en serie 7 matta
 

aeqvist

Välkänd medlem
16 feb 2008
344
5
18
Skellefteå
Är det bara jag som känner att det borde vara marginell skillnad på boggien mellan pro och khaos? Dvs typ ett borrhål och nån flyttad axel? Misstänker att sax, skenor osv är exakt samma.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Är det bara jag som känner att det borde vara marginell skillnad på boggien mellan pro och khaos? Dvs typ ett borrhål och nån flyttad axel? Misstänker att sax, skenor osv är exakt samma.
Skulle tro att det sitter en typ 10mm längre centerdämpare, om det nu är så att den ska gå på res mer.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Tror för övrigt inte att man behöver byta ut dessa dämpare mot eftermarknads för att få dom som man vill ha det. Kanske en omshimsning för olika förarvikter etc. Men dämparna i sig är nog rätt stadiga!

Ser ut som det är samma dämpare som Keith Curtis har till hans hillclimb racemaskiner. Och då lär det nog duga för gemene man som ska hoppa lite i pudret :D

Får vi med oss Khaos rmkn upp till Gränsen så kan jag passa på och ta en närmare titt på boggin.
 

neden

Välkänd medlem
1 sept 2015
153
32
28
Timrå
Jo, det är längre fjädringsväg på centerdämparen. Han berättade det i presentationen. Kommer inte ihåg hur mycket dock..