2015 Yamaha Viper - ormar sig/kastar åt sidorna..

kenkaaa

Ny medlem
17 dec 2018
2
0
1
38
Vännäs
Hej,

Har en Yamaha MTX 162 som börjar orma sig eller kasta sig åt sidorna.
Inget man känner av när det går långsamt eller kör i lössnön. Men direkt du kör fortare samt på led eller packad snö blir det obehagligt när den styr åt sidorna okontrollerat.
Styrstålen ser fräscha ut om det skulle kunna vara något?

Har försökt med att ställa tå ut men inget som hjälpte.
Är rätt novis på detta så hoppas att det finns experter i forumet som kan hjälpa mig att komma till rätta med problemet.

Den har gått ca 220 mil.
Något annat som kan vara bra att veta? ställ gärna frågor!

tack på förhand!

/Kenny
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Nu ska man veta att alla yamaha glappar ovanligt mycket i framvagn o styre men med mycket tå ut ska de bli bättre. Först skulle jag se till att de är ordentligt tå ut. Ställ så mycket tå ut att när du klämmer ihop skidorna fram ispetsarna dvs tar bort allt glapp så får de inte ge lilla minsta tåin. De ska va parallella eller lite tå ut ihopklämd i skidspetasar. På en Yamaha kan de innebära mycket tå ut när man släpper lös skidorna typ flera cm tå ut.
Om de inte hjälper så får man avbelasta skidorna mer och lägga mer tyngd på mattan.
Man kan skruva på fläderförspänning i fram boggi så mattan trycker mer neråt underlag o provkör. Duger inte det slacka fjädring längst bak i boggi samt släppa på fjäderförspänning på skidstötdämpare så skidorna tappar mer marktryck. Ja de är en balansgång mellan alla dessa inställningar de är svårt att säga exakt vilken som ger bäst resultat men börja med se till att de är ordentligt tå ut .
 

kenkaaa

Ny medlem
17 dec 2018
2
0
1
38
Vännäs
Nu ska man veta att alla yamaha glappar ovanligt mycket i framvagn o styre men med mycket tå ut ska de bli bättre. Först skulle jag se till att de är ordentligt tå ut. Ställ så mycket tå ut att när du klämmer ihop skidorna fram ispetsarna dvs tar bort allt glapp så får de inte ge lilla minsta tåin. De ska va parallella eller lite tå ut ihopklämd i skidspetasar. På en Yamaha kan de innebära mycket tå ut när man släpper lös skidorna typ flera cm tå ut.
Om de inte hjälper så får man avbelasta skidorna mer och lägga mer tyngd på mattan.
Man kan skruva på fläderförspänning i fram boggi så mattan trycker mer neråt underlag o provkör. Duger inte det slacka fjädring längst bak i boggi samt släppa på fjäderförspänning på skidstötdämpare så skidorna tappar mer marktryck. Ja de är en balansgång mellan alla dessa inställningar de är svårt att säga exakt vilken som ger bäst resultat men börja med se till att de är ordentligt tå ut .
Hej!

Tack för ditt svar.

Jag ska själv testa att ändra tå ut ännu mera. Bra beskrivet, blir lättare då :)
Blir det inte bättre får någon auktoriserad verkstad hjälpa mig.
Men super med infon av dig för att förklara läget för den som ska fixa maskinen!

/Kenny
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
714
79
28
Norderåsen
Nu ska man veta att alla yamaha glappar ovanligt mycket i framvagn o styre men med mycket tå ut ska de bli bättre.
Skulle denna glappa mer än Arctic Cat bara för att det står Yamaha på den? Har som inte hört talas om att det glappar ovanligt mycket på Arctic Cat, men jag har kanske missat det.
 
Reactions: hcrsweden

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Bra att du va med där fan jag trodde de va en äldre Yamaha. De är ju ett Articat chassi gat dämit,,, ursäkta att jag kastade Yamaha glappande skit på Artic leder de är ju rätt bra gat dämit. Jaja men då är de bara ställa in allt så ska den gå spikrakt.
 
Reactions: j84 och trixa

Yamaha72

Ny medlem
14 dec 2018
3
2
3
51
Skellefteå
Hade samma problem på en -14. Snackade med Yamaha Center som kortade balataremmen och släppte på fjädringen fram. Helt ny och stabil maskin efter det.

Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk
 
Reactions: j84

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Hade samma problem på en -14. Snackade med Yamaha Center som kortade balataremmen och släppte på fjädringen fram. Helt ny och stabil maskin efter det.

Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk
Kortade du verkligen balataremmarna? Jag har satt längre remmar på min + "boggi-fix" och spänt centerdämparen i princip det som går. Blev riktigt bra! Nästan för bra när det är 270 hk under huven, svårt hålla ner näbben när det bär av uppför.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
Kortar du av balataremmen så blir det ÄNNU mer skidtryck, va nog mera att dom släppte på den