Axys ProRmk155 - Turbosnigeln

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Jag kan bara instämma ang Saxnäs, har stuga i området och var själv och körde där i helgen. Tror aldrig att jag har varit med om nåt liknande före där förut faktiskt. Sks:en fick jobba hårt för att ta sig fram.. Man skulle haft en turbo :)
Har du stugan mot Stalon? Mot de området var de helt klart bäst. Ju närmare klimpfjäll man kom så ju sämre blev det.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
De enda ställena man kan kolla läckage med startgas är insug efter gasspjäll/förgasare och packboxar på vevaxeln. De gäller både turbo och sugmotor.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Nä har stuga i Stornäs, en mil ovanför Saxnäs. Åkte mycket runt Gitsfjället i helgen...Men tycker det är bra med snö även mot Marsfjällen
Ah ok. På söndagen tog vi en "ledtur/topptur" mot marsfjäll hållet. Faktiskt ändå upp mot de "branta" ledpartiet och sedan vände vi. Vart så jävla tråkigt med ledpiskande... Hann med å knäcka en chute och lavin på ena av branterna där :p Ganska exakt här: https://www.hitta.se/kartan!~65.06190,15.34574,14.007236056782217z/tr!i=RydiUQZN/geocode!l=65.06690:15.33314
Så har du vägarna förbi där och ser ett spår upp så vet du vem som har knäckt den ;)


Sedan körde vi mest på Gitsfjället och andra sidan sjön mot Njakka. Där in i skogarna var det m.u.m.m.a!


Nu bombar vi med lite bilder! För de var ett tag sen sist :D










Undra varför den gick dåligt... Läkt ut lite tryck här måntro? :)


 
Last edited:

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
819
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Härliga bilder och filmer. I början på en av filmerna så ser det ut som ni kör över vägen vid bielite och upp mot njaka, tänkte faktiskt på det spåret när jag körde hem i söndags.. Vem fan har tagit sig upp här? :) Nåja, nog om detta..kul att känna igen sig iaf
 
Reactions: trixa

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Hade service på maskin i veckan. Blev byte av kolvar (snopros axys kopior), en motorkudde(nu är alla pro-ride), ny pipa, ny topp (org -18's omfräst av YB Engineering), nya stift, flödestestade och rengjorda spridare.

Nu har jag iaf kommit fram till orsaken av tomgångsruset. Har en "defekt" spridare. Nya på garanti är på väg hem.
Före rengörning hade jag 975cc på ena, 930cc på andra spridaren. Efter 975cc och 945cc. Från 5% till 3% differens. Det är inte optimalt men det fungerar. Dock verkar ena spridaren lite lynnig på låga öppningstider. Vilket då gör att den går "snålt" på tomgång och blir helt kocko...

Snopros "axys" kolvarna måste jag fan ge beröm. Dom såg riktigt välgjorda ut och hade faktiskt 15gram lägre vikt än stock kolvar. Nu får vi se hur hållbarheten är på dom. Men för ~1200kr paret så kan man korta ner serviceintervallerna ordentligt på kolvarna!
Hört riktigt bra kritik på dom kolvarna från folk som bytt, så jag hoppas dom står upp för lite tryck också.

Var å körde av mig lite i helgen, som vanligt ;)
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Ursäkta men snowpro kolvar i en 200000kr turbomaskin :tsk: De kommer du få ångra kolvarna kommer spricka i ringlandet alt kjolen eller så tappar de ringstoppen. Kolvringarna är värdelösa också de tappar spänsten fort och slits oerhört snabbt, de gäller de flesta billiga piratkolvar.
Kolvbulten vet man inte hur bra kvalle den har heller och jag hoppas du kör Polaris nållager åtminstonde.
I en turbomaskin kör man endast org kolvar eller ännu bättre smidda Wössner eller wiseco. Smidda kolvar klarar bet mer spikning innan ringlandet spricker och de spricker inte i kjolarna heller samt att de har lika bra kolvringar och kolvbultar som org.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Ifjol sprack mina org kolvar i ringlandet. Så att de bara händer på piratkolvar är en myt. Vet en som kört lika långt som jag kört nu på samma kolvar, i en liknande maskin. T.om utan intercooler så hans är betydligt känsligare mot spikning än min. Och än så länge har den samma komp som i starten.

Wössner hade jag faktiskt beställt. men vägrade montera dit dom. 2.8mm kjolar jämfört med 4.6mm på org. Såg skrämmande lövtunna ut... Nästa kolvbyte blir antingen snopro eller wiseco.
Org axys kolvar har listpris på runt 7', vilket jag kan tycka är hutlöst.

Har för övrigt jävligt dålig erfarenhet av wössner sedan tidigare. Så dom har tappat mitt förtroende.

Wössner är den övre.


Wössner vs Wiseco(rk-tek)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
De va intressant att se wössnerkolvarna inv de såg faktiskt klena ut i kjolen även om man kan köra tunnare gods i en smidd kolv så såg de skrämmande ut. Men som sagt du är fräck som kör gjuten kolv på turbosnurra köp wiseco kolvar om de känns bättre än Wössner. Jag satt in Snowpro kolvar i två Thundercattar som jag trimmat rätt hårt 3 av 6 kolvar sprack i kjolen på insug och en kolv tappade ringstoppen. Kolla även att ringstoppen inte sitter för nära en insugsport för de gjorde de på 3 av kolvarna jag köpte!!! Men de har funkar bra på de original maskiner jag mont dem i så helt värdelös är dem inte i sugmotorer ivf.
Vilken dålig erfarenhet har du av wössner?
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
En av mina ny bytta sno pro kolvar for ringstoppen på efter knappt 60 mil i en org polaris 800 års 14, så mitt förtroende försvann helt för dessa kolvar i spisar med lite mer effekt än en fläktis 340. Och han jag då lämnade in veven för kontroll hade sett wössner kolvar som nästan var nya som kolvbulten blivit krokig på och skrotat kolvarna då också. Enligt han är wiseco det bästa, och tror på han då det passerar några motorer per år hos han och han måste sätta i dom sakerna som håller bäst, annars blir han inte långlivad
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Var det dom nya axys kolvarna du montera i den? Har ärligt talat inte hört en enda maskin som skurit med snopros axys kolvar. Men de gör de säkert :)

Angående kolvbulten på wössner så har jag en uppsättning som har likadant fel. eller rättare sagt loppet i kolven för bulten hade blivit lite glapp.

Har ett par wiseco rk-tek kolvar som ska in i maskin strax. Väntar på lite andra garanti prylar sedan blir de å byta igen.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Davajn Har ett par wiseco rk-tek kolvar som ska in i maskin strax. Väntar på lite andra garanti prylar sedan blir de å byta igen.[/QUOTE skrev:
De lät bet bättre med wiseco än Snopro kolvarna. "Smidda" kolvar har den fördelen att de tål spikningar utan att krossa ringlandet och de spricker aldrig. De finns dock bra pirat gjutena kolvar och de är Prox som har funnits sedan 90 talet till mc cross sidan de har bra kvalle på kolvarna. Bäst av allt är att de har Riken "RIK" kolvringar som är helvetiskt bra ev bästa ringarna på marknaden Mercesdes och fler stora bilmärken kör de ringarna. Och nållagren till kolvbultarna är silverpläterade i hållaren = bästa hållbarhet som finns. De finns dock inte till alla skotrar än men de fyller på ständigt kolla in Prox hemsida.